به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,728
بازدید دیروز: 2,474
بازدید هفته: 1,728
بازدید ماه: 117,234
بازدید کل: 23,779,032
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۲۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 18 May 2024
السبت ، ۱۰ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۹۸۲ - رئیسی: تظاهرات جهانی علیه اسرائیل نشان داد رویکرد جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید ملت‌ها است ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
در دیدار با نخست‌وزیر عراق مطرح شد
رئیسی: تظاهرات جهانی علیه اسرائیل نشان داد
رویکرد جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید ملت‌ها است
    ۱۴۰۲/۰۸/۱۵

جزئیات مهم دیدار رئیسی و نخست وزیر جدید عراق | توافق ایران و عراق در مبارزه  با گروه‌های تروریستی | استفاده از مکانسیم خاص برای پرداخت طلب ایران -  همشهری آنلاین

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق صبح دوشنبه پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی در مجموعه تاریخی–فرهنگی سعدآباد، به صورت دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر عراق با مرور آخرین تحولات فلسطین، ضمن ابراز نگرانی عمیق از وقوع فاجعه انسانی در غزه، بر ضرورت توقف فوری حملات و برقراری آتش‌بس، رفع محاصره و ارسال کمک‌های امدادی به این منطقه تاکید کردند.
رئیسی و شیاع السودانی همچنین با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان، بر مسئولیت نهادهای بین‌المللی و مجامع حقوقی نسبت به این جنایات تاکید و درباره راه‌های ایجاد اجماع جهانی برای توقف جنگ گفت‌وگو کردند.
رئیس‌جمهور طی سخنانی در این دیدار، تحولات فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی را تأییدکننده رویکرد جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق ملت فلسطین و مقابله با جنایتکاری‌های رژیم صهیونیستی دانست و افزود: اگر چه آمریکا سعی می‌کند دست صهیونیست‌ها را در قتل‌عام مردم مظلوم غزه باز بگذارد اما تظاهرات جهانی علیه این جنایات نشان داد رویکرد جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید ملت‌ها است.
در این دیدار نخست‌وزیر عراق نیز گزارشی از رایزنی‌های خود با مقامات مختلف جهان درباره تحولات فلسطین ارائه کرد.
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر عراق در بخش دیگری از این دیدار با مرور آخرین وضعیت تفاهمات و توافقات دوجانبه، ارتقای سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تعاملات فیمابین را مورد تاکید قرار دادند.
روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی دو کشور روز به روز در حال ارتقاست
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با آقای «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه در حوزه مسائل سیاسی روابط بین دو کشور روز به روز در حال ارتقا است، تصریح کرد: یکی دیگر از عرصه‌های همکاری میان دو کشور در حوزه مسائل امنیتی بوده و باید از همت و تلاش آقای السودانی برای اجرای قرارداد امنیتی فیمابین قدردانی کنم.
وی با قدردانی از تلاش‌های نخست‌وزیر و دولت عراق در مسیر اجرای این قرارداد در راستای خلع سلاح کامل معاندین و ضدانقلاب و امن شدن مناطق مرزی میان دو کشور افزود: امیدواریم این قرارداد به صورت کامل اجرائی و عملیاتی شود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دو کشور در زمینه همکاری‌های اقتصادی نیز اقدامات خوبی برای گسترش و ارتقای سطح تعاملات و تبادلات تجاری داشته‌اند، اظهار داشت: گام‌های خوبی برای توسعه روابط تجاری به‌ویژه در زمینه شهرک‌های صنعتی در مرز دو کشور و همکاری در عرصه تولید مشترک برداشته‌اند. همچنین باید از تلاش‌های آقای السودانی و دولت عراق برای تکمیل خط ریلی شلمچه-بصره که یکی از مسیرهای بسیار مهم است و راه‌اندازی آن برای دو کشور منافع بسیاری دارد، قدردانی کنم.
نخست‌وزیر عراق: اجازه نخواهیم داد از خاک عراق خطری متوجه مرزهای ایران گردد
«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق نیز در این نشست مطبوعاتی بحث و تبادل نظر درباره آخرین تحولات غزه و پیگیری تفاهمات و تعاملات دوجانبه میان ایران و عراق را از جمله دلایل سفرش به تهران عنوان کرد و ضمن محکومیت کشتار سازمان‌یافته و دسته‌جمعی مردم غزه از سوی رژیم غاصب صهیونیستی، حمایت از مبارزه مشروع ملت فلسطین برای آزادی سرزمین خود و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف را موضع اصولی عراق در قبال مسئله فلسطین اعلام کرد.
نخست‌وزیر عراق با تاکید بر مواضع دو کشور ایران و عراق بر ضرورت توقف سریع بمباران‌ها و کشتار مردم مظلوم غزه، به تلاش‌های کشورش برای ایفای نقش سیاسی در این زمینه و همچنین بازگشایی گذرگاه‌ها برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه اشاره کرد و از ارائه پیشنهادی برای تشکیل صندوق باز‌سازی غزه و آمادگی عراق برای مشارکت در آن خبر داد.
السودانی همچنین به تلاش‌های کشورش برای اجرای تعهدات مربوط به توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق اشاره کرد و گفت: دولت عراق تلاش می‌کند امنیت در مرز بین ایران و عراق محقق شود و به هیچ جریان و گروهی اجازه نخواهیم داد از خاک عراق خطری متوجه مرزهای جمهوری اسلامی ایران کند.
حمایت از مردم مظلوم فلسطین عمل به آموزه‌های همه ادیان ابراهیمی از جمله مسیحیان است
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر یکشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان، جنایات هولناک و بی‌سابقه رژیم غاصب صهیونیستی در به شهادت رساندن نزدیک به 10 هزار نفر از جمله چهار هزار کودک و دو هزار و پانصد زن را بزرگ‌ترین نسل‌کشی قرن تعبیر کرد و افزود: کشورهای حامی این رژیم در برابر این جنایات تکان‌دهنده چه پاسخی به مردم جهان می‌توانند داشته باشند؟
وی جنایتگری صهیونیست‌ها علیه زنان و کودکان مظلوم غزه از جمله حمله به بیمارستان المعمدانی و اردوگاه جبالیا را مصداق بارز جنایت علیه بشریت دانست و با اشاره به گزارش نهادهای بین‌المللی در آپارتایدی دانستن ژیم صهیونیستی تصریح کرد: بمباران کلیسای غزه و نابودی این میراث تاریخی ملت فلسطین از مصدایق اعمال آپارتاید نه تنها علیه مسلمانان فلسطینی بلکه علیه سایر ادیان الهی است که به پشتوانه کمک‌های آمریکا و چند کشور اروپایی انجام می‌شود.
رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه امروز حمایت از مردم مظلوم فلسطین عمل به آموزه‌های همه ادیان ابراهیمی از جمله مسیحیان است، از مواضع رهبر کاتولیک‌های جهان مبنی بر ضرورت اجرای آتش‌بس فوری در غزه قدردانی کرد و از «پاپ فرانسیس» خواست با توجه به جایگاه خود در غرب، ضمن تذکر به کشورهای غربی حامی این رژیم برای تسریع در توقف این جنایات، در تبیین درست جایگاه ظالم و مظلوم در این ماجرا نیز نقش‌آفرین باشد.
«پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان نیز در این مکالمه تلفنی ضمن تقدیر از مواضع رئیسی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، بر ضرورت تلاش برای توقف حملات به غزه و برقراری آتش‌بس در این منطقه تاکید کرد و گفت:‌ به عنوان رهبر کاتولیک‌های جهان برای توقف این حملات و جلوگیری از قربانی شدن بیشتر زنان و کودکان در غزه با هر آنچه در توان دارم، تلاش خواهم کرد.
تردیدی نیست که خون کودکان مظلوم غزه گریبان صهیونیست‌ها را خواهد گرفت
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر یکشنبه در جلسه هیئت دولت، تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در قتل‌عام 10 هزار انسان بی‌دفاع و بی‌گناه در غزه و به‌خصوص کشتار 4 هزار کودک را مایه نگرانی عمومی دانست و با اشاره به اظهار تنفر بی‌سابقه افکار عمومی جهان از این جنایات اظهار داشت: با اینکه اراده رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی حامی این رژیم بر نسل‌کشی فلسطینیان و کشتار کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه فلسطینی قرار گرفته، اما تردید نداریم که خون این کودکان مظلوم‌گریبان صهیونیست‌ها را می‌گیرد و پیروزی فلسطین در این نبرد قطعی است.
وی در ادامه به رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره ضرورت مشارکت پرشور مردم در انتخابات پیش‌رو اشاره کرد و گفت: ارتقای سرمایه اجتماعی و افزایش امید، اعتماد و مشارکت مردم در انتخابات از مهم‌ترین مسئولیت‌های دولت است و همه دستگاه‌های دولتی مکلف‌اند برای تحقق این هدف برنامه‌ریزی دقیق و موثری انجام دهند.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به مشکل چندین ساله کشور در ناترازی‌ در عرصه انرژی، مدیریت مصرف در کنار مدیریت تولید را از مهم‌ترین راهکارهای حل این مشکل دانست و اظهار داشت: در این زمینه علاوه‌بر اینکه دستگاه‌ها و حتی خود مدیران دستگاه‌های دولتی باید شخصا پیشگام و الگو باشند، باید با همکاری دستگاه‌های تبلیغی به‌خصوص صدا و سیما برای اصلاح الگوها و روش‌های مصرف نیز برنامه‌‌سازی و فرهنگ‌‌سازی شود.
رئیس‌جمهور در ادامه به برخی گزارش‌ها درباره تلفات حوادث جاده‌ای اشاره و وزیر راه و شهر‌سازی را به‌عنوان رئیس کمیسیون ایمنی راه‌ها به تشکیل جلسات مستمر این کمیسیون و طراحی و ارائه راهکارهای مؤثر برای کنترل و کاهش تصادفات و تلفات حوادث جاده‌ای موظف کرد.
اهمیت کریدور شمال- جنوب و منافع آن برای همه کشورهای منطقه
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، عصر دوشنبه در پاسخ به تماس تلفنی آقای «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند با اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه، هرگونه تحلیل این وقایع به دور از توجه به ریشه‌های آن را ناعادلانه و غیرواقع‌بینانه دانست و با بیان اینکه کشتار زنان و کودکان مظلوم و بی‌گناه، حمله به بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد، کلیساها و مناطق مسکونی از نگاه هر انسانی محکوم و غیرقابل پذیرش است، تصریح کرد: گروه‌های مقاومت فلسطینی حقی مشروع در مقابله با اشغالگری رژیم غاصب صهیونیستی دارند و همه کشورها باید از مبارزه ملت فلسطین برای آزادی و رهایی از سرکوب حمایت کنند.
وی در ادامه با یادآوری سابقه مبارزاتی ملت هند در برابر استعمار غرب و جایگاه این کشور به ‌عنوان یکی از بنیانگذاران جنبش عدم تعهد در دنیا، تصریح کرد: امروز از هند انتظار می‌رود که از تمام ظرفیت‌های خود برای پایان یافتن جنایتگری صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه استفاده کند.
رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر اهمیت کریدور شمال- جنوب و منافع آن برای همه کشورهای منطقه، تاکید کرد که انتظار می‌رود هند برای تقویت همکاری‌های پایدار اقتصادی، از جمله در بندر چابهار سرمایه‌گذاری جدی داشته باشد.
«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بغرنج ساکنان غزه بر اثر حملات رژیم صهیونیستی، از مواضع حمایتگرانه و روشنگرانه دکتر رئیسی در تببین درست و واقعی تحولات فلسطین تشکر کرد و ضمن محکومیت کشتار غیرنظامیان توسط رژیم صهیونیستی گفت: هند بر توقف این حملات و بازگشایی گذرگاه‌ها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه تاکید دارد.
نخست‌وزیر هند با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان یافتن بمباران‌های غزه و همچنین جلوگیری از گسترش دامنه بحران به دیگر نقاط منطقه تصریح کرد: امروز همه وظیفه داریم برای پایان ‌پذیرفتن کشتار زنان و کودکان غزه و کمک‌رسانی به آنها هر آنچه در توان داریم به انجام برسانیم و در این رابطه نقش جمهوری اسلامی ایران را بسیار مهم و مؤثر می‌دانیم.