به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,517
بازدید دیروز: 2,355
بازدید هفته: 23,686
بازدید ماه: 114,549
بازدید کل: 23,776,349
افراد آنلاین: 2
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 17 May 2024
الجمعة ، ۹ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۹۸۴ - در سفر رئیس‌جمهور به دوشنبه: 18 سند همکاری و یک بیانیه مشترک میان ایران و تاجیکستان به امضا رسید ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
در سفر رئیس‌جمهور به دوشنبه:
 18 سند همکاری و یک بیانیه مشترک
میان ایران و تاجیکستان به امضا رسید  
  ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
Magiran | روزنامه ایران (1402/08/18): امضای 18 سند همکاری با همسایه فارسی  زبان
در مراسم امضای اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان، سید ابراهیم رئیسی و امامعلی رحمان بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و بلندمدت دوجانبه را به امضا رساندند.
همچنین مقامات عالی‌رتبه ایران و تاجیکستان در حضور رؤسای جمهور 18 سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
یادداشت تفاهم نقشه راه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بلندمدت برای سال‌های 2023 تا 2030، لغو رویداد، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حمل‌ونقل و ترانزیت، مدیریت بحران، ایجاد منطقه آزاد مشترک، فرهنگ و هنر، آموزش عالی، تحقیقات فناوری و نوآوری، خدمات پستی، امور ورزشی و خواهرخواندگی میان شهرهای یزد و خجند تاجیکستان از جمله اسناد و تفاهم‌نامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان بود که توسط مقامات دو کشور به امضا رسید.
گفتنی است، آیت‌الله رئیسی، در مراسم تشریفات که مورد استقبال رسمی همتای تاجیکستانی خود قرار گرفته‌ بود و در حالی‌که گروه تشریفات زیر باران بودند، از همراه خود خواست چتر بالای سرش را بردارد.
به‌ عنوان دو کشور مسلمان موظف به تلاش برای خاتمه دادن به ظلم تاریخی به فلسطینیان هستیم
رئیس‌جمهور در جریان سفر به تاجیکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، اشتراکات متعدد و سوابق دیرینه تاریخی، دینی، فرهنگی و تمدنی میان ایران و تاجیکستان را زمینه مناسبی برای گسترش روابط در همه ابعاد دانست و گفت: در دو سال گذشته قدم‌های خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور برداشته شده، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
وی هدف‌گذاری برای افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور در قدم اول تا سطح 500 میلیون دلار را کاملاً امکان‌پذیر دانست و افزود: با توجه به زمینه‌های مختلف همکاری در بخش نفت، گاز، آب، صدور خدمات فنی و مهندسی و دارو‌سازی دستیابی به این هدف در دسترس است.
رئیس‌جمهور نگاه دو کشور به مسائل جهان را دارای اشتراکات فراوان برشمرد و تصریح کرد: یکی از مسائل مهم امروز ظلم و جنایات بی‌سابقه علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در غزه است که در این زمینه ما به عنوان دو کشور مسلمان موظف به تلاش برای خاتمه دادن به این ظلم تاریخی هستیم.
رئیسی کمک به برقراری امنیت کامل در افغانستان و مبارزه با پدیده‌های مخربی همچون تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته را از دیگر زمینه‌های همکاری میان دو کشور دانست.
در این نشست، آقای امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور به خصوص در بخش معدن، سلامت، کشاورزی، تاسیس شرکت‌های فناوری و صنعتی، نیروگاه‌های برق آبی، اکتشاف و استخراج نفت و گاز و همکاری‌های فرهنگی و علم و فناوری را ضروری دانست.
آمادگی ایران برای انتقال و اشتراک پیشرفت‌ها در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، علم و فناوری و پزشکی با تاجیکستان 
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، همچنین در نشست انجمن تجاری ایران و تاجیکستان، سابقه روابط تاریخی، تمدنی و فرهنگی و پیوند عمیق و ناگسستنی عقاید و باورهای دو کشور را زمینه‌ساز توسعه و تعمیق روابط فیمابین دانست و با اشاره به اراده مسئولان عالی ایران و تاجیکستان برای گسترش روابط به‌ویژه در بخش تجاری و اقتصادی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بسیار خوب متقابل در این زمینه تاکید کرد.
وی با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، علم و فناوری و پزشکی به‌رغم تهدیدها تحریم‌ها، بر آمادگی برای انتقال و اشتراک این تجربیات و پیشرفت‌ها با کشور تاجیکستان تاکید کرد.
«امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز در این نشست در سخنانی پیشبرد همکاری‌های دوجانبه با ترسیم نقشه راه توسعه روابط اقتصادی و تجاری بلندمدت میان ایران و تاجیکستان را در جهت تامین منافع دو ملت و دو کشور سودمند دانست.
جوانان عزیز ما تصمیم گرفتند تحریم‌ها و تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کنند
علاوه‌بر این، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهور تاجیکستان ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مسئولان کشور دوست، برادر و همزبان تصریح کرد: بدون تردید رفت و آمدها بین دو کشور دوست، می‌تواند در جهت توسعه روابط فیمابین مؤثر باشد.
وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در سفر قبلی وی به دوشنبه، افزود: امروز پس از گذشت ماه‌ها، شاهدیم که روابط دو طرف در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری و فرهنگی، توسعه خوبی پیدا کرده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است، خاطرنشان کرد: ایران در حوزه علم و فناوری پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است و ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت، معادن و تجربیات فنی داریم که می‌توانیم آنها را با مردم عزیز تاجیکستان به اشتراک بگذاریم. ملت ایران و جوانان عزیز ما علی‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها تصمیم گرفتند تحریم‌ها و تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کنند.
ما نمی‌توانیم از موضوع فلسطین بگذریم فلسطین مسئله ما و جهان اسلام و بشریت است
رئیسی همچنین نگاه ایران و تاجیکستان را درباره ضرورت حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین مشترک توصیف و تصریح کرد: حضور امروز ما در جمع مردم عزیز تاجیکستان مایه خرسندی و شعف است، اما امروز همچنین داغی بر دل همه مردم مسلمان جهان و تمام انسان‌ها و مردمان باوجدان عالم مانده است. ما نمی‌توانیم از موضوع فلسطین بگذریم، فلسطین مسئله ما و جهان اسلام و بشریت است.
وی با تاکید بر ضرورت قطع فوری حملات به مردم عزیز غزه و پایان نسل‌کشی و کودک‌کشی در این سرزمین خاطرنشان کرد: 4 هزار کودک و در مجموع بیش از 10 هزار نفر از فلسطینیان بی‌گناه و مظلوم در این منطقه به دست رژیم صهیونیستی و با حمایت آمریکایی‌ها و غربی‌ها به شهادت رسیده‌اند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز مردم جهان می‌خواهند سریعاً به این حملات پایان داده شود، محاصره مردم غزه سریعاً شکسته و امدادرسانی به مردم فلسطین آغاز و به حقوق حقه مردم فلسطین توجه شود. امیدواریم سازمان‌های جهانی و بین‌المللی این فریاد و سخن و صدای مردم جهان را بشنوند و به خواست آنها توجه کنند و هر چه زودتر به این ظلم روشن به مردم فلسطین خاتمه دهند و بگذارند این مردم که از وطن و خانه و کاشانه خود دفاع می‌کنند اینچنین مورد ظلم و تعدی قرار نگیرند و از این ظلم‌ها رها شوند.
پیگیری مسئله غزه  مهم‌ترین محور سفر به کشورهای تاجیکستان و ازبکستان خواهد بود
آیت‌الله رئیسی، پیش از عزیمت به سفر به دو کشور منطقه آسیای میانه، با بیان اینکه این منطقه در سیاست خارجی دولت مردمی جایگاه ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: از ابتدای دولت تاکید کردیم که ظرفیت قابل توجهی در کشورهای آسیای میانه وجود دارد و تقویت ارتباط جمهوری اسلامی ایران با این کشورها در دستور کار دولت است.
وی با اشاره به اینکه سفر قبلی بنده به دوشنبه همراه با باز شدن گره‌هایی از مسائل بین دو کشور و در نتیجه توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فیمابین بود، افزود: اعداد و ارقام نشانگر این است که روابط با تاجیکستان کاملا با زمان قبل از این دولت متفاوت شده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه این سفر به دعوت رئیس‌جمهور محترم تاجیکستان، در راستای تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور دوست، برادر، هم‌زبان انجام می‌شود، اظهار داشت: در این سفر اسنادی به امضا خواهد رسید که در جهت تقویت و توسعه روابط بین دو کشور خواهد بود. همچنین درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه مذاکراتی خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: در حاشیه این نشست حتما دیدارهایی با سران کشورهای عضو اکو خواهیم داشت و مهم‌ترین مسئله‌ای که در دیدار از تاجیکستان و در این دیدارها دنبال خواهیم کرد، موضوع غزه خواهد بود.
بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی در قبال جنایات صهیونیست‌ها 
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، صبح چهارشنبه در جلسه هیئت دولت سکوت و بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه را موجب بی‌اعتباری بیشتر این سازمان‌ها نزد ملت‌های جهان دانست و تصریح کرد: این مسئله علاوه‌بر تاثر و تأسف فراوان، گواهی بر مطالبه بر‌حق مردم جهان برای جایگزینی یک نظم عادلانه به جای ساختار ظالمانه کنونی محسوب می‌شود.
وی همچنین با اشاره به اظهارات یکی از مقامات رسمی رژیم صهیونیستی درباره استفاده از بمب اتم علیه مردم بی‌گناه و بی‌دفاع غزه اظهار داشت: امروز حقانیت موضع جمهوری اسلامی ایران در خطرناک دانستن وجود این رژیم تروریست برای جامعه بشری و ضرورت مقابله با آن و دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطین بر همگان اثبات شده است.
رئیس‌جمهور در ادامه این جلسه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، با بیان اینکه دولت مسئول اجرای این سیاست‌ها، البته با همکاری و هماهنگی سایر دستگاه‌هاست، گفت: طبق دستوری که امروز صادر کردم، همه دستگاه‌های مرتبط در مرکز و نیز استان‌های ساحلی باید در مدت سه ماه پیشنهادات خود برای تدوین برنامه‌های اجرائی این سیاست‌های کلی را ارائه کنند تا کار بررسی و تصویب آنها در دولت و مجلس نیز در مدت 6 ماهه تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب به سرانجام برسد.