به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,897
بازدید دیروز: 2,355
بازدید هفته: 24,066
بازدید ماه: 114,929
بازدید کل: 23,776,728
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 17 May 2024
الجمعة ، ۹ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۹۸۷ - رئیس‌جمهور پس بازگشت از اجلاس اکو: باید توجهات به موضوع فلسطین تبدیل به اقدام عملی شود ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
رئیس‌جمهور پس بازگشت از اجلاس اکو:
باید توجهات به موضوع فلسطین تبدیل به اقدام عملی شود 
  ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
Magiran | روزنامه اعتماد (1402/08/20): رییس جمهور پس از پایان سفر به تاشکند  برای شرکت در اجلاس سران اکو، مطرح کرد: تاکید اعضای اکو بر نقش ایران در  کریدور شرق به غرباعضای اکو بر ترانزیت کالا از مسیر ایران تأکید کردند - جهان نيوز
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، شامگاه پنج‌شنبه پس از بازگشت از سفر به دو کشور منطقه آسیای میانه در سخنانی درباره نتایج و دستاوردهای سفرش به تاجیکستان و ازبکستان تصریح کرد: سفر ما به ازبکستان برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی «اکو» بود که سازمان و بستر مهمی برای ارتباط اعضا است.
رئیس‌جمهور افزود: مهم‌ترین موضوعات مطرح در این اجلاس مسئله ترانزیت، تسهیل تجارت و به‌ویژه تجارت درون‌منطقه‌ای، تسهیل امور گمرکی، مسئله قابل توجه محیط زیست، توجه به علم و فناوری‌های نوین و گردشگری بود. اعضا درباره مسائل مطرح نقطه‌نظرات متفاوتی داشتند، اما تقریبا همه اعضا درباره مزیت‌های مسیر ترانزیتی ایران در اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب و محوریت و اهمیت نقش تنظیم‌گری ایران در این زمینه اتفاق‌نظر داشتند.
رئیسی همچنین گفت: امیدوارم توجهات به موضوع فلسطین تبدیل به اقدام و عملی شود که حتماً بتواند بازدارندگی سریع در منطقه داشته باشد و شرایط در قبال این جنایاتی که هر ساعت از آن می‌گذرد، بیشتر مردم جهان را نگران می‌کند، تغییر کند.
وی با بیان اینکه زمینه‌های خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور وجود دارد و در عرصه‌هایی که خوب کار شده نیز نتایج مطلوبی حاصل شده است، اظهار داشت: امیدواریم این سفرها و نشست‌ها بتواند به توسعه روابط ما در منطقه بینجامد و سیاست تقویت روابط همسایگی که برای دولت مردمی اصل و اساس است تحقق عینی و عملی پیدا کند، به‌خصوص آنکه ریاست اکو سال آینده به ایران خواهد رسید.
رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد که در دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران بر اکو، با برنامه‌ریزی‌هایی که شده، اکو به عنوان یک سازمان فعال اقتصادی در منطقه نقش بهتری را ایفا کند.
 امروز حمایت از فلسطین و مردم مظلوم غزه ملاک شرافت کشورهاست
آیت‌الله رئیسی در‌ شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی «اکو» که در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شد، با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از سازمان اکو و فعالیت‌های آن و تاکید بر اینکه مصمم هستیم منابع و انرژی بیشتری را برای رونق همکاری‌ها در اکو بسیج‌ نماییم، اظهار داشت: روند مثبت همکاری‌ها در اکو علاقه‌مندی فزاینده‌ کشورهای عضو به تقویت مناسبات منطقه‌ای در قالب اکو، باور دیرینه و درونی ما را تقویت می‌کند که سازمان اکو کماکان مرتبط‌ترین و بالغ‌ترین سازوکار همکاری اقتصادی در منطقه ماست؛ ظرفیت کم‌نظیری که بر پایه‌های استواری همچون جمعیت عظیم و بالنده، منابع فراوان طبیعی و انرژی، موقعیت جغرافیایی کم‌نظیر و بالاتر از همه، فرهنگ زاینده و هویت مشترکِ ممتاز بنا نهاده شده است.
وی همچنین در پایان بخش ابتدائی سخنان خود که مربوط به جنایات رژیم صهیونیستی و در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر غزه بود، برای دقایقی سخنرانی را قطع و از حاضران خواست برای آرامش روح شهدای غزه فاتحه‌ای قرائت کنند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در زمانی گرد هم جمع شده‌ایم که بیش از یک ماه است مردم فلسطین در نوار غزه تحت شدیدترین بمباران‌های رژیم غاصب و نژادپرست اسرائیل قرار گرفته‌اند و تاکنون، بیش از 10 هزار فلسطینی شامل بیش 4 هزار و 300 کودک و 2 هزار 800 زن در بزرگ‌ترین نسل‌کشی قرن در غزه به شهادت رسیده‌اند! و در این مدت نظام بین‌المللِ موجود از جمله شورای امنیت سازمان ملل؛ در مواجهه با این حجم از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی، ناتوان است و شکست خورده است.
دکتر رئیسی در پایان بخش ابتدائی سخنان خود که مربوط به جنایات رژیم صهیونیستی و در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر غزه بود، برای دقایقی سخنرانی را قطع و از حاضران خواست برای آرامش روح شهدای غزه فاتحه‌ای قرائت کنند.
 قطع روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی تاثیر بازدارنده‌ای در توقف جنایات آنها دارد
خبر دیگر اینکه، در حاشیه ‌شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی «اکو» رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس‌جمهور در این دیدار مسئله فلسطین و جنایات هولناک رژیم غاصب صهیونیستی در غزه را مهم‌ترین دغدغه امروز جهان اسلام و بلکه جامعه بشری دانست و با تاکید بر ضرورت فشار همه‌جانبه جهان اسلام بر رژیم جنایتکار صهیونیستی، قطع روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی را به‌ عنوان اقدامی مؤثر و بازدارنده در توقف جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین خواستار شد.
در این دیدار رجب طیب اردوغان نیز با ابراز تاسف از فجایع انسانی در غزه، تعهد داد که در کمک به مردم فلسطین و فشار بر رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران همراهی کند.
همچنین با ابتکار دکتر رئیسی و پذیرش رؤسای جمهور ترکیه و ازبکستان، مقرر شد که بیانیه‌ای در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در پایان اجلاس اکو منتشر شود.
رئیس‌جمهور در این دیدار همچنین روابط دوجانبه ایران و ترکیه را رو به گسترش توصیف کرد و بر فراهم بودن زمینه توسعه بیشتر روابط به‌ویژه در بخش تجاری، انرژی و اقتصادی و ارتقای آن به سطوح بالاتر تاکید کرد.
 روابط ایران و جمهوری آذربایجان فراتر از روابط سیاسی و مبتنی بر پیوندهای عمیق دو ملت است
همچنین، در حاشیه ‌شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری‌ اقتصادی «اکو» در تاشکند ازبکستان «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دیدار کرد.
رئیس‌جمهور در این دیدار با استقبال از رو به گسترش بودن روابط دو کشور و تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان از جمله قره‌باغ، نسبت به صدور خدمات فنی- مهندسی و مشارکت در بازسازی این منطقه اعلام آمادگی کرد.
آیت‌الله رئیسی روابط ایران و جمهوری آذربایجان را فراتر از روابط سیاسی و همسایگی و مبتنی بر پیوند عمیق و ناگسستنی دو ملت توصیف و تصریح کرد: اراده ما نیز به عنوان مسئولین دو کشور بر گسترش و توسعه روابط فی‌مابین در حوزه‌های مختلف استوار است.
علی‌اف: تلاش برخی کشورهای بیگانه برای ایجاد اخلال در روابط ایران و آذربایجان نتیجه‌ای دربر نداشته و پس از این هم نخواهد داشت
«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در این دیدار اراده مقامات دو کشور را در تحکیم و جان بخشیدن به روابط فیمابین بسیار حائز اهمیت دانست و ضمن تقدیر از مواضع دکتر رئیسی درباره حاکمیت دولت آذربایجان بر تمامیت ارضی این کشور، تفاهم و همکاری‌های منطقه‌ای ایران و آذربایجان را در جهت منافع دو کشور و دو ملت بسیار سودمند دانست.
رئیس‌جمهور آذربایجان تبادل هیئت‌های دیپلماتیک میان ایران و آذربایجان را حاکی از رشد تصاعدی روابط و موجب تقویت تعاملات و مناسبات تهران- باکو عنوان کرد و گفت: تلاش برخی کشورهای بیگانه برای ایجاد اخلال در روابط دو کشور نتیجه‌ای دربر نداشته و پس از این هم نخواهد داشت.
در این دیدار رؤسای جمهور ایران و آذربایجان بر تقویت همکاری‌های ترانزیتی و انرژی و افزایش تعاملات در این بخش‌ها تاکید کردند.
 ضرورت هدف‌گذاری و تلاش برای ارتقای بیشتر سطح همکاری‌ها میان ایران و ازبکستان
آیت‌الله رئیسی همچنین با آقای شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در این دیدار ضمن ابراز رضایت از روند اجرائی شدن توافقات میان دو کشور به‌ویژه در بخش آی تی، تجارت، حمل‌ونقل و مسائل پولی و بانکی، بر ضرورت هدف‌گذاری و تلاش برای ارتقای بیشتر سطح همکاری‌ها در حوزه‌های یاد شده تاکید کرد.
شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از میزبانی از دکتر رئیسی و هیئت عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت تقویت مناسبات و همکاری‌ها میان ایران و ازبکستان تاکید و از افتتاح خانه نوآوری ایران در تاشکند تشکر کرد و آن را موجب آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی این کشور با دستاوردها، ظرفیت‌ها و تجربیات جمهوری اسلامی ایران دانست.
قدردانی رئیس ‌مجلس تاجیکستان از رویکرد سازنده دولت دکتر رئیسی در اولویت‌دهی به تقویت روابط با همسایگان
گفتنی است، آیت‌الله رئیسی در بخش پایانی برنامه‌های سفر به تاجیکستان، در دیدار با آقای «محمد‌طاهر ذاکر‌زاده» رئیس‌ مجلس نمایندگان این کشور، با اشاره به عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان برای تقویت و توسعه روابط در زمینه‌های مختلف، بر افزایش تلاش‌ها برای فعال‌سازی ظرفیت‌های متنوع موجود در دو کشور، در راستای ارتقای هر چه بیشتر سطح همکاری‌ها تاکید کرد.
وی تلاش و مساعدت در جهت سامان یافتن وضعیت افغانستان و استقرار دولتی فراگیر در این کشور و همچنین تقویت منابع آبی دو کشور در سد دوستی را از دیگر حوزه‌های همکاری میان ایران و تاجیکستان برشمرد و بر اهمیت نقش پارلمان‌های دو کشور در اجرائی شدن توافقات و تفاهمات صورت گرفته فیمابین تاکید کرد.
رئیس ‌مجلس نمایندگان تاجیکستان نیز در این دیدار ضمن تقدیر از رویکرد مثبت و سازنده دولت دکتر رئیسی در اولویت‌دهی به تقویت روابط با همسایگان، افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین را در جهت تأمین منافع دو ملت و دو کشور سودمند و مؤثر دانست.
محمد‌طاهر ذاکر‌زاده، همچنین با اشاره به عضویت ایران و تاجیکستان در سازمان‌های منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری‌ شانگهای بر ضرورت بهره‌گیری از این فرصت در جهت توسعه و پیشرفت اقتصادی دو کشور تاکید کرد.
 دستور رئیس‌جمهور در مورد تدوین برنامه تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریا محور
در پی تصویب سیاست‌های کلی توسعه دریا محور از سوی مقام معظم رهبری و ابلاغ آن از ناحیه دفتر ایشان، سید ابراهیم رئیسی در نامه‌ای رسمی معاون اول رئیس‌جمهور را مأمور کرد با همکاری مجلس و قوه قضائیه، اعضای دولت و دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط، برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریا محور، شامل متن لوایح مورد نیاز، مقررات ضروری و اقدامات اجرائی متناسب را ظرف مدت 3 ماه آینده تدوین و ارائه نماید تا در فرصت مقرر شش ماهه فرآیند تصویب و نهائی‌سازی مقررات لازم به انجام برسد.
در ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری تصریح شده است که حسب‌الامر رهبر معظم انقلاب اسلامی، قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و همه دستگاه‌های مسئول برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرائی لازم را در مهلت شش ماهه ارائه کند.
رئیس‌جمهور امروز عازم ریاض می‌شود
خبر دیگر اینکه، آیت‌الله رئیسی در ادامه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای توقف فوری تجاوزات رژیم صهیونیستی، رفع محاصره و آغاز امدادرسانی به مردم مظلوم و مقتدر غزه، صبح امروز به منظور شرکت در جلسه اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی، عازم عربستان سعودی می‌شود.