به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,897
بازدید دیروز: 2,355
بازدید هفته: 24,066
بازدید ماه: 114,929
بازدید کل: 23,776,728
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 17 May 2024
الجمعة ، ۹ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۹۹۱ - رئیسی: ضرورت تلاش بیشتر دولتمردان و اقدامات تحول‌گرایانه برای ارتقای شاخص‌های رشد اقتصادی ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
رئیسی در جلسه هیئت دولت مطرح کرد‌:
ضرورت تلاش بیشتر دولتمردان و اقدامات تحول‌گرایانه
برای ارتقای شاخص‌های رشد اقتصادی
  ۱۴۰۲/۰۸/۲۴

دکتر رئیسی در جلسه هیئت دولت مطرح کرد‌: ‌قدردانی از ثبت رشد ۱۱ درصدی چاپ و  ۵۷ درصدی فروش کتاب در دولت مردمی / جنایات هولناک صهیونیست‌ها در غزه افسانه  حقوق بشر

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه چهارشنبه هیئت دولت با اشاره به گزارش رئیس بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف، بر تلاش بیشتر دولتمردان و اقدامات تحول‌گرایانه برای ارتقای شاخص‌های رشد اقتصادی تاکید کرد.
وی همچنین معاون اول را مکلف کرد با برگزاری جلسات تخصصی راهکارهای افزایش رشد اقتصادی در بخش صنعت و معدن و خدمات، را بررسی و ارائه کند.
رئیس‌جمهور در ادامه قانون‌گرایی، پیگیری حقوق مردم و مبارزه با فساد را از جمله اصول اساسی دولت برشمرد و با ضروری دانستن استمرار کنترل و نظارت از سوی دستگاه‌های نظارتی در تداوم اعتماد به دستگاه‌های اداری و اجرائی، بر این نکته نیز تأکید کرد که اعمال این نظارت‌ها به گونه‌ای نباشد که منجر به تضعیف روحیه جسارت و شجاعت مدیران شود.
رئیسی همچنین ضمن تبریک هفته «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، به رشد 11 درصدی چاپ و 57 درصدی فروش کتاب در دولت مردمی اشاره کرد و با تقدیر از اهتمام دست‌اندرکاران این حوزه به ترویج و نشر کتاب و کتابخوانی، بر ضرورت تقویت کتابخانه‌های محلی، شهری و استانی تأکید کرد.
رئیس‌جمهور نقش هنر و قالب‌های هنری نظیر کتاب، فیلم، تئاتر و مستندسازی در به تصویر کشیدن صحنه‌های سفید و نورانی مقاومت فلسطین و چهره کریه و ظلمانی جنایتکاران صهیونیستی و حامیان آنها را بسیار مؤثر دانست و تصریح کرد: سکوت نهادهای بین‌المللی و حمایت آمریکا و کشورهای غربی از جنایات هولناک صهیونیست‌ها در غزه، افسانه حقوق بشر مورد ادعایی غرب را فرو ریخت و یقیناً خون‌های به ناحق ریخته شدن مردم مظلوم فلسطین زمینه‌ساز نظم عادلانه جهانی و از بین رفتن نظام ظالمانه فعلی خواهد شد.
باید فضیلت کتابخوانی به یک پویش فراگیر و ضرورت ملی تبدیل شود
خبر دیگر اینکه، آیت‌الله رئیسی در پیامی به مناسبت هفته «کتاب، کتاب‏خوانی و کتابدار» با تاکید بر ضرروت تبدیل فضیلت کتابخوانی به یک پویش فراگیر و ملی، ‌رشد بیش از 10 برابری تعداد کتابخانه‌های عمومی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در کنار تجهیز فضای کتابخانه‏‌ها را زمینه‌ساز ارائه خدمات متنوع کتاب‌محور به گروه‌های مختلف اجتماعی در کشور دانست و از مسئولان امر خواست در ادامه این مسیر، برای بهبود خدمات با نگاه به تنوع فرهنگی کشور و نیازهای مردم همچنان به تلاش‏های خود ادامه دهند.
در پیام رئیس‌جمهور که توسط محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد، آمده است:
بسم‌‏الله الرحمن الرحیم
«ن والقلم و مایسطرون»
هفته و روز «کتاب، کتاب‏خوانی و کتابدار» را به همه کسانی که دل در گرو کتاب و کتابخوانی داشته و سهمی در اعتلای فرهنگ مکتوب ایران اسلامی دارند، صمیمانه تبریک می‏‌گویم. بی‏‌تردید کتاب از زیباترین و مهم‏ترین جلوه‌‏های فرهنگ بشری است. شکوه این ارزش را باید در تابش آیات نورانی «اَلَّذی عَلَّمَ بِالقَلَم» و «ن والقلم و مایسطرون» جست‌وجو کنیم که به قلم و کتاب و آنچه که از اندیشه می‌‏تراود، اهمیت حیاتی قائل است. خداوند متعال به قلم و حرمتش سوگند یاد کرده و معجزه جاوید آخرین سفیر سعادت بشری را کتاب قرار داده است.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تأکیدات پیوسته مقام معظّم رهبری(مدظله‌العالی) برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و تشبیه «فرهنگ» به «فضائی که در آن تنفس می‌کنیم»، نقشه راه مهمی را ترسیم کرده است که امیدوارم با همیاری همه دست‏اندکاران، روزبه‏روز به تحقق آن نزدیک‌تر شویم تا فضیلت کتابخوانی به یک پویش فراگیر و ضرورت ملی تبدیل شود. حوزه نشر به‏‌عنوان یکی از مهم‏ترین حوزه‏‌های فرهنگی که با آگاهی و دانش جامعه ارتباط مستقیم دارد، نیازمند فضاي آرام است؛ عرصه‏‌ای که هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد به همان میزان شاهد شکوفایی و رشد فرهنگی جامعه خواهیم بود. دولت مردمی برای پویایی حوزه فرهنگ و نشر، از ابتدای کار، نگاه تحولی به حوزه عمومیِ فرهنگ داشته است. ما عمیقاً بر این باوریم که فرهنگ عمومی در زمینه ارزش‌ها، عقاید و هنجارها، باید اساس برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌‎های فرهنگی باشد و همه آموزش‌ها و پژوهش‌ها در این مسیر قرار بگیرد. در این صورت است که شخصیت جوانان و نوجوانان عزیز ما، به‌‏عنوان سرمایه‌های بالقوّه فرهنگی، ادبی، هنری و علمی، شکل گرفته و به فعلیّت می‌رسد.
در ادامه این پیام آمده است: امروز در میان تمامی ظرفیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه‌های عمومی جایگاه ممتازی دارند. رشد بیش از 10 برابری تعداد کتابخانه‌های عمومی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در کنار تجهیز فضای کتابخانه‌‏ها، منجر به ارائه خدمات متنوع کتاب‌محور به گروه‌های مختلف اجتماعی در کشور شده است. لازم است مسئولان امر در ادامه این مسیر، برای بهبود خدمات با نگاه به تنوع فرهنگی کشور و نیازهای مردم همچنان به تلاش‌‏های خود ادامه دهند. دولت نیز دسترسی عادلانه آحاد مردم به خدمات کتابخانه‌های عمومی را حق آنها می‌داند و برای احقاق آن از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد. خوشبختانه اکنون انگیزه و شور خدمت‌رسانیِ فرهنگی در میان مسئولان و دستگاه‌های حوزه فرهنگ و کتابخانه‌‎های عمومی بیش از گذشته وجود دارد و کوشش‏های صادقانه آنان شایسته قدردانی است. از سایر ارکان فرهنگی کشور و دست‏اندرکاران و علاقه‌‏‏مندان این حوزه نیز می‏خواهم که با حضور همدلانه خود، بر این پویایی بیفزایند. این‏جانب با قدردانی از برگزارکنندگان و شرکت‏‌کنندگان در این مراسم فرهنگی ارزشمند، توفیقات روزافزون همه دست‏‌اندرکاران حوزه کتاب و کتابخوانی را از درگاه خداوند متعال مسألت دارم.
تاکید بر تسهیل فعالیت‌ها در فضای مجازی
نود و ششمین جلسه شورای‌عالی فضای مجازی نیز به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد.
رئیسی در این جلسه با اشاره به جایگاه این شورا به عنوان مرجع اصلی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در حوزه فضای مجازی، بر لزوم توجه به مسائل و موضوعات اساسی مدنظر مردم و همچنین تسهیل فعالیت‌ها در فضای مجازی و ارائه خدمات بهتر در کشور تاکید کرد.
وی در ادامه کمک به تقویت و توسعه فعالیت تولیدکنندگان و ارائه دهندگان محتوا در فضای مجازی با هدف ارتقای اقتصاد تولید محتوا در این بستر را از جمله ماموریت‌های شورای‌عالی فضای مجازی برشمرد و بر ضرورت ارتقای کیفیت سطح خدمات و محتوا از طریق ایجاد سامانه ملی تجمیع و سنجش داده‌های فضای مجازی تاکید کرد.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور، وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات از الزام ارائه‌کنندگان خدمات اینترنت ماهواره‌ای به رعایت قوانین سرزمینی در ارائه خدمات و همچنین استقبال شرکت‌های فعال این حوزه از فراخوان منتشر شده در این زمینه گزارشی ارائه کرد.
مرجع اصلی تعیین و اجرای سیاست‌های ارزی کشور بانک مرکزی است
آیت‌الله رئیسی همچنین در جلسه فوق‌العاده هیئت دولت که به منظور بررسی کلیات لایحه بودجه 1403 کل کشور تشکیل شده بود، با اشاره به برگزاری جلسه اضطراری مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب با موضوع فلسطین در ریاض، بر ادامه تلاش‌ها برای قطع بمباران‌ها و احقاق حقوق فلسطین، رفع محاصره و آغاز امدادرسانی به فلسطینیان غزه تاکید کرد.
وی با اشاره به دیپلماسی فعال و رایزنی‌های فشرده برای مقابله با جنایات صهیونیست‌ها  از نخستین روزهای آغاز جنایات علیه مردم مظلوم غزه، موضع صریح و روشن جمهوری اسلامی ایران را با الهام از رویکرد رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به مسئله فلسطین، تشریح کرد.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این جلسه با تاکید بر تمرکز تعیین و اجرای سیاست‌های ارزی کشور در بانک مرکزی، دخالت و تصمیم‌گیری سایر بخش‌های کشور در سیاست‌های ارزی را  خلاف مصالح عمومی دانست.
رئیسی همچنین با تاکید بر ضرورت مقابله با مافیای واردات بی‌رویه، وزارتخانه‌های جهادکشاورزی، صمت، تعاون و بهداشت را مکلف کرد با اتخاذ تدابیر، پیش‌بینی‌ها و مراقبت‌های لازم، مانع ایجاد اخلال در روند تولید کشور از سوی مافیای واردات بی‌رویه شوند.
ضرورت اتخاذ اقدامات لازم برای پیگیری مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق فراهم کردن زمینه‌های تقویت نهاد خانواده از جمله تلاش بیشتر برای رفع مشکلات حوزه مسکن، اشتغال و تسهیلات ازدواج از جمله محورهای سخنان رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت بود.