استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی:
هزینه نماز و روزه قضای میت
۱۴۰۲/۰۹/۱۵
هزینه نماز و روزه قضای میت
س) هزینه نماز و روزه قضای میت از اصل مال میت باید داده شود یا از ثلث میت؟
ج) اگر میت به ادای نماز و روزۀ قضا وصیت کرده باشد، از ثلث برداشته میشود و اگر وصیت نکرده باشد، برعهدۀ پسر بزرگ است و از اموال میت برداشته نمیشود.
شارژ آپارتمان
س) کسی که در آپارتمان زندگی میکند ولی شارژ نمیدهد، آیا بدهکار است؟
ج) اگر آنچه که طبع کار و محل، اقتضا میکند یا موافق شروط ضمن عقد است، انجام شود مثل نظافت ساختمان یا هزینه برق راهرو، باید هزینه آن را بدهد و اگر ندهد، بدهکار است.
حکم ماهی مرده در تور
س) آیا خوردن ماهیای که در تور یا میله ماهیگیری، داخل آب میمیرد، حلال است؟
ج) اگر ماهی پولکدار باشد، حلال است.
تخریب مسجد قدیمی جهت توسعه آن
س) مسجدی قدیمی که اکنون برای برگزاری نماز و مراسم مناسب نیست و نیاز به توسعه دارد، آیا میتوان آن را تخریب کرده و از اول بنا کرد؟ اگر بانی مسجد رضایت نداشته باشد چه حکمی دارد؟
ج) در صورت احتیاج مردم، خراب کردن به منظور توسعه اشکال ندارد و عدم رضایت بانی مسجد مانع نیست.
حجت شرعی نبودن خواب
س) بعضی از سخنرانان و مداحان در مراسم روضه و سخنرانی، خوابهای مختلفی درباره کرامات و عنایات اهلبیت(علیهمالسلام) نقل میکنند، آیا بیان آنها و اعتماد بر این خوابها جایز است؟
ج) بیان آنها فینفسه اشکال ندارد ولی بهطور کلی خوابها حجیت شرعی نداشته تکلیفآور نیستند و شایسته است که معارف دینی با استناد به آیات و روایات معتبر و عقل بیان شود.
هزینۀ مترتب بر مال پیدا شده یا مجهولالمالک
س) آیا هزینههای احتمالی یافتن مالک و تحویل دادن مال پیداشده یا مجهولالمالک (مانند هزینۀ اعلان، نقل و انتقال برای فروش و تحویل به فقیر) را میتوان از قیمت مال برداشت؟
ج) اگر شرعا مجاز بوده که مال را بردارد (مانند مالی که مالک نزد شخص جا گذاشته است)، میتواند هزینهها را از قیمت آن کسر کند، در غیر این صورت جایز نیست.
جواب سلام در گفتوگوهای مجازی
س) اگر کسی در نامه یا پیامرسان، سلام کرد، آیا جواب دادن به سلام او واجب است؟
ج) بهطور کلی جوابِ سلام، جز در ملاقات حضوری، مکالمه تلفنی و مانند آن، واجب نیست.
شیوه صحیح نذر شرعی
س) مردم (بهویژه در ایام محرم و سوگواری اهلبیت(ع))، نذرهای زیادی میکنند، نذر شرعی باید چه شرایطی داشته باشد؟
ج) برای انعقاد نذر شرعی لازم است که شرایط ذیل مراعات شود:
1- صیغه نذر (به زبان عربی یا ترجمه آن) را به زبان جاری کند، مثلا بگوید (برای خدا بر عهده من است که اگر فلان حاجتم برآورده شد، روز عاشورا، مجلس روضه برپا کنم.)
2- چیزی را که نذر میکند انجام دهد یا ترک کند، باید از جهتی رجحان (برتری) داشته باشد، پس چنانچه بهجا آوردن و ترک آن مساوی باشد، نذر صحیح نیست.
3- کاری را نذر کند که انجام آن برایش ممکن باشد.
4- نذرکننده باید مکلف و عاقل باشد و با اختیار نذر کند.
5- در صورت حضور شوهر، نذر زن (گرچه در اموال خود) بنا بر احتیاط واجب باید با اجازه او باشد.