به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 5,768
بازدید دیروز: 5,006
بازدید هفته: 41,376
بازدید ماه: 62,346
بازدید کل: 23,724,161
افراد آنلاین: 14
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱٤ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 3 May 2024
الجمعة ، ۲٤ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۷۴ - فاطمیـه مناسب‌ترین فرصت برای تجدید میثاق با اولین شهید راه ولایت ۱۴۰۲/۰۹/۲۷

فاطمیـه مناسب‌ترین فرصت برای تجدید میثاق

با اولین شهید راه ولایت 

   ۱۴۰۲/۰۹/۲۷

حضرت فاطمه(س)؛ نخستین شهید راه ولایت و بانویی سیاست‌مدار - خبرگزاری مهر |  اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

کامران پورعباس
فاطمیه، ایام عزای اولین شهید راه ولایت، حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است و مناسب‌ترین فرصت برای تبیین مصائب صدیقه شهیده و بانوی دو عالم زهرای اطهر از یک‌سو و تشریح زندگینامه و اهداف و فضائل و کراماتِ سرور زنان بهشت است.
۱۳ جمادی‌الاول و ۳ جمادی‌الثانی در تقویم شیعیان به عنوان ایام شهادت حضرت زهرا(س) به روایت‌های ۷۵ و ۹۵ روز شناخته می‌شود که در این ایام هیئت‌های عزاداری مجالس عزا برپا می‌کنند. ایام فاطمیه اول و دوم از ایام مناسبتی خاص هیئتی‌ها به حساب می‌آیند که در سال‌های اخیر برنامه ویژه‌ای برای آن دارند. در این گزارش درباره برخی جنبه‌های فاطمیِ دفاع مقدس و دفاع از حرم در عصر حاضر صحبت خواهیم نمود.
حضرت زهرا(س)، پناه رزمندگان در جنگ تحمیلی
به فاصله کوتاهی بعد از شهادتِ خادم حضرت زهرا(س) و سردار زهرایی حاج قاسم سلیمانی، برای نخستین‌بار صحبت‌های سردار درباره کمک‌ها و محبت‌های حضرت زهرا به رزمندگان دفاع مقدس منتشر و کلیپ آن به‌صورت گسترده در فضای مجازی پخش گردید.
شهید سلیمانی در این سخنان می‌گوید: «ما هر وقت در سختی‌های جنگ فشارها بر ما حادث می‌شد، اون وقتی که به‌صورت بسیار مضطری هیچ کاری ازمون برنمی‌آمد، پناهگاهی جز زهرا نداشتیم و ما هم پناهگاهمون زهرا بود.»
در این صحبت‌ها از یاد حضرت زهرا(س) و ذکر «یا زهرا» در میان رزمندگان و قدرت و محبت مادری حضرت زهرا در مصائب عظیمِ جنگ تحمیلی یاد نمود و جمعیت حاضر نیز زار زار ‌گریستند.
فاطمیه جبهه‌ها یادش بخیر
در پایگاه منتظران شهادت، در مطلبی با عنوانِ «فاطمیه جبهه‌ها یادش بخیر»، آمده است:
«در دهه فاطمیه رزمندگان حال و هوای دیگری داشتند. عزاداری در این ایام فوق‌العاده سنگین بود و هیئت‌ها سنگ تمام می‌گذاشتند. مصیبت خوانی و مداحی، با ذکر آنچه بر سر ‌ام‌ابیها و پاره تن پیامبر رفته و در کتب معتبر آمده بود، داغ دل‌های سوخته را تازه‌تر می‌کرد.
نشسته خواندن نماز شب با حزن و اندوه و افسردگی تمام به یاد مادر در مقایسه با نشاط و آمادگی سایر شب‌ها برای بهتر درک کردن واقعه و حال حضرت فاطمه(سلام الله علیها) بعد از آن، جگر بچه‌ها را آتش می‌زد. این شب‌ها چشم هر کس به بچه سیدها می‌افتاد بی‌اختیار اشکش جاری می‌شد؛ خصوصاً بچه‌های کم سن و سال‌تر. در شب شهادت بی‌بی آن‌ها وسط می‌نشستند و بقیه دورشان حلقه می‌زدند و با هم در عزای مادر، هم ناله می‌شدند، نوحه می‌خواندند و اشک می‌ریختند....
شبهایی که رمز عملیات مزین به نام حضرت زهرا(س) بود، از بچه سیدها قول شفاعت می‌گرفتند. سیدها را قسم می‌دادند به مادرشان که برای شهادت‌شان دعا کنند. یا قسم می‌دادند که اگر شهید شدند آنها را شفاعت کنند.»
حاضر دانستنِ حضرت زهرا در مجالس روضه فاطمی
ابراهیم ‌هادی شهید گمنام و حضرت زهراییِ دفاع مقدس، ارادت خاص و عجیب و ویژه‌ای به مادر سادات داشت. به همه بسیجی‌ها می‌گفت: «ایشان را مادر صدا کنید.»
ابراهیم مي‌گفت: «بعد از توكل به خدا، توسل به حضرات معصومين مخصوصاًًً حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها کارسازه.»
ابراهيم از همان دوران دبيرستان شروع به مداحي كرد. بدون هيچ تَكَلُّفي مي‌خواند و بقيه را هم به خواندن و مداحي كردن ‌ترغيب مي‌كرد. 
ابراهیم‌‌ هادی هر جا مداحی می‌کرد از مادرش می‌خواند و در مجالس حضرت زهرا(س)، حضور حضرت را حس می‌کرد.
یک‌بار به جلسه مَجمَعُ‌الذّاكِرين در مسجد حاج‌اَبوالفَتح رفته بود. در جلسه ‌اشعاري در فضائل حضرت زهرا خوانده مي‌شد که ابراهيم آنها را مي‌نوشت. اواخر جلسه حاج علي انساني شروع به روضه‌خواني كرد. ابراهيم در حالتي كه از خود بي‌خود شده بود دفترچه شعرش را بست و با صداي بلند گريه مي‌كرد. بعد از جلسه به دوستش گفت: آدم وقتي به جلسه حضرت زهرا وارد مي‌شود بايد حضور خود خانم را حس كند، چون جلسه متعلق به ايشان است.
شهادت‌های فاطمی در ایام فاطمیه
متن زیر بخشی از خاطره حاج مهدی سلحشور از دوران دفاع مقدس و در ایام فاطمیه است که به رشته تحریر در آمده است:
«کامیونها پشت سر هم در جاده شهید صفوی به سمت شلمچه حرکت می‌کردند. پشت کامیون‌ها جای سوزن انداختن نبود. هر کامیونی پذیرای چهل، پنجاه رزمنده با تجهیزات کامل بود. 
کیپ تا کیپ بچه‌ها نشسته بودند و مشغول ذکر و تلاوت قرآن و دعا بودند. در این بین بازار عقد اخوت هم داغ داغ بود. عقد اخوت با بچه‌هایی که خیلی‌های‌شان تا ساعاتی دیگر مهمان ارباب بودند. 
بعضی‌ها هم آمال و آرزوهاشان را بر زبان جاری می‌کردند و عمق نگاه زیبای‌شان را به رخ تاریخ می‌کشیدند.
یکی می‌گفت: ‌ای کاش مثل علی اکبر(ع) فدای دین شوم. دیگری آرزوی شهادت مثل خود سیدالشهدا را داشت و می‌خواست بی‌سر به لقاء الله برسد.
اما یکی بلند شد و گفت: ایام فاطمیه است، ‌ای کاش می‌شد نشانه‌ای به سینه و بازو و پهلو با خود بر می‌داشتیم تا شرمنده مادرمان نباشیم.همین طورم شد.
اکثر جنازه‌ها یا از پهلو، یا از سینه و یا از بازو مورد اصابت قرار گرفته بودند.
درست مثل مادرشان فاطمه زهرا(س).»
فاطمیه جهانی شد و جبهه مقاومت را تأسیس کرد
حجت‌الاسلام محمدحسین صابری اراکی عضو جامعه مبلغان کشور در بهمن ماه 1398 در شام شهادت حضرت فاطمه(س) گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) دختر نبوت و همسر ولایت و مادر امامت با رشادت و خون خود از ولایت دفاع کرد.
وی با اشاره به اینکه در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در کشور ایران تعطیلی رسمی نبود، افزود: برای ایام فاطمیه به اندازه‌ای سرمایه‌گذاری مادی و معنوی شد تا سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا تعطیل عمومی اعلام شد.حجت‌الاسلام صابری اراکی گفت: احیای فاطمیه با بیان مظلومیت‌های فاطمه زهرا در مجالس عزاداری تبیین شده است و امروز فاطمیه از مرز‌های ایران اسلامی گذشته است و در آمریکا، اروپا، آسیا و استرالیا مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار می‌شود.
به گفته وی احیای فاطمیه زحمت داشت، اما همت نیز در ورای آن قرار داشت و مردم در ایام فاطمیه با معارف اهل بیت(ع) آشنا می‌شوند و مانند حضرت فاطمه زهرا(س) از غدیر حمایت می‌کنند.
عضو جامعه مبلغان کشور با بیان اینکه فاطمیه جبهه مقاومت را تأسیس کرد، اظهار داشت: فاطمیه اساس و چشمه جوشان اسلام است و شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فاطمیه را زنده کرد.
وی افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) درس مقاومت می‌دهد و برای همین است که تربیت‌شدگان فاطمیه از حرم دختر فاطمه زهرا(س) در سوریه که داعش قصد داشت آن را با خاک یکسان کند دفاع کردند.
فاطمی بودنِ سردار دل‌ها در مراحل سخت جنگ تحمیلی و مبارزه با داعش
فرمانده میدانیِ محور مقاومت، سرباز ولایت و سردار زهرایی، حاج قاسم سلیمانی است که فاطمی بودنش شهره آفاق است.
علامه مصباح یزدی خاطرنشان نموده است: من ندیدم کسی مانند حاج قاسم سلیمانی مقام حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) را شناخته باشد و در هیچ حالی از توسل به آن بزرگوار غافل نشود.
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی اعتقاد و ارادت راسخ و راستین و مخصوصی به زهرای اطهر(س) داشت.
شهید سلیمانی می‌گفت:
«من خودم در دعاهای خودم، عموماً توسل پیدا می‌کنم به حضرت زینب و حضرت فاطمه؛ چون اهل بیت به این دو بانوی بزرگوار خیلی توجه دارند.»
توسل و ارادت سردار دلها به بانوی دو عالم حضرت زهرای مرضیه(س) در مراحل سخت جنگ تحمیلی و مبارزه با داعش زبانزد همه است.
عزاداری فاطمیه در بیت الزهرای شهید قاسم سلیمانی
سردار دلها به حضور در جلسات عزای اهل بیت عصمت و طهارت توجه زیادی داشت. 
وقتی حاج قاسم از کرمان به تهران نقل مکان نمود، منزل مسکونی‌اش در کرمان را برای برگزاری مراسم سوگواری اهل‌بیت وقف حضرت زهرا کرد و نام «بیت‌الزهرا» را برای آن انتخاب نمود.
سردار مقید بود در فاطمیه مراسم داشته باشد و خودش مداح و سخنرانش را دعوت می‌کرد و همیشه خود را به این مجلس می‌رساند. کارهای هیئت را انجام می‌داد.
حاجی هر سال در عزاداری در بیت‌الزهرا شرکت می‌کرد و بانی مجلس بود. در مراسمات دم در می‌ایستاد و به عزاداران حضرت زهرا و مهمان مجلس خیرمقدم می‌گفت.
عزاداری فاطمیه در سوریه 
در سال‌های مبارزه با داعش در سوریه اقامه عزای مادر سادات در زیر شدیدترین حملات و جنایات تکفیریها انجام می‌گردید. به گفتۀ یکی از مدافعان حرمِ عقیله بنی‌هاشم، در حرم حضرت زینب کبری(س) و حرم حضرت رقیه(س) و مناطق امن، مراسمات عزای مفصل و پرشوری در ایام فاطمیه از چند روز قبل از شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) تا روز شهادت برگزار می‌گردید اما در مناطق عملیاتی و در اوج خطر، منزل یکی از مدافعان حرم برای اقامه عزای فاطمی در نظر گرفته می‌شد و چند شب عزاداری فاطمیه به صورت کوتاه و ساده برگزار می‌گردید.
مطابق اخبار منتشر شده، بعد از نابودی داعش، مراسم فاطمیه به مدت یک دهه با شکوه هرچه تمام‌تر در حرم حضرت زینب کبری(س) و حضرت رقیه(س) برگزار گردیده است که تصاویر و کلیپ های آن در فضای مجازی موجود است.