به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 6,207
بازدید هفته: 19,860
بازدید ماه: 40,830
بازدید کل: 23,702,651
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Tuesday , 30 April 2024
الثلاثاء ، ۲۱ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۳۸۶ - کدخدایی در نشست بررسی ابعاد حقوقی جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی:۱۴۰۲/۱۰/۱۱
کدخدایی در نشست بررسی ابعاد حقوقی جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی:
هرچه در توان داریم انجام می‌دهیم تا ترور شهید سلیمانی بی‌پاسخ نماند
۱۴۰۲/۱۰/۱۱

آخرین جزئیات پرونده ترور حاج قاسم - جهان نيوز

عباسعلی کدخدایی، رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی در نشست بزرگداشت سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی، بررسی ابعاد حقوقی و پیگرد قضائی جنایت آمریکا که در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: ما معتقدیم که بر اساس موازین بین‌الملل و موازین انسانی، اقدامات شهید سردار سلیمانی و همکاران وی اقداماتی مشروع در چارچوب قوانین بین‌المللی بوده است.
کدخدایی ادامه داد: ترور شهید سلیمانی نامشروع بوده و دولت آمریکا باید در این خصوص پاسخگو باشد. ما در دو بُعد داخلی و بین‌المللی این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
وی گفت: کمیته ویژه جلساتی متعددی را با افراد مختلفی به صورت مستمر دارد و هرچه در توان داریم انجام می‌دهیم تا این جنایت بی‌پاسخ نماند.
کدخدایی تصریح کرد: بحث‌های حقوقی نکات حساس و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد ولی اقدامات خوبی که در دادگستری تهران با حمایت‌های رئیس قوه قضائیه صورت گرفته هم در بُعد کیفری و هم در بُعد حقوقی به نتایج خوبی رسیده است.
رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور سردار قاسم سلیمانی بیان داشت: در بُعد بین‌المللی هم مکاتبات زیادی صورت گرفته ولی این حوزه تشریفات و کُندی خاص خودش را دارد و ما ناچار هستیم در چارچوب تفاهمنامه‌ها کار را صورت بدهیم. استفاده از وکلای خارجی که با کمک دوستانمان در مرکز حقوقی ریاست جمهوری انجام شده به صورت خوبی در حال انجام است.
وی افزود: شهید سلیمانی جان خود را برای دفاع از امنیت مردم منطقه و دفاع از حقوق بشر فدا کرد و امیدواریم با تلاش‌های مستمر در ماه‌های پیش رو اخبار خوبی را برای مردم داشته باشیم. کدخدایی همچنین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با همکاری وزارت امور خارجه و با همکاری همکاران در دادگستری تهران پرونده را از جهت داخلی در بُعد حقوقی و کیفری پیگیر بودند که در بُعد کیفری، کیفرخواست تقدیم دادگاه شد و دادگاه مشغول بررسی کیفرخواست است و ابلاغیه‌ها انجام شده است.
رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور سردار قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: چون ابلاغیه‌ها نیازمند تشریفات است و  متهمین هم که خارجی هستند، باید ابلاغیه‌ها از طریق قانونی انجام شود که بعد از این ابلاغ‌ها دادگاه هم وارد رسیدگی خواهد شد و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.
وی گفت: نشست دوم بحث پیگیری در حوزه‌های بین‌المللی بود. اگرچه پیگیری در نظام بین‌الملل تشریفات خاص خود را دارد و با کُندی‌هایی همراه است اما در آنجا هم به نتایج خوبی دست پیدا کردیم. آنچه باید از سوی قوه قضائیه به مقامات آمریکایی ابلاغ می‌شد، ابلاغ شده است و پیگیر هستیم تا مقدمات رسیدگی را که بر اساس کنوانسیون ۱۹۷۳ است، فراهم کنیم.
همکاری عراق در پیگیری پرونده ترور فرماندهان مقاومت
رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور سردار قاسم سلیمانی در پاسخ به سؤالی در خصوص روند همکاری میان ایران و عراق در قالب تفاهمنامه قضائی دو طرف در پرونده ترور سردار قاسم سلیمانی اظهار داشت: با توجه به اینکه طرف عراقی در این مسئله ذی‌نفع است و شهید ابومهدی المهندس را در این حادثه تروریستی داشتند و هم اینکه محل وقوع جرم در عراق بوده است، حمایت‌ها و کمک‌های خوبی را با ما داشتند.
به گزارش ایرنا، کدخدایی خاطرنشان کرد: ما با مقامات قضائی عراق نشست‌های متعددی را تاکنون برگزار کردیم که امیدوارم در این جهت هم ان‌شاءالله به نتایج مثبتی برسیم.