به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 6,330
بازدید دیروز: 5,718
بازدید هفته: 6,330
بازدید ماه: 27,300
بازدید کل: 23,689,122
افراد آنلاین: 33
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 27 April 2024
السبت ، ۱۸ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۴۸ - شهيد مطهرى : تبرّج و خودنمایی زن در اجتماع عامل انحراف و فساد ۱۴۰۲/۱۰/۲۷

تبرّج و خودنمایی زن در اجتماع عامل انحراف و فساد

  ۱۴۰۲/۱۰/۲۷

مرتضی مطهری - دانشنامه‌ی اسلامی
تحریک و تهییج بی‏‌حساب غریزه جنسی عوارض وخیمی نظیر بلوغ‌های زودرس و پیری و فرسودگی دارد.
از این‌جا معلوم می‌شود که عارفان و نکته‌سنجان ما که می‌گویند:
مراد هر که برآری، مطیع نفس تو گشت‏      خلاف نفس که فرمان دهد چو یافت مراد
 با روشن‌بینی و روشن ضمیری عارفانه خود به نکاتی برخورد کرده‌اند که این آقایان روانشناس روانکاو که در عصر علوم نامشان جهان را پر کرده متوجه نشده‌اند.
اما اینکه می‌گویند: «الْانْسانُ حَریصٌ عَلی‏ ما مُنعَ مِنْهُ‏» مطلب صحیحی است ولی نیازمند به توضیح است. انسان به چیزی حرص می‏ورزد که هم از آن ممنوع شود و هم به سوی آن تحریک شود؛ به اصطلاح تمنای چیزی را در وجود شخصی بیدار کنند و آنگاه او را ممنوع سازند. اما اگر امری اصلاً عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و ولع هم نسبت بدان کمتر خواهد بود. فروید که طرفدار سرسخت آزادی غریزه جنسی بود، خود متوجه شد که خطا رفته است، لذا پیشنهاد کرد که باید آن را از راه خاص خودش به مسیر دیگری منحرف کرد و به مسائل علمی و هنری نظیر نقاشی و غیره منعطف ساخت و به اصطلاح طرفدار تصعید شد؛ زیرا تجربه و آمار نشان داده بود که با برداشتن قیود اجتماعی، بیماری‌ها و عوارض روانی ناشی از غریزه جنسی بیشتر شده است. من نمی‌دانم آقای فروید که طرفدار تصعید است از چه راه آن را پیشنهاد می‌کند. آیا جز از طریق محدود کردن است؟
در گذشته افراد بی‌خبر به دانشجویان بی‌خبرتر از خود می‌گفتند انحراف جنسی، یعنی همجنس بازی، فقط در میان شرقیها رایج است و علتش هم دسترسی نداشتن به زن بر اثر قیود زیاد و حجاب است. اما طولی نکشید که معلوم شد رواج این عمل زشت در میان اروپایی‌ها صد درجه بیشتر از شرقی‌هاست.
ما انکار نمی‌کنیم که دسترسی نداشتن به زن موجب انحراف می‌شود و باید شرایط ازدواج قانونی را سهل کرد، ولی بدون شک آن مقدار که تبرّج و خودنمایی زن در اجتماع و معاشرت‌های آزاد سبب انحراف جنسی می‌شود به مراتب بیشتر از آن است که محرومیت و دست نارسی سبب می‌گردد. 
* استاد مطهری، مسئله حجاب، صص۱۱۰ – ۱۰۹