به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,658
بازدید دیروز: 4,943
بازدید هفته: 33,260
بازدید ماه: 54,230
بازدید کل: 23,716,050
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 2 May 2024
الخميس ، ۲۳ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
8 - بررسی حمله بامداد 22 دی آمریکا و انگلیس به یمن: تیری که باز هم به هدف نخورد ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
بررسی حمله بامداد 22 دی آمریکا و انگلیس به یمن:
تیری که باز هم به هدف نخورد 
۱۴۰۲/۱۰/۲۷

تجاوز انگلیس و آمریکا به یمن؛ طلیعه بحران جدید در منطقه :: نورنیوز

امین‌الاسلام تهرانی
ائتلاف شکست‌خورده
تمام شاخه‌های مقاومت از همان آغاز جنگ غزه فعال بوده‌اند؛ از زمان آغاز حملات به غزه و نسل‌کُشی رژیم آپارتاید اسرائيل در غزه، جنبش مقاومت در یمن، «انصارالله»، که غربی‌ها آن‌ها را «حوثی‌ها»‌ می‌خوانند در حمایت از مردم غزه به کشتی‌های اسرائيلی و آن‌هایی که به سمت اراضی اشغالی در حرکت هستند حمله می‌کند. این حملات شرایط را چنان برای اسرائیل سخت کرد که صحبت از ائتلافی به اصطلاح بین‌المللی علیه انصارالله مطرح شد؛ بالاخره خبر آمد که 10 کشور به رهبری آمریکا توافق کرده‌اند که به طور مشترک گشت‌زنی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن انجام دهند تا از کشتی‌های تجاری در برابر حملات انصارالله محافظت کنند که البته خلل از همان ابتدا در ارکان این به اصطلاح ائتلاف بود و بعد هم برخی اعلام کردند که از ائتلاف خارج می‌شوند. به هر حال حالا آمریکا خودش را «پلیس آبی» منطقه کرده است و عملاً وارد رویارویی با مقاومت یمن شده است. اما باز هم حملات یمن به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل می‌رفتند ادامه داشت و عملاً ائتلاف نافرجام ماند و تیر پلیس دریایی به هدف نخورد. در همان زمان بود که فرمانده نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه گفته بود که هیچ نشانه‌ای از تصمیم حوثی‌های یمن (انصارالله) برای پایان دادن به حملات «بی‌پروا» به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ وجود ندارد. حتی هفته پیش فرماندهی مرکزی آمریکا گفته بود که ارتش یمن در عملیاتی با موشک‌های کروز، موشک بالستیک ضدکشتی و پهپادها یک کشتی در جنوب دریای سرخ را هدف قرار داد و این بیست و ششمین حمله بود.
پایگاه تحلیلی «نشنال اینترست» در گزارشی به شرح ناتوانی سلاح‌های چند میلیون دلاری غرب در برابر قدرت‌های منطقه‌ای پرداخت و توضیح داد که کارآمدی را لزوماً در گرانی نمی‌جویند: «در ادبیات اقتصاد و تجارت، کالایی‌سازی به فرآیندی اطلاق می‌شود که بر اثر آن، کالایی که در گذشته به اصطلاح لوکس محسوب می‌شد و قشر خاصی از آن بهره می‌بردند، به کالایی روزمره تبدیل می‌شود که همگان با پرداخت بهائی کمتر از قبل می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. به‌عنوان‌مثال تلفن‌های همراه هوشمند، در ابتدا کالایی لوکس محسوب می‌شدند، اما امروزه همه‌گیر شده و با قیمتی پایین‌تر برای عموم مردم عرضه می‌شوند.» در این گزارش آمده بود که «ارتش یمن که نیروی دریایی قدرتمندی در اختیار ندارد، توانسته با کمترین تجهیزات یکی از مهم‌ترین مسیرهای دریانوردی جهان را تحت کنترل خود درآورد؛ امری که کارآمدی تسلیحاتی گران‌قیمت غربی را زیر سؤال می‌برد.» فارن پالیسی نیز درباره رویدادهای دریای سرخ نوشته بود که هرکشتی عبوری به سمت اراضی اشغالی فلسطین چیزی حدود ۵۰ میلیون دلار ارزش دارد و ارزش بار هرکشتی بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار است، هر ۲ هزار دلاری که یمنی‌ها خرج کشتی‌ها می‌کنند حداقل ۵۰۰ میلیون دلار را تهدید می‌کند!
حمله نافرجام بامداد جمعه
بالاخره آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها تصمیمی گرفتند که به قول یمنی‌ها حماقت بود. رسانه‌های بین‌المللی بامداد جمعه (22 دی) از حملات مشترک آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در چند استان یمن خبر دادند. پنتاگون اعلام کرد که آمریکا و متحدانش در حمله اخیر خود به یمن حدود ۳۰ نقطه را با بیش از ۱۵۰ موشک هدف گرفته است. «داگلاس سیمز»، مدیر عملیات ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا اعلام کرد که آمریکا و انگلیس در حمله شب گذشته خود به مواضع ارتش یمن، بیش از ۱۵۰ موشک شلیک کرده‌اند؛ موشک‌هایی که از ناوهای جنگی و همچنین پرنده‌های نظامی شلیک شدند. سیمز در ادامه گفت: «درباره اینکه موشک‌ها به چه نقاطی اصابت کردند تقریبا مطمئن هستیم؛ اما در این لحظه هنوز ارزیابی کاملی از آسیب وارده نداریم.»
یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای درباره حمله روز جمعه آمریکا و انگلیس به یمن گفت: «دشمن آمریکایی و انگلیسی تجاوزی را با ۷۳ حمله به یمن انجام داد. این تجاوز منجر به شهادت ۵ تن و زخمی شدن ۶ تن از نیروهای مسلح یمن شد. ما در هدف قرار دادن تمام طرف‌هایی که از سوی آن تهدید می‌شویم تردید نخواهیم کرد. این تجاوز هرگز ما را از موضع خودمان درباره حمایت از مظلومیت ملت فلسطین باز نخواهد داشت.» در بیانیه ارتش یمن آمده است: «دشمن آمریکایی-انگلیسی مسئولیت این تجاوز جنایتکارانه علیه ملت یمن را بر عهده‌ دارد. حمله آمریکا و انگلیس بدون پاسخ و مجازات باقی نخواهد ماند. ما در هدف قرار دادن تمام منابع تهدید و تمام اهداف متخاصم در زمین و دریا در راستای دفاع از یمن و حاکمیت آن تردید نخواهیم کرد. ما همچنان به ممانعت از عبور کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که در دریای سرخ و بحرالعرب به سمت بنادر اراضی اشغالی می‌روند، ادامه خواهیم داد.»
زدن به کاهدان!
روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت که مقامات آمریکایی انتظار دارند که یمنی‌ها به حمله علیه کشتی‌ها در مدت کوتاهی پس از حملات ما ادامه دهند تا نشان دهند که این گام‌ها «بازدارنده نیست» و «آن‌ها به تهدید کشتی‌های دریای سرخ ادامه خواهند داد». نیویورک‌تایمز هم به تبعات منطقه‌ای این رویداد پرداخته و نوشت: «بیم آن می‌رود حملات به یمن باعث تداوم درگیری بین نیروهای یمنی و نیروی دریایی آمریکا شود.» روزنامه واشنگتن‌پست در تأیید این نگرانی‌ها نوشت که «حملات به یمن تقریباً به طور قطعی منجر به افزایش تنش در سراسر خاورمیانه خواهد شد.» بلومبرگ هم با توصیف این حملات آمریکا به «قمار» هشدار داد که واشنگتن در شرایطی حمله کرد که بارها اعلام کرده بود در بحبوحۀ جنگ بین اسرائیل و حماس، جلوگیری از تبدیل درگیری به یک جنگ منطقه‌ای بزرگ‌تر اولویت ماست. این رسانه آمریکایی ضمن تاکید بر اینکه بازداشتن صنعاء مسئلۀ آسانی نیست، نوشت: «یمن موفق شد در برابر عملیات نظامی به رهبری عربستان مقاومت کند و هنوز هم [عزم آن] به شدت راسخ است.»
اما گویا آمریکا و شرکا به کاهدان زده‌اند! روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی و یک شخص نزدیک به انصارالله گزارش داد، نیروهای انصارالله پیش از حملات بامداد روز جمعه آمریکا و متحدانش به مواضع نظامی در یمن، بخشی از تسلیحات و تجهیزات خود را به مکان‌های دیگری منتقل و پنهان کرده‌اند. این روزنامه به نقل از یک شخص نزدیک به این جنبش نوشت، ارتش یمن موشک‌های خود را در پناهگاه‌های مستحکمی که «علی عبدالله صالح»، رئیس‌جمهور اسبق یمن در شهر صنعا ساخته، انبار کرده‌اند. «نصرالدین عامر»، رئیس هیئت اطلاع‌رسانی جنبش انصارالله یمن، در گفت‌وگو با شبکه العربی اعلام کرد: «قدرت و نیروهای خود را به طور کامل حفظ کرده و توان هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی و آمریکایی را داریم.» رئیس هیئت اطلاع‌رسانی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که حملات اخیر آمریکا به سکوهای شلیک موشک‌های یمنی، ناموفق بود و واشنگتن در تحقق اهداف خود شکست خورد.
همچنین روزنامه فایننشال تایمز رویکرد «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، برای ایجاد تعادل میان دیپلماسی و بازدارندگی در خاورمیانه را محکوم به شکست دانسته و نوشت: «حمله ایالات متحده و متحدانش به یمن، ‌واشنگتن را بیش از پیش درگیر بحران‌های منطقه‌ای خواهد کرد.» به گزارش ایرنا از این نشریه تحلیلی انگلیسی، تلاش دولت بایدن برای مهار بحران در خاورمیانه و ایفای نقش بازدارندگی برای کاهش تنش‌ها پس از حملات [وحشیانه رژیم] اسرائیل به غزه، ‌نه تنها سودی نداشت، بلکه ارتش آمریکا را به درگیری نظامی مستقیم در منطقه کشانده است.
روزنامه انگلیسی گاردین با اشاره به حملات اخیر آمریکا و انگلیس به مناطقی در یمن که در کنترل انصارالله قرار دارد، نوشت: «ایالات متحده و متحدانش می‌بایست از اشتباهات گذشته خود در خاورمیانه درس بگیرند و به جای هدف قرار دادن انصارالله باید اسرائیل را برای آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار دهند.» گاردین در مطلبی هشدار داد اقدام آمریکا و انگلیس علیه یمن ممکن است به بدتر شدن بحران در غرب آسیا منجر شود.
«مارک چمپیون»، مقاله نویس بلومبرگ، نتیجه می‌گیرد که حماس، ایران و متحدانش به دنبال دامن زدن به بی‌اعتمادی و نفرت نسبت به اسرائیل و آمریکا در سراسر خاورمیانه هستند، تا جایی که هرگونه ارتباط با آن‌ها به حدی سمی‌ شود که رهبران عربستان تا مصر مجبور به فاصله گرفتن از آن‌ها شوند. این رسانه مدعی شد، سیاست خارجی مسابقه محبوبیت نیست بلکه به قدرت نرم احتیاج دارد و به همین خاطر هیچ مدرکی مبنی بر تحریک حماس در ۷ اکتبر توسط ایران وجود ندارد و ایران تاکنون از واکنش‌های اسرائیل و آمریکا سود برده است. همچنین صرف نظر از این حکم، این واقعیت که اسرائیل اینک به اتهام نسل‌کشی در دادگاه بین‌المللی لاهه در حال محاکمه است، پیروزی دیگری برای مخالفان دولت یهود است.
چرا حملات بازدارنده نیست؟
شیکاگو تریبیون نیز به این مسئله پرداخت که چرا تهاجم آمریکا، یمنی‌ها را از حملات بیشتر در آینده باز نمی‌دارد؟در واقع، همان استدلال‌های دقیق در مورد شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه که پهپادها، موشک‌ها و راکت‌ها را به سمت پایگاه‌های آمریکا در این دو کشور شلیک می‌کنند صدق می‌کند. آمریکا چندین دور حملات هوائی را به عنوان تلافی انجام داده، تا حدی برای بازگرداندن بازدارندگی. اما حدس بزنید چه شده؟ حملات همچنان ادامه دارد. ایجاد بازدارندگی مقابل بازیگران غیردولتی، کار بسیار دشواری است. میزان نیروی مورد نیاز در مقابل اینها احتمالاً بیشتر از آن چیزی است که برای وادار کردن بازیگران دولتی به ارزیابی مجدد سیاست‌هایشان لازم است. زیرا بازیگران غیردولتی به اندازه دولت‌ها چیز زیادی برای از دست دادن ندارند. حوثی‌ها نوعی ترکیب بازیگر دولتی و غیردولتی هستند: آنها به‌صورت بالفعل مقامات حاکم در یمن هستند، اما همچنان یک جنبش هستند تا یک دولت. مشکل: هرچه ایالات متحده استفاده بیشتری از گزینه زور بکند، احتمال بیشتری وجود دارد که حوثی‌ها با حملات گسترده‌ای علیه کشتی‌های جنگی و یا حتی پایگاه‌های آمریکا در خلیج‌فارس پاسخ دهند. اگر موشک حوثی‌ها بتواند به اسرائیل برسد، احتمالاً می‌تواند به برخی از پایگاه‌های ایالات متحده هم برسد. این به نوبه خود باعث تلافی بیشتر می‌شود. به طور ناگهانی، آمریکا در حال جنگیدن در کشوری است که اکثر مقامات ایالات متحده، آن را درک نمی‌کنند. ما همچنین باید تاریخ را به یاد ‌آوریم. حوثی‌ها سال‌ها در برابر بمباران‌های شدید عربستان و امارات (و یک دهه قبل از آن، بمباران شدید دولت یمن) مقاومت کرده‌اند، اما قوی‌تر و متحدتر شده و قلمرو بیشتری در دست گرفته و احتمالاً محبوب‌تر هم شده‌اند. حملات ایالات متحده می‌تواند خطر افزایش محبوبیت حوثی‌ها را در زمانی به همراه داشته باشد. جدا از اینها، مذاکرات صلح یمن، یک فرآیند شکننده، مبتنی بر آتش‌بسی است که سال گذشته منقضی شده بود. با حمله به اهداف حوثی‌ها، دولت بایدن خودزنی می‌کند و یک هدف سیاسی (حل و فصل جنگ داخلی یک دهه یمن) را برای دیگری (توقف حملات حوثی‌ها) به خطر بیندازد. و هیچ تضمینی هم برای دومی وجود ندارد.
خود آمریکایی‌ها نیز می‌دانند...!
گویا آمریکایی‌ها می‌دانند که حملاتشان تأثیر مشخصی بر امن شدن آبراه‌ها نداشته است! نیروی دریایی آمریکا به کشتی‌های با پرچم این کشور هشدار داد از بخش‌هایی از سواحل یمن در دریای سرخ فاصله بگیرند. ساعاتی پس از حملات آمریکا و متحدانش به مواضعی در یمن، نیروی دریایی آمریکا روز جمعه به کشتی‌های حامل پرچم این کشور هشدار داد تا از مناطق نزدیک به یمن در دریای سرخ فاصله بگیرند.
با وجود مداخله نظامی آمریکا در دریای سرخ به بهانه تامین امنیت کشتی‌های عبوری از این منطقه، رئیس اداره کانال سوئز گفت که از ابتدای سال جاری میلادی به دلیل کاهش تردد کشتی‌ها، درآمد کانال ۴۰ درصد کاهش یافته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از رویترز، «اسامه ربیع»، رئیس اداره کانال سوئز، گفت: «پس از حملات حوثی‌ها در یمن به کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل می‌رفتند، درآمد دلاری کانال از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.»
در این میان یکی از ژنرال‌های آمریکایی اذعان کرد کشورش انتظار حملات بیشتری از سوی حوثی‌ها دارد. یک مقام ارشد ارتش آمریکا گفته است که واشنگتن انتظار دارد حوثی‌ها با وجود دو شب متوالی اصابت موشک‌های غربی، حملات بیشتری را انجام دهند. ژنرال «داگلاس سیمز»، مدیر ستاد مشترک عملیات، در یک نشست مجازی به خبرنگاران گفت: «حوثی‌ها در پاسخ به حملات ایالات متحده و بریتانیا، حداقل یک موشک شلیک کرده‌اند. لفاظی آن‌ها بسیار قوی و بسیار بالا بوده است، و ما انتظار داریم که آن‌ها اقدام به نوعی تلافی کنند.» «جرالد فایرشتاین»، سفیر سابق آمریکا در یمن، نیز ‌با اشاره به پایگاه مردمی و محبوبیت حوثی‌ها در میان مردم یمن ‌پیش‌بینی کرد که رویارویی بیشتر این گروه با آمریکا و متحدانش و حمایت آن‌ها از مقاومت فلسطین به افزایش محبوبیت حوثی‌ها در منطقه منجر شود.
حملات هوائی باعث عقب‌نشینی نخواهد شد
همچنین اندیشکده سیاست خارجی انگلیس ارزیابی کرد، حملات هوائی اخیر آمریکا و انگلیس به مواضع انصارالله یمن باعث عقب‌نشینی یمنی‌ها از اهدافشان نخواهد شد. اندیشکده انگلیسی «چتم‌هاوس» در تحلیلی به قلم «فاریا المسلمی» کارشناس حوزه شمال آفریقا و غرب آسیای این اندیشکده نوشته است: «حملات هوائی اخیر آمریکا و انگلیس به یمن نه فقط جلوی حملات بیشتر در دریای سرخ را نخواهند گرفت بلکه جنگ در یمن را به سطح منطقه‌ای کشانده و فرآیند صلح شکننده این کشور را با تاخیر مواجه کرده است.» این اندیشکده مستقر در شهر لندن ارزیابی کرد: «حملات آمریکا و انگلیس را می‌توان به صورت مفروض تنها انتخاب بد ممکن برای تحت فشار قرار دادن حوثی‌ها (انصارالله) به منظور پایان دادن به فعالیت‌های آن‌ها در نظر گرفت اما این حملات عمدتا حالت نمادین داشتند و عمدتا پاسخی خطاب به چند عامل محلی، شرکت کشتی‌رانی و دیگر ذی‌نفعانی که شاهد افزایش هزینه‌هایشان در طول ماه‌های گذشته در پی حملات حوثی‌ها بودند، محسوب می‌شوند. یک شرکت کشتی‌رانی پیش از این، عملیات را تایید کرده بود.» در تحلیل این اندیشکده با اشاره به اینکه حملات هوائی اخیر به مواضع انصارالله یمن بعید است که تاثیر قابل توجهی برای توانمندی‌های نظامی ارتش یمن به ویژه بر عملیات‌های دریایی آن‌ها داشته باشد، نوشته شده است: «حوثی‌ها (انصارالله) خیلی زیرک‌تر، آماده‌تر و مجهزتر از آن چیزی هستند که بسیاری از مفسران غربی فکر می‌کنند. آن‌ها بعد از داشتن تجربه سالها جنگ شدید که شامل تقابل مستقیم با عربستان می‌شده، بسیار در جنگاوری با تجربه هستند.» چتم‌هاوس با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته کشورهای غربی توانمندی‌های انصارالله یمن، جسارت و تمایل آن‌ها به برخورد در مواجهه با یک چالش را دست کم گرفتند، تصریح کرد که انصارالله یمن می‌داند که حملات آمریکا و انگلیس از حمایت بین‌المللی برخوردار نیست و قطعنامه اخیر با موضوع درخواست برای متوقف شدن حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ شاید نزدیک‌ترین چیز به یک توجیه بین‌المللی برای حملات هوائی آمریکا و انگلیس باشد اما مشخصا هیچ‌گونه اقدام نظامی را تصویب نکرده است.
در ادامه این گزارش آمده است: «اما از طرفی دیگر کشورهای مهم نیز مشخصا علاقه‌ای به مشارکت در این عملیات‌های نظامی رهبری شده توسط آمریکا نشان نداده‌اند. عربستان به عنوان مثال خودش را از این کارزار بیرون نگه داشته چون در ۹ سال گذشته شاهد بوده که حملات هوائی خودش علیه حوثی‌ها (انصارالله) از نتیجه دادن عاجر ماندند. دیگر بازیگران منطقه‌ای نیز از این کارزار دور مانده و نگران تبعات سیاسی حمله به گروهی که فعالیت‌هایش در دریای سرخ را در راستای همبستگی با فلسطینی‌ها به تصویر کشیده، هستند». تحلیلگر چتم‌هاوس نوشته است: «رهبران یمن به درستی محاسبه کرده‌اند که در صورت حمله غرب به یمن، چنین حمله‌ای تنها باعث افزایش حمایت‌های منطقه‌ای و محلی از تلاش‌های آن‌ها خواهد شد. برای ایدئولوژی آن‌ها داشتن موضع ضدآمریکایی-ضداسرائیلی اساسی بوده و رهبران آن‌ها به درستی محاسبه کرده‌اند که حمله غرب به یمن تنها باعث افزایش حمایت‌های محلی و منطقه‌ای از تلاش‌های آن‌ها خواهد شد و آمریکا و انگلیس بیش از پیش از نگاه اکثریت کشورهای خاورمیانه به عنوان متحدان صریح اسرائیل در یک جنگ کلی‌تر منطقه‌ای در نظر گرفته خواهند شد». در ادامه این یادداشت آمده است: «به این ترتیب چنین حملاتی حوثی‌ها را وادار به متوقف یا کمتر کردن حملاتشان نخواهد کرد و بعید است که حملات آن‌ها تا زمانی که جنگ غزه ادامه پیدا می‌کند متوقف شود. چه بسا حملات آمریکا و انگلیس تاثیر معکوس بگذارند و یک کارزار گسترده‌تر حوثی‌ها را برانگیزند؛ کارزاری که شامل حملات به تاسیسات آمریکا و انگلیس در سراسر شبه جزیره عرب و زیرساخت‌های نفتی – با استفاده از فن‌آوری‌های تسلیحاتی و موشکی که حوثی‌ها تاکنون در جریان حملاتشان به اسرائیل به رخ کشیده‌اند، خواهد شد.»
چرایی ورود یمنی‌ها
باید توجه کرد که این بحث با عزل نظر از حملات و وقایع اخیر نگاشته شده است. از منظر نظامی و ژئوپلیتیکی، مداخله رسمی یمن در جنگ، نقطه عطفی بسیار مهم تلقی می‌شود، زیرا این مداخله نشان‌دهنده ناتوانی یا عدم تمایل کشورهای عربی برای کمک واقعی به مردم فلسطین است. در زمانی که کشورهای ثروتمند عربی و اسلامی از تحریم اسرائیل یا اعمال فشار بیشتر بر متحد خود، ایالات متحده، برای تصویب آتش‌بس یا حتی باز کردن گذرگاه رفح برای رساندن کمک‌های بشردوستانه خودداری می‌کنند، کشور فقیر و جنگ زده یمن، جبهه مقاومت جدیدی در برابر اسرائیل گشوده است.
از آن زمان یحیی السریع (سخنگوی ارتش یمن) تبدیل به ابوعبیده دیگری شده و دنیا منتظر اظهارات اوست و حساب کاربری او را در شبکه‌های اجتماعی زیر نظر دارد زیرا او هنرمندانه می‌تواند قواعد بازی را به نفع محور مقاومت تغییر دهد و شگفتی‌سازی یمنی‌ها را توصیف کند. علی‌رغم تحلیل‌های سطحی برخی تحلیلگران که ورود یمن به جنگ را تنها یک موضوع نمادین می‌دانستند و همچنین کسانی که در توانایی موشک‌های یمنی برای رسیدن به اسرائیل تردید داشتند، ارتش یمن به یک برنامه استراتژیک جامع و تدریجی برای مقابله مجهز شده است. یمن جنگ خود علیه اسرائیل را با پرتاب موشک‌های بالستیک و پهپادهای هدایت شونده دقیق آغاز کرد. موشک‌های انصارالله برای رسیدن به سرزمین‌های اشغالی باید بیش از 1600 کیلومتر را طی می‌کردند. ارتش یمن همچنین با عبور از دریای سرخ و عبور از خلیج عقبه برای فرار از پدافند هوائی مصر و عربستان تلاش می‌کند. در واقع، این حملات خسارات جانی و مادی هنگفتی را در شهر ایلات اسرائیل به بار آورده است اما ماشین سانسور رژیم صهیونیستی اجازه مخابره اخبار صحیح را نمی‌دهد.
در ادامه طرح نظامی یمن در رویارویی با اسرائیل، نیروی دریایی یمن کشتی اسرائیلی «گلکسی لیدر» متعلق به تاجر صهیونیست و از نزدیکان یکی از عناصر کلیدی موساد یعنی «رامی اونگر» را توقیف کرد. این کشتی به سواحل یمن منتقل شد و تمام خدمه آن بازداشت شدند. کاری که حوثی‌ها انجام دادند، طبق قوانین بین‌المللی دریانوردی، دزدی دریایی یا تروریستی محسوب نمی‌شود، زیرا یحیی السریع چند روز قبل از توقیف کشتی اعلام کرده بود که ارتش یمن کشتی‌های اسرائیلی را در آب‌های سرزمینی هدف قرار می‌دهد، او همچنین به کشورهای دیگر توصیه کرد، اتباع آنها که در دریای سرخ حضور دارند از کشتی‌های اسرائیلی دوری کنند. بنابراین، توقیف این کشتی در یک زمینه صرفاً نظامی انجام می‌شود و اسرائیل نمی‌تواند نظریه اخلال در تجارت بین‌المللی یا تهدید ناوبری دریایی در دریای سرخ را مطرح کند. رژیم جعلی صهیونیستی ابتدا طبق روال گذشته، از طریق وزارت جنگ خود مالکیت این کشتی تجاری و همچنین حضور شهروندان اسرائیلی در آن را رد کرد. این حادثه ما را به یاد حادثه هدف قرار دادن ناو اسرائیلی توسط پهپاد انتحاری در سواحل عمان در جولای 2021 می‌اندازد که جان دو خدمه کشتی اسرائیلی را گرفت. نکته عجیب در مورد اظهارات سخنگویان رژیم صهیونیستی این است که اگر این کشتی متعلق به اسرائیل نبود پس چرا این همه تهدید و اظهارات اسرائیل علیه یمن مطرح می‌شود؟ به نظر می‌رسد انکار مستمر اسرائیل از مالکیت کشتی‌هایی که در خلیج‌فارس، دریای سرخ یا باب‌المندب مورد حمله قرار می‌گیرند، پناهگاهی برای فرار از پاسخ نظامی به این هدف قرار دادن‌ها برای اسرائیل فراهم می‌کند. در هر صورت به نظر می‌رسد که انصارالله از تمامی جزئیات اطلاعاتی این کشتی و سایر کشتی‌های اسرائیلی که از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب عبور می‌کنند اطلاع دارد که این موضوع در بیانیه وزیر اطلاعات دولت نجات ملی بیان شده است. «ضیف‌الله الشامی»، تأیید کرد صنعا اطلاعاتی درباره همه کشتی‌های اسرائیلی دارد که از دریای سرخ عبور می‌کنند. بر اساس مطالب فوق، انصارالله به خوبی می‌داند اکثر کارگران کشتی‌های اسرائیلی با تابعیت مضاعف و دارای ملیت‌های خارجی دیگر هستند.
در سطور فوق به طرح راهبردی و یکپارچه انصارالله و مداخله آنها در جنگ علیه دشمن صهیونیستی اشاره شد که این طرح با هدف قرار دادن بندر ایلات با موشک و پهپاد آغاز شده و توقیف کشتی برای تکمیل اختلال در بندر ایلات و خطوط دریایی منتهی به آن انجام شده است. همه جهان و به‌ویژه آمریکا از اهمیت تنگه باب‌المندب و آب‌های دریای سرخ برای تجارت جهانی آگاه هستند، زیرا روزانه حدود 6.2 میلیون بشکه نفت خام از این آبراه عبور می‌کند. حدود 30 درصد از تجارت جهانی گاز طبیعی از طریق این تنگه عبور می‌کند. به همین دلایل، جنبش انصارالله به عنوان چالشی برای آمریکاست چراکه نیروهای ارتش یمن با امکانات اولیه و نه چندان پیشرفته، کشتی صهیونیست‌ها را توقیف کردند و کاری از دست ناوهای آمریکایی بر نیامده است.
علاوه‌بر تأثیر جهانی این عملیات، تأثیرات اقتصادی جدی بر اسرائیل وجود دارد که نشان‌دهنده توانایی انصارالله در مختل کردن مسیرهای تأمین کالاهای اساسی اسرائیل از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب است. اگر توانایی ایجاد اختلال در بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی که حیاتی‌ترین بندر اسرائیل محسوب می‌شود وجود داشته باشد، پس ایجاد اختلال در بندر حیفا نیز می‌تواند به‌عنوان گزینه بعدی انصارالله در نظر گرفته شود.
به طور کلی اسرائیل پنج کریدور دریایی برای تأمین واردات نفت، گاز و کالاهای اساسی خود دارد که مهم‌ترین این کریدورها از تنگه باب‌المندب می‌گذرد که تحت کنترل ارتش یمن است. اولین کریدور استراتژیک که ستون فقرات اقتصاد اسرائیل محسوب می‌شود، کریدوری است که هند را به اسرائیل متصل می‌کند و از خلیج عدن، باب‌المندب و دریای سرخ می‌گذرد و به بندر ایلات در جنوب ختم می‌شود. 30 درصد از واردات اسرائیل (به ارزش حدود 30 میلیارد دلار) از این کریدور انجام می‌شود. کریدور دوم، آبراهی است که آمریکای جنوبی و اسرائیل را به هم متصل می‌کند که از اقیانوس اطلس و سپس خلیج عدن، باب‌المندب و دریای سرخ نیز می‌گذرد و به بندر ایلات می‌رسد.
حالا کار به جایی رسیده است که هفته‌نامه اکونومیست در گزارشی نوشت که چهار شرکتی که عملیات نقل و انتقال خود در دریای سرخ را متوقف کردند، ۵۳ درصد مجموع تجارت کانتینری جهان را تشکیل می‌دهند. تصمیم «شرکت کشتیرانی مدیترانه» (ام. اس.سی) سوئیسی-ایتالیایی و شرکت فرانسوی سی.ام.‌ای‌ سی.جی.‌ام پس از آن اعلام شد که دو شرکت بزرگ کشتیرانی دیگر یعنی مرسک نروژ و «هاپاگ-لوید» آلمان گفتند که در پی حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ انتقال محموله‌های باری خود از طریق دریای سرخ را متوقف کرده‌اند. به دنبال حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، دو شرکت بزرگ کشتیرانی دانمارکی مولر-مرسک و شرکت آلمانی ‌هاپاگ-لوید اعلام کردند که فعالیت‌های خود را در این منطقه به حالت تعلیق موقت درآوردند.‌ یک مقام دفاعی آمریکا گفت مبدأ حملات به دو کشتی تجاری که با پرچم لیبریا در تنگه باب‌المندب تردد می‌کردند مناطق تحت کنترل شورشیان حوثی در یمن است. بی‌جهت نیست که دکتر «لقاء مکی»، تحلیلگر مرکز مطالعات الجزیره، در مصاحبه‌ای تلویزیونی می‌گوید که «کشتی‌های عازم اسرائیل دیگر می‌ترسند ادامه مسیر دهند كه ضررهاي مالی، لجستیکی و روانی برای اسرائیل در پی دارد.» این تحلیلگر عرب همچنین می‌افزاید که یمنی‌ها رژیم اسرائیل را محاصره کرده‌اند و حتی آمریکا نیز قادر به شکستن این محاصره نیست.