به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 692
بازدید دیروز: 4,231
بازدید هفته: 6,860
بازدید ماه: 120,882
بازدید کل: 23,784,161
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 20 May 2024
الاثنين ، ۱۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
929 - رمز عبور کشتی‌ها از تنگه باب المندب: «با اسرائیل ارتباطی نداریم» ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
رمز عبور کشتی‌ها از تنگه باب المندب:
«با اسرائیل ارتباطی نداریم»  
  ۱۴۰۲/۱۰/۲۷

مشرق - رمز و راز کار بزرگ انصارالله و آشفتگی آمریکا - صاحب‌خبرحمله به کشتی صهیونیستی در باب المندب - مشرق نیوز

حدود 10 روز پیش بود که «محمدعلی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی گروه انصارالله از شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی خواسته بود برای عبور کشتی‌هایشان از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب عبارت «ما با اسرائیل رابطه نداریم» را اعلام کنند. او گفته بود: «پیام ما به وزارتخانه‌های حمل‌ونقل همه کشور‌ها و به شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی که از دریای سرخ، دریای عرب و از تنگه باب‌المندب عبور می‌کنند، گامی آسان است که شما را از باج خواهی از آمریکا و انگلیس مصون می‌دارد.» او گفته بود که هزینه بیمه حمل‌ونقل از دریای عرب و دریای سرخ اعلام عبارت ما با اسرائیل رابطه نداریم است.
حالا خبرنگار الجزیره گزارش داده است که کشتی‌های باربری متوقف در سواحل جیبوتی در معرفی‌نامه الکترونیکی خود برای اولین بار عبارتی را نوشتند که مقصود آن «عدم ارتباط آن‌ها با اسرائیل» بود و این برای جلوگیری از حمله انصارالله به آن‌ها در هنگام عبورشان از دریای سرخ است. کشتی باربری با پرچم سنگاپور و نیز نفتکشی با پرچم پاناما این عبارت را پیش از حرکت از آب‌های سرزمینی جیبوتی و سپس تنگه باب‌المندب نوشته‌اند. گزارش شده است که اندکی پیش از این ماجرا کشتی‌ای که پرچم مالت را به همراه داشته است هدف قرار گرفته است و روز سه‌شنبه نیز یک کشتی آمریکایی با اصابت مستقیم هدف قرار گرفته است. شرکت امنیت دریایی انگلیسی «امبری» نیز، از نزدیک شدن ۳ قایق و یک پهپاد به یک کشتی کانتینربر حامل پرچم مالت در نزدیکی سواحل یمن خبر داد. چنان‌که سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، گفته بود: «نیروی دریایی یمن موفق شد کشتی زوگراویا که به سوی بنادر فلسطین اشغالی در حرکت بود را هدف گیرد. این حمله با موشک‌های دریایی صورت گرفت و موشک‌ها با دقت به هدف اصابت کردند. این حمله در پی نادیده گرفتن هشدارهای نیروی دریای یمن توسط سرنشینان کشتی صورت گرفت.» گفتنی است، تمام این اتفاقات پس از تشکیل ائتلاف دریایی آمریکا برای حفاظت از دریای سرخ! و حمله آمریکا-انگلیس به یمن رخ داده است و این یعنی شکست تمام تلاش‌های آمریکا و شرکایش.
حملاتی که بازدارنده نیست
«شورای آتلانتیک» در تحلیلی، از قول سوی «ویلیام وکسلر»، مدیر ارشد برنامه خاورمیانه در این اندیشکده، نوشت: «تجارت بین‌المللی به هشت گلوگاه اصلی دریایی محدود است. نیمی از این هشت گلوگاه، پراکندگی گسترده‌ای دارند. یکی از آنها در اروپا (تنگه جبل‌الطارق)، یکی در آفریقا (امید نیک)، یکی در شرق آسیا (تنگه‌های مالاکا) و یکی هم در آمریکا (کانال پاناما) قرار دارد. حوثی‌ها در هفت هفته گذشته بیش از بیست حمله انجام دادند که ترافیک دریایی جهانی را مختل و متحدان آمریکا را تهدید کرد. اما حملات ایالات متحده و بریتانیا احتمالاً نمی‌توانند تجاوز حوثی‌ها در دریای سرخ را متوقف کنند.»
نیویورک‌تایمز: مقابله با یمنی‌ها کار راحتی نیست
خبر دیگر آن‌که نشریه نیویورک تایمز گزارش کرد پاسخ‌های اخیر ارتش یمن به تجاوزگری‌های آمریکا، انگلیس و متحدانشان علیه این کشور ثابت کرده است که تقابل با این نیروی محور مقاومت چقدر دشوار است. روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا در این گزارش با تیتر «حملات علیه حوثی‌ها (انصارالله) بازدارندگی نداشته و کشتی‌های بیشتری را در دریای سرخ هدف می‌گیرند» به حملات جدید یمنی‌ها در روزهای بعد از حمله تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس در روز پنجشنبه، از جمله حمله روز دوشنبه به یک کشتی تجاری متعلق به آمریکا در دریای سرخ و تلاش برای حمله به ناو جنگی آمریکایی در روز قبل از آن اشاره کرد. نیویورک تایمز در این مطلب نوشت که حملات اخیرا یمنی‌ها «ثابت می‌کند حذف تهدید ایجاد شده برای کشتی‌ها در دریای سرخ و اطراف آن چقدر دشوار است.»
به نوشته نیویورک تایمز، مقام‌های آمریکایی همچنین گفتند، «بعد از آنکه آمریکا و بریتانیا هفته گذشته به بیش از ۶۰ هدف حوثی‌ها با بیش از ۱۵۰ موشک هدایت شونده دقیق حمله کردند، این نیروها همچنان حدود سه چهارم قابلیتشان برای شلیک موشک و پهپاد به سمت کشتی‌های در حال ترانزیت از دریای سرخ را حفظ کرده‌اند. خیلی از سامانه‌های تسلیحاتی آنها روی سکوهای متحرک قرار داشته و به راحتی قابل پنهان‌سازی یا جابه‌جایی هستند.»
آمریکا در فکر افزودن نام انصارالله به فهرست «تروریسم»
حالا که تمام تیرهای آمریکا به سنگ خورده است، خبرگزاری رویترز از تصمیم دولت آمریکا برای درج دوباره نام جنبش انصارالله یمن در فهرست به اصطلاح «تروریسم» خود خبر داد. رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی که نامی از وی نبرده است، اعلام کرد: قرار است که دولت آمریکا اقداماتی را برای درج دوباره نام «حوثی‌ها» (جنبش انصارالله) در فهرست تروریسم خود به شکلی ویژه اتخاذ کند. گفتنی است، آمریکا ۱۶ فوریه ۲۰۲۱ (28 بهمن 1399) جنبش نام جنبش انصارالله یمن را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد و در سایه تحولات دریای سرخ به نظر می‌رسد که آمریکا با حملات به یمن قادر به متوقف کردن عملیات ارتش یمن علیه رژیم صهیونیستی نبوده و به همین دلیل بار دیگر به سلاح تحریم و «تروریسم» روی آورده است.
نیروی دریایی اتحادیه اروپا!
اتحادیه اروپا به‌رغم مخالفت برخی از کشورهای عضو از جمله فرانسه، اس‍‍پانیا و ایتالیا، خود را برای تشکیل یک قوای دریایی برای انجام ماموریت در دریای سرخ آماده می‌کند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر از دو مبدا پاریس و بروکسل افزود: «دیپلمات‌های اروپایی روز سه‌شنبه ادعا کردند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا از تشکیل یک ناوگان دریایی اروپایی برای محافظت از کشتی‌ها در برابر حملات ارتش ملی یمن در دریای سرخ حمایت اولیه کرده‌اند.» این در حالی است که «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، گفت که پاریس از این رو به ائتلاف آمریکا و انگلیس برای حملات هوائی به شورشیان حوثی در یمن نپیوست که نگران تشدید تنش‌هاست.
حمله موشکی مقاومت عراق به مرکز رژیم صهیونیستی
خبر دیگر از مقاومت عراق است. مقاومت اسلامی عراق شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد چند روز قبل یک هدف حیاتی را در مرکز رژیم صهیونیستی با موشک پیشرفته دور برد هدف حمله قرار داده است. به گزارش ایسنا، گروه‌های مقاومت عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند در ادامه مقابله با اشغالگر صهیونیستی و در حمایت از مردم غزه، چند روز پیش بندری در حیفا را در مرکز رژیم صهیونیستی با موشک الارقب ـ موشک کروز پیشرفته دوربرد ـ هدف حمله قرار داده است. مقاومت عراق در حمایت از مقاومت فلسطین و مردم نوار غزه در برابر حملات رژیم صهیونیستی از سه ماه پیش پایگاه‌های آمریکا، متحد اصلی این رژیم در منطقه را نیز بارها آتش‌باران کرده است.
حملات بی‌وقفه حزب‌الله
منابع رسانه‌ای روز چهارشنبه از پرتاب چند موشک از خاک لبنان به سمت مواضع نظامی و پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی خبر دادند. به گزارش ایسنا، طی هفته‌های اخیر مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین شاهد تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. طی هفت روز آتش‌بس میان رژیم اشغالگر و مقاومت فلسطین آرامش نسبی در این منطقه حکم‌فرما شد، اما در پی ازسرگیری تجاوزات تل‌آویو به نوار غزه، حملات متقابل میان حزب‌الله و رژیم اشغالگر نیز بار دیگر شدت گرفت. شبکه الجزیره دیروز در این باره گزارش داد که چندین موشک از جنوب لبنان به سمت پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی در مزارع اشغالی شبعا شلیک شد.
به گزارش مهر، تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و حزب‌الله عملیات‌های جدیدی را علیه موضع‌های صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی به انجام رسانده است. حزب‌الله لبنان اعلام کرد که نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی را در شرق شهرک صهیونیستی «افن مناحم» با موشک هدف قرار داده است. همچنین موضع صهیونیستی «السماقه» واقع در مزارع اشغالی شبعا از سوی حزب‌الله لبنان با موشک هدف قرار داده شد.