به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,236
بازدید دیروز: 4,943
بازدید هفته: 34,838
بازدید ماه: 55,808
بازدید کل: 23,717,628
افراد آنلاین: 34
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 2 May 2024
الخميس ، ۲۳ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۰۵۵ - تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
در آستانه چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی :
تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت
با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی  
۱۴۰۲/۱۱/۱۱

رئیس جمهور و هیئت دولت با آرمان‌های امام راحل و شهدای انقلاب تجدید میثاق  کردند - ایمناتجدید میثاق رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب  اسلامی - خبرگزاری سلامت

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و اعضای کابینه دولت مردمی، در آستانه چهل‌وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ایام‌الله دهه مبارک فجر، با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره)، با نثار
تاج گل و قرائت فاتحه ضمن ادای احترام به بنیانگذار کبیر انقلاب و جمهوری اسلامی، بار دیگر با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کردند.
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی تولیت حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) نیز حضور داشت.
رئیس‌جمهور و اعضای دولت همچنین بر مزار شهدای دولت، شهیدان رجایی و باهنر، شهید بهشتی و 72 شهید هفتم تیر حضور یافتند و با قرائت فاتحه و اهدای گل به مقام والای این شهدا ادای احترام کردند.
ایستادگی و مقاومت امروز فلسطین و زوال رژیم صهیونیستی تحقق باور و آرمان امام خمینی(ره) است
آیت‌الله رئیسی همچنین در مراسم تجدید میثاق اعضای هیئت دولت با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در بیان حدیثی قدسی درباره ویژگی‌های بندگان صالح خدا، حضرت امام خمینی(ره) را مصداق این حدیث شریف عنوان کرد و افزود: ما معتقدیم حیات انسان به حیات جسم او نیست بلکه به میراث گرانقدر اوست و از این جهت ما امام(ره)را زنده می‌دانیم چرا که میراث او زنده است و جلوه‌های آن روز به روز در عالم بیشتر می‌شود.
وی در ادامه اخلاص و حرکت در مسیر خدای متعال را از آموخته‌های حضرت امام(ره) برشمرد و تصریح کرد: امروز فرزندان امام در جای‌جای منطقه‌ای آموخته‌های اخلاقی، اعتقادی و جهادی امام را به جان و دل خریده‌ و متبلور ساخته‌اند.
رئیس‌جمهور مردم‌باوری و توجه به جمهوریت را از جمله شاخصه‌های بارز شخصیتی حضرت امام(ره) دانست و گفت: امام(ره) به معنای واقعی مردم‌باور بود و انتخابات نیز یکی از جلوه‌های بی‌بدیل مردم‌باوری در نگاه حضرت امام خمینی(ره) است. رئیسی همچنین با اشاره به اهمیت مسئله فلسطین و آزادی قدس شریف در نگاه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، تصریح کرد: آنچه که امروز در صحنه فلسطین در ایستادگی و مقاومت فلسطینیان و زوال رژیم صهیونیستی مشاهده می‌شود تحقق باور و آرمان امام خمینی(ره) است.
وی همچنین توجه به مظلومین و فقرا را از دیگر آموخته‌های امام راحل برشمرد و افزود: ایام دهه فجر تذکار و یادآوری برای همه ماست که بدانیم امام(ره) چه اهدافی داشت ما در کجا قرار داریم و برای تحقق اهداف امام بزرگوار چه باید بکنیم؟
رئیس‌جمهور در ادامه مشروط کردن پیشرفت کشور به کنار گذاشتن اصول و مبانی انقلاب را دوگانه‌ای کاذب و غلط دانست و افزود: امام(ره) به ما آموخت که هم می‌توان به اصول و مبانی دینی و اعتقادی پایبند بود و هم کشور را توسعه داد و امروز رهبری معظم انقلاب اسلامی نیز متکی به همین آموخته امام راحل سکان‌دار حرکت عظیم پیشرفت کشور هستند و جلوه‌های این پیشرفت نیز در جای‌جای کشور قابل مشاهده است.
گزارش رئیس بانک مرکزی در هیئت دولت از پایین‌ترین نرخ نقدینگی در 55 ماه گذشته 
آیت‌الله رئیسی در جلسه هیئت دولت با اشاره به فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار «فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان» اعضای دولت را مسئول پیگیری و اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب دانست و بخش‌های مرتبط را مکلف کرد با بررسی دقیق مسائل مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری برای عملی شدن هر چه زودتر منویات ایشان اقدامات لازم را انجام دهند.
وی با اشاره به طرح موضوع ناترازی‌ها در بخش‌های آب، برق و سوخت از سوی رهبر معظم انقلاب، وزرای نیرو و نفت را مامور کرد با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و مرتبط، برنامه خود برای رفع این ناترازی‌ها را حداکثر تا یک‌ماه آینده به جلسه دولت ارائه دهند.
رئیس‌جمهور در رابطه با دغدغه دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی برای رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار، به گزارشی که با هماهنگی مجموعه دفتر رهبری و دفتر معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه تهیه و در آن مصادیق موانع رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار به شکل دقیق احصا شده است، اشاره کرد و افزود: همان‌طور که در این گزارش نیز آمده، برخی از این موانع رفع شده، اما برخی هنوز باقی مانده که لازم است، معاون اول با همکاری وزیر اقتصاد، نسبت به موانع رفع شده اطلاع‌رسانی مناسب و دقیق داشته باشند و برای رفع باقی موارد نیز برنامه مدون با زمانبندی دقیق ارائه دهند.
رئیسی در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه وجود تعارض در نظرات دستگاه‌ها به هیچ وجه نباید روند توسعه و پیشرفت کشور را متوقف کند، بر یافتن راه‌های جایگزین کارشناسی برای جلوگیری از توقف طرح‌ها تاکید کرد.
تلاش بیشتر برای کنترل رشد نقدینگی و پرهیز از تاخیر در اجرای ماموریت‌ها و برنامه‌ها از دیگر تاکیدات رئیس‌جمهور به اعضای دولت و مسئولان دستگاه‌های اجرائی بود.
وی ادامه داد: برای رفع آن دسته از موانع رونق تولید و تسهیل کسب و کارها که در حوزه اختیارات دولت نیست، نیز وزرای مربوطه از جمله وزیر دفاع و وزیر دادگستری هماهنگی‌‌ها و پیگیری‌های لازم را از بخش‌هایی مثل نیروهای مسلح و قوه قضائیه به‌عمل آورند.
رئیس‌جمهور همچنین از مسئولان مربوط و به‌خصوص وزیر امور اقتصادی و دارایی خواست در مدت حداکثر یک ماه آن دسته از واحدهای تولیدی را که دولت در آنها سهم حداقلی دارد، شناسایی و راهکارهای واگذاری سهام دولت در این واحدها را طراحی و اجرائی کنند.
رئیسی همچنین با اشاره به این فراز از فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم «نظارت‌پذیری بخش خصوصی و انجام دقیق و جدی مسئولیت‌ها و وظایف نظارتی دولت» اولویت مسئولیت‌های نظارتی دولت را نظارت و تنظیم بازار عنوان کرد و اظهار داشت: پس از به نتیجه نرسیدن اقدامات برای تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی، به این نتیجه رسیدیم که تشکیلات سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده و دیگر بخش‌های مرتبط، زیر نظر قائم‌مقام وزیر صمت تجمیع شده و با همکاری سازمان تعزیرات مسئولیت نظارت بر بازار را برعهده داشته باشند.
وی به تاکید رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت صادرات اشاره کرد و ضمن تاکید بر رفع موانع رونق تجارت و صادرات به‌خصوص با کشورهای همسایه و منطقه، مسلمان و همسو، از همه مسئولان اجرائی خواست درباره واردات بی‌رویه کالاهایی که مشابه با کیفیت آنها در داخل تولید می‌شود، حساسیت داشته باشند.
در جلسه هیئت دولت رئیس کل بانک مرکزی از سه مؤلفه نرخ رشد نقدینگی، نرخ رشد پایه پولی و نرخ رشد خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی گزارشی ارائه کرد که بر اساس آن هدفگذاری کاهش نرخ رشد نقدینگی به 25 درصد تا پایان سال، دو ماه زودتر محقق شده و در پایان دی‌ماه به عدد 25.2 درصد رسیده است که پایین‌ترین نرخ در 55 ماه گذشته از خرداد سال 1398 تاکنون محسوب می‌شود.
همچنین بر اساس این گزارش نرخ رشد پایه پولی کشور که در ابتدای سال 45 درصد بود، نیز به عدد 31.7 درصد کاهش یافته است. نرخ 5.2 درصدی رشد خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نیز بخش بعدی گزارش رئیس کل بانک مرکزی بود که در توضیح آن گفت: برخی این نظر را مطرح می‌کردند که بانک مرکزی با فروش ذخایر ارزی کشور به دنبال کنترل رشد پایه پولی است، اما ما توانستیم ضمن کنترل پایه پولی، ذخایر ارزی کشور را نیز بالا ببریم.
صدور دستور رفع مشکلات و تسهیل و تسریع در روند فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان
آیت‌الله رئیسی به مدت 3 ساعت از بخش‌های مختلف «نمایشگاه توانمندی‌‌های تولیدات داخل» که در محل حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شده است، بازدید کرد.
در این نمایشگاه که با محوریت زنجیره تأمین تولید برپا شده است، شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های «انرژی»، «صنعت نفت و پتروشیمی»، «صنایع خودروسازی»، «معدن و صنایع معدنی و فلزی»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات و ساخت ماهواره»، «صنایع غذایی و کشاورزی»، «تجهیزات پزشکی»، «صنایع دستی»، «حمل‌ونقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی»، «صنایع نساجی»، «مسکن» و «لوازم خانگی» آخرین دستاوردها و تولیدات خود را به نمایش گذاشته‌اند. در جریان بازدید رئیس‌جمهور از این نمایشگاه، فعالان و شرکت‌های دانش‌بنیان ضمن ارائه توضیحات لازم درباره محصولات تولیدی و تشریح فعالیت‌های خود، مشکلات‌شان در مسیر تولید را نیز با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند.
ارائه دستاوردها در بخش‌های صنایع بسته‌بندی، تولید خوراک آبزیان، مدیریت آبیاری و آبیاری هوشمند، تولید نهال و دانه‌های زراعی، آبخیزداری، محصولات باغی، گیاهان دارویی، پرورش ماهی و زنجیره تولید مرغ و گوشت، نیز از دیگر بخش‌های این نمایشگاه بود که رئیس‌جمهور در بازدید سه ساعته خود با فعالیت و توانمندی‌های آنها آشنا شد.
نمایش تجهیزات کاملاً ایرانی اتاق عمل، از بخش‌های قابل توجه این نمایشگاه بود. مشابه این تجهیزات را پیش‌تر دکتر رئیسی به منظور معرفی توانمندی علمی جوانان ایرانی به جهان در برخی سفرهای خارجی با خود همراه کرده بود که مورد توجه و تحسین محافل علمی آن کشورها قرار گرفته بود.
رئیس‌جمهور در این بازدید سه ساعته همچنین از بخش‌های مربوط به ارائه توانمندی‌ها و دستاوردهای شرکت‌های مرتبط با ساخت ماهواره، فعالیت‌های صنعت هواپیمایی و حمل‌ونقل، توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی و ساخت تجهیزات صنایع حفاری چاه‌های نفت و صنعت پتروشیمی و کاتالیست‌ها، دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیانِ فعال در حوزه برق و نیروگاه، صنعت آب و اقتصاد دریامحور، تولیدات شرکت‌های فعال در ساخت خودروها و موتورسیکلت‌های برقی و شارژرهای آنها و موتورهای بهینه‌سازی شده خودرو با مصرف پایین و توانمندی ساخت خانه تمام ایرانی با محصولاتی کاملاً ایرانی نیز بازدید کرد.
در حاشیه بازدید رئیسی از این نمایشگاه، برنامه‌ریزی‌های انجام شده شرکت‌های بزرگ صنعتی برای دانش‌بنیان شدن و ارتقای کیفی خود و هم‌‌چنین فعالیت و مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف تشریح شد و رئیسی ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته دستوراتی برای رفع مشکلات و تسهیل و تسریع در روند فعالیت این شرکت‌ها صادر کرد.