به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 5,563
بازدید دیروز: 5,006
بازدید هفته: 41,171
بازدید ماه: 62,141
بازدید کل: 23,723,956
افراد آنلاین: 15
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱٤ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 3 May 2024
الجمعة ، ۲٤ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۲۳ - مبارزه به روایت سید احمد هوایی - تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
مبارزه به روایت سید احمد هوایی - ۲۳

تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

۱۴۰۲/۱۱/۱۷

کتاب مبارزه به روایت سیداحمد هوایی [چ1] -فروشگاه اینترنتی کتاب گیسوم

مرتضی میردار
فکر می‏کنم 30 بهمن بود که شهید محمد منتظری1 و شهید کلاهدوز2 و آقای کنگرلو، سپاهی به نام پاسا (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) را تشکیل دادند. محلش در ستارخان در جایی بود که الان ادارۀ گذرنامه است. از ما هم چون به اصطلاح مبارز بودیم، دعوت کردند که آنجا برویم. جلسه شورایی بود و ما هم در آنجا کاره‏ای شدیم و شروع به کار کردیم و به اصطلاح وارد سپاه پاسا شدیم. شاید 28 اسفند بود.
آنجا هم تشکیلاتی نداشت. شهید کلاهدوز بود و آقای شمس و تعدادی از بچه‏هایی که قبلاً هم مبارز بودند و از یک طرف با شهید کلاهدوز و از طرف دیگر با فجر ارتباط داشتند. دو سه نفر دیگر از بچه‏ها هم آشنا بودند و در آنجا جمع شدند و ما به این ترتیب وارد سپاه شدیم. از 22 بهمن 57 تا نوروز 58 سه تا سپاه وجود داشت: ما بودیم؛ آقای غرضی3 و دوستانش، هنگ نوجوانان سابق را که الان پادگان دانشگاه امام حسین(ع)است، راه انداخته بودند؛ آقای ابراهیم یزدی4 و لاهوتی5 و دیگران هم در نگارستان هشتم سپاه راه انداخته بود. نوروز 58 بود که امام دستور دادند یک سپاه تشکیل بدهید و یکی بشوید. بزرگان رفتند با هم صحبت کردند و آقای جواد منصوری6 را به‏عنوان اولین فرماندۀ سپاه منصوب کردند. 
کپی حکم ایشان را دارم که در آن نوشته شده است: سپاه موقت انقلاب اسلامی. کلمۀ موقت را قشنگ یادم هست و کاغذش هنوز هست. آقای منصوری آمد و در سپاه مشغول کار شد. ما هم در کمیته داشتیم کار می‏کردیم و سپاه هم کج‏دار و مریز راه افتاده بود. ما که تعطیلات نداشتیم و سر کار می‏رفتیم، اما تعطیلات عید 58 ‏که گذشت، در سپاه دفتر گزینش زده بودیم و از طریق این دفتر، نیرو به سپاه معرفی می‏کردیم. یک آقایی به اسم درویش بود که مسئول گزینش سپاه منطقۀ 9 تهران بود. تهران را به 12-10 منطقه تقسیم کرده و دفاتر گزینش سپاه را زده بودند. خود من که آمدم، گفتند شما بیایید بروید فلان منطقه.
من گفتم تا دوره نبینم جایی نمی‏روم. چون اعتقاد این بود که اول خودم باید بدانم کارم چه هست تا فردا به کسی بگویم آن کار را انجام بدهد. 14 فروردین 58 بود که رفتم و یک آموزش 12 یا 14روزه در پادگان سعدآباد7 دیدم. تعدادی از رنجرها و کلاه‏سبزهای دورۀ شاه، که بچه‏های خوبی بودند، را انتخاب کردند تا به ما آموزش بدهند. 
آموزش چریکی به ما می‏دادند، چگونگی پریدن از خودرو، تیراندازی در جنگ نفر به نفر و استفاده از سرنیزه در جنگ‏های انفرادی را به ما یاد دادند. دقیق یادم نیست که ما دور اول بودیم یا دوم. ما این دوره را دیدیم و با یک معرفی‏نامه به نگارستان هشتم آمدیم.
پانوشت‌ها:
1- شهید محمد منتظری (1323-1360) فرزند آیت‏الله حسینعلی منتظری است. او در حکومت شاهنشاهی بارها دستگیر و به زندان افتاد. او پس از فرار از دست ساواکی‏ها به پاکستان و نجف رفت و از آنجا به لبنان و فلسطین روانه شد و به مبارزه با اسرائیل پرداخت. پس از آن به انگلیس و فرانسه رفت و در آنجا هم راهپیمایی و اعتصاباتی را علیه حکومت شاهنشاهی تدارک دید. پس از انقلاب نیز به تشکیل کمیته پرداخت. همچنین او از مؤسسان پاسا است. پاسا یکی از سه تشکل سپاهی است که، با به‏هم‏پیوستن آنها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل شد. او نهایتاً در حادثۀ انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید.
2- شهید یوسف کلاهدوز (1325-1360) در قوچان به دنیا آمد. پس از اتمام دوران دبیرستان به دانشکدۀ افسری وارد شد. او به مدت هفت سال در لشکر شیراز اشتغال داشت و پس از آن به گارد شاهنشاهی منتقل شد. او در حوادث مهمی نظیر ناهارخوری لویزان نقش برجسته‏ای بازی کرد. پس از انقلاب به سازماندهی ارتش پرداخت و در 7 مهر 1360، درحالی‏که از جبهه‏های جنوب به تهران بازمی‏گشت، هواپیما دچار سانحه شد و به‏همراه فرماندهان برجسته‏ای چون ولی‏الله فلاحی، جواد فکوری، موسی نامجو و محمد جهان‏آرا به شهادت رسید.
3- سیدمحمد غرضی متولد 1320 در اصفهان است. او ازجمله کسانی است که در ایجاد سپاه پاسداران نقش ایفا کرده است. غرضی منصب‏های زیادی را در کارنامه دارد که مهم‏ترین آنها عبارت است از: استانداری خوزستان، کردستان، وزارت نفت، وزارت پست، تلگراف و تلفن. او در سال 1392 کاندیدای ریاست‏جمهوری شد.
4- ابراهیم یزدی (1310-1396) از اعضای برجستۀ نهضت ملی بود. او از مؤسسان شاخه‏های اروپایی نهضت ملی بود. او از اعضای شورای انقلاب، وزیر خارجۀ دولت موقت و نمایندۀ مجلس در دورۀ نخست بود. پس از آن، به‏دلیل رد صلاحیت به مجلس راه نیافت. یزدی پس از مهندس بازرگان به دبیرکلی نهضت آزادی دست یافت. او پس از انقلاب، چندین بار بازداشت شده است.
5- حجت‏الاسلام حسن لاهوتی (1306-1360) از مبارزین انقلاب بود. پس از انقلاب در یک دورۀ دوماهه سرپرستی سپاه پاسداران را بر عهده داشت. پس از آن نمایندۀ مجلس شد. او 7 آبان 1360، سه روز پس از دستگیری فرزندش وحید، که عضو سازمان مجاهدین خلق(منافقین) بود، در زندان اوین درگذشت.
6- جواد منصوری، متولد 1324 در کاشان، اولین فرماندۀ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. او پس از دورۀ کوتاه فرماندهی‏اش به وزارت خارجه رفت و در آنجا اشتغال یافت. او سفیر ایران در پاکستان و چین نیز بوده است.
7- پادگان امام علی(ع).