به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 542
بازدید دیروز: 4,231
بازدید هفته: 6,710
بازدید ماه: 121,604
بازدید کل: 23,784,012
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 20 May 2024
الاثنين ، ۱۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
29 - حماس شروط خود برای آتش‌بس را اعلام کرد؛ توقف تجاوزات، عقب‌نشینی و رفع کامل محاصره غزه ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
حماس شروط خود برای آتش‌بس را اعلام کرد؛
توقف تجاوزات، عقب‌نشینی و رفع کامل محاصره غزه 
  ۱۴۰۲/۱۱/۲۸

خبر فوری حماس از احتمال تعلیق مذاکرات آتش‌بس

«اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس دیروز با صدور بیانیه‌ای، شروط این جنبش برای آتش‌بس با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد: توقف کامل تجاوز به غزه، عقب‌نشینی تمام نظامیان صهیونیست از این باریکه و رفع محاصره آن در شروط اعلامی حماس دیده می‌شود.
بالاخره حماس پاسخ رسمی خود به طرح آتش‌بسی را که چندی پیش در پاریس پخت‌وپز شده و با تایید صهیونیست‌ها برایشان ارسال شده بود را با صدور بیانیه‌ای منتشر کرد. آن طور که خبرگزاری فارس به نقل از منابع خود نوشته است، اسماعیل هنیه دیروز شنبه 28 بهمن 1402 ضمن صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقاومت به چیزی کمتر از توقف کامل تجاوزات، خروج ارتش اشغالگر از نوار غزه، رفع محاصره ناعادلانه، فراهم کردن سرپناه مناسب و امن برای آوارگان به دلیل جنایات غزه راضی نمی‌شود.» «هنیه» در ادامه رژیم صهیونیستی را مسئول عدم پیشرفت در فرآیند دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه دانست و اعلام کرد: این تل‌آویو است که «تعلل می‌کند.» رئیس دفتر سیاسی حماس توضیح داد که این جنبش در کل این مدت با روحیه مثبت و مسئولیت‌پذیری بالا با میانجی‌گران مذاکره کرد تا به تجاوز علیه مردم غزه و محاصره ناعادلانه آنها پایان دهد و در این مسیر از «انعطاف کاملی» برخوردار بود. اما تا به این لحظه مشخص است که اشغالگران به مانوردادن و تعلل در پرونده‌های مربوط به مردم فلسطین ادامه می‌دهند.
از آن‌سو «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که به دلیل اختلافات شدیدش با نتانیاهو در جلسات حاضر نیست حتی با او حرف بزند خطاب به مقاومت فلسطین گفت، اگر شروط این رژیم برای آتش‌بس پذیرفته نشود به رفح حمله خواهند کرد! صهیونیست‌ها نه رفع محاصره غزه را پذیرفته‌اند و نه عقب‌نشینی کامل از این باریکه را. یکی از خواسته‌های اصلی آنها نیز آزادی همه اُسرای صهیونیست است. اُسرایی که بسیاری از آنها را خود صهیونیست‌ها سهوا و شاید حتی عمدا، به هلاکت رسانده‌اند. این را «ابوعبیده»، سخنگوی گردان‌های قسام می‌گوید: «ما فعلا اهمیتی به رد تفصیلی ادعاها و دروغ‌پردازی‌های دشمن در میدان نمی‌دهیم... در آینده دور و نزدیک توهمات و دروغ‌پردازی‌های دشمن برملا خواهد شد... تلفات در میان اسرای دشمن بسیار بالاست... از چند ماه پیش در تلاش برای محافظت از اسرای دشمن برای تحقق منافع ملت فلسطین بودیم و همچنان برای این منظور تلاش می‌کنیم. ده‌ها مرتبه نسبت به خطراتی که متوجه اسرای دشمن نزد مقاومت است هشدار دادیم اما سران دشمن این هشدارها را نادیده گرفتند. اسرای دشمن در شرایط سختی به سر می‌برند و برای زنده ماندن تلاش می‌کنند و ما هم در تلاش برای حفظ جان آنها هستیم... ارتش دشمن به عمد اسرای خود را می‌کشد یا مجروح می‌کند.»
اهرم رفح! 
چندی پیش صهیونیست‌ها طی حملاتی وحشیانه به رفح واقع در جنوب غزه، 100 غیرنظامی فلسطینی را قتل‌عام و دو برابر این تعداد نیز طی فقط چند ساعت زخمی کردند. اهمیت این شهر از این جهت بالاست که، محل پناه گرفتن ساکنان تمام غزه است. این شهر به تنهائی نیمی از جمعیت کل غزه را در خود جای داده و یک‌میلیون و 400هزار فلسطینی نیز از شمال و مرکز غزه به آن پناه آورده‌اند. حمله به این باریکه به اعتقاد همه، منجر به کشتار وسیع غیرنظامیان خواهد شد. حتی بسیاری از کشورهای غربی گفته‌اند، حمله به غزه قابل دفاع نیست. یکی از تحلیل‌هایی که راجع به پشت‌پرده حمله اخیر صهیونیست‌ها به رفح مطرح است، بازمی‌گردد به همین مذاکره‌ای که چند پاراگراف بالاتر به آن اشاره کردیم. برخی معتقدند صهیونیست‌ها با آن حمله- به اصطلاح- خواستند از فلسطینی‌ها «زهر چشم» بگیرند تا امروز بتوانند شروط خود را برای آتش‌بس به مقاومت فلسطین تحمیل کنند. این را می‌شود از آن جمله وزیر جنگ رژیم صهیونیستی- که بالا به آن اشاره شد- حدس زد. البته تحلیل‌های دیگری نیز در این‌باره مطرح شده است. مثل واداشتن فلسطینی‌های رفح به کوچ اجباری به بیرون از غزه. مثلا به مصر یا...
اعتراض‌های جهانی ادامه دارد
اما اعتراض‌های جهانی علیه رژیم جنایتکار صهیونیست همچنان ادامه دارد. جنایات عجیب و غریب صهیونیست‌ها که با حمایت‌های عجیب و غریب رهبران غرب و برخی کشورهای مرتجع عربی صورت می‌گیرد، این رژیم و حامیانش را در دنیا منفورتر از همیشه کرده است. همین نفرت باعث شده طی بیش از 130 روزی که از جنگ غزه می‌گذرد، حتی یک روز بدون تظاهرات ضد صهیونیستی نداشته باشیم. دیروز تصاویری از راهپیمایی‌های بزرگ در مراکش، انگلیس و ترکیه در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و ساکنان غزه منتشر شد. در بسیاری از شهرهای مراکش مردم با حمل پرچم‌های فلسطین، خواستار توقف فوری نسل‌کشی در غزه شدند. آنها از حامیان این رژیم نیز خواستند صادرات سلاح به صهیونیست‌ها را متوقف کنند. در ترکیه نیز جمعیت زیادی در شهر اسلامبول جمع شده بودند و با شعارهای ضد صهیونیستی، کشتار زنان و کودکان فلسطینی را محکوم کردند. بیش از 11هزار نفر از 29هزار شهید غزه، کودک و نوزادند و تقریبا همین تعداد نیز زن هستند. «چه کسی می‌خواهد جلوی نسل‌کشی در غزه را بگیرد؟» دست‌نوشته‌ای بود که از سوی برخی تجمع‌کنندگان ترکیه‌ای- در حالی که چفیه‌ای هم بر گردن داشتند- حمل می‌شد. در میان تجمع‌کنندگان ترکیه‌ای، تعدا زیادی از پزشکان نیز حضور داشتند که به کشتار پزشکان بیمارستان‌های غزه اعتراض داشتند.
«حزب سبزها» در انگلیس نیز اعمال تحریم علیه رژیم صهیونیستی و توقف فروش سلاح به این رژیم را خواستار شد. فارس در این‌باره نوشت: «دنیر، یکی از رهبران حزب سبز در انگلیس برای توقف فوری جنگ ۴ راهکار پیشنهاد داد: توقف فروش سلاح به اسرائیل، محاکمه جنایتکاران جنگی، تحریم رهبران سیاسی اسرائیل و منع حضور اسرائیل در مسابقات ورزشی و موسیقی.»
بن‌گویر دوباره طرح داد!
وزیر فوق افراطیِ صهیونیست- که برخی معتقدند از عوامل اصلی گرفتاری این روزهای رژیم صهیونیستی است- با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، طرحی تازه به ذهنش خطور کرده که می‌تواند برای صهیونیست‌ها، دردسرساز شود. طرح جنجالی بن‌گویر، که وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی است و به اذعان نخست‌وزیر پیشین این رژیم «دلقک خطرناکی است»، علیه مسجدالاقصی است! «جلوگیری از ورود فلسطینیان ساکن کرانه باختری به مسجدالاقصی در ماه رمضان و تشدید محدودیت‌ها برای ورود اهالی قدس و فلسطینیان اراضی اشغالی ۱۹۴۸ به این مکان مقدس» بخشی از طرح بن‌گویر است که دیروز شنبه (17فوریه) در رسانه‌های صهیونیستی بازتاب زیادی داشت. در حالی که کمتر از یک ماه دیگر به حلول ماه رمضان مانده، کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که این وزیر افراطی از اعضای کابینه خواسته که تنها به افراد بالای ۷۰ سال ساکن قدس و اراضی ۱۹۴۸ اجازه ورود به مسجدالاقصی در ایام این ماه مبارک داده شود و ساکنان سایر مناطق کرانه باختری «مطلقا» وارد این مسجد نشوند.
از جمله پاسخ‌هایی که به این سؤال یعنی «چرا حماس عملیات طوفان‌الاقصی را انجام داد؟» داده می‌شود، اجرای چنین طرح‌هایی پیش از 7 اکتبر و ورود صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و اهانت به این مسجد و فلسطینی‌ها عنوان شده است.
نتایج جالب یک نظرسنجی
اما «خبرآنلاین» نتایج یک نظرسنجی را که در آن نشان داده می‌شود، مردم کشورهای عربی چه نگاهی به جنگ غزه و حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی دارند، منتشر کرده است که در جای خود، جالب توجه است. این نظرسنجی از مردم ۱۶ کشور عربی و با محور نگاه آنها به سیاست‌های آمریکا در جریان جنگ غزه انجام شده است. نتایج این نظرسنجی که از سوی «مرکز عربی واشنگتن‌دی‌سی» منتشر شده و از ۸۰ پاسخ‌دهنده در ۱۶ کشور که با هم ۹۵درصد از کل جمعیت منطقه عربی را تشکیل می‌دهند، بین ۱۲ دسامبر و ۵ ژانویه (21 آذر و 15 دی‌ماه) یعنی در سومین ماه عملیات رژیم صهیونیستی در غزه به‌صورت تلفنی انجام شده است. این کشورها شامل عربستان، عمان، کویت، یمن، قطر، لبنان، اردن، عراق و کرانه باختری فلسطین در منطقه خلیج‌فارس هستند و همین‌طور موریتانی، مراکش، الجزایر، تونس، لیبی، مصر و سودان در شمال آفریقا. چه آنکه بحرین، امارات متحده عربی و سوریه در این لیست قرار نداشتند. بر اساس نتایج این نظرسنجی، به طور متوسط ۸۲درصد از پاسخ‌دهندگان در سراسر غرب آسیا، مواجه آمریکا با جنگ غزه را «بسیار بد» و ۱۲درصد دیگر نیز آن را «بد» توصیف کرده‌اند. در مجموع ۷۲درصد از پاسخ‌دهندگان هم گفته‌اند که سیاست واشنگتن در قبال جنگ غزه به «تصویر» واشنگتن در منطقه آسیب رسانده که جزئیات این آسیب، (۲۲٪) «تا حدودی» و (۵۰٪) «بسیار» است. درصد مشابهی هم گفته‌اند که این امر به منافع آمریکا در منطقه اسیب خواهد رساند. ۷۶درصد هم گفته‌اند که دیدگاه آنها در مورد سیاست آمریکا در جهان عرب از زمان آغاز جنگ «منفی‌تر» شده است. به طور متوسط بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان (۵۱٪) نیز گفته‌اند که آنها آمریکا را به‌عنوان «بزرگ‌ترین تهدید برای صلح و ثبات منطقه» می‌دانند. 
گفتنی است سیدحسن نصرالله نیز در آخرین سخنرانی خود که روز جمعه ایراد شد گفت، رژیم صهیونیستی از جنگ غزه خسته شده و خواستار توقف آن است اما آمریکا به این رژیم اجازه توقف جنگ را نمی‌دهد. در واقع این آمریکاست که در حال کشتار غیرنظامیان در غزه است و نباید از این میزان نفرت در منطقه نسبت به آمریکا تعجب کرد.