به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,439
بازدید دیروز: 6,132
بازدید هفته: 3,439
بازدید ماه: 94,302
بازدید کل: 23,756,107
افراد آنلاین: 9
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۲۲ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 11 May 2024
السبت ، ۳ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۲۱۶۶ - سردار جلالی در همایش ملی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه ۸۶ نداجا: ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
سردار جلالی در همایش ملی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه ۸۶ نداجا:
 قدرت دریایی ایران باعث شده پایگاه «سنتکام» به آمریکا منتقل شود  
۱۴۰۲/۱۱/۲۹

سردار جلالی: خشم دشمن از سپاه به علت برهم زدن معادلات «خاورمیانه آمریکایی»  است | خبرگزاری فارس

سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور امروز در همایش ملی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: آنچه امروز در غزه می‌گذرد، حتماً باعث شده تا دنیا و جهانیان این موضوع را به باور برسند که مسئولیت این نسل‌کشی بر عهده آمریکایی‌هاست زیرا چنانچه آنها پشت صهیونیست‌ها نبودند، این رژیم چند روز بیشتر نمی‌توانست دوام بیاورد؛ لذا باید آمریکایی‌ها در برابر این جنایت‌ها پاسخگو باشند.

وی افزود: دریا، محور توسعه اقتصادی است به همین جهت همه کشورهای دارای ساحل دریایی آن را به عنوان یک فرصت برای خود می‌دانند و از آن استفاده می‌کنند؛ ما در برنامه توسعه کشور مانند توسعه مکران راهبردهای دریایی را دنبال می‌کنیم؛ البته توسعه اقتصاد دریا با امنیت دریا رابطه مستقیم دارد، لذا ما در دریا نیازمند توسعه امنیت همزمان با توسعه اقتصادی هستیم. سردار جلالی با تاکید بر اینکه هیچ توسعه اقتصادی بدون توسعه امنیت میسر نیست، ادامه داد: برای نیروهای مسلح خیلی قابل توجیه نیست که بخواهند به تنهائی توسعه فعالیت‌های دریا پایه را برعهده بگیرند چون این موضوع باید در قالب امنیت چند جانبه ابعاد مختلف توسعه فعالیت‌های دریاپایه دیده شود بنابر این تحقق آن فقط بر عهده نیروهای مسلح نیست.
وی در ادامه اظهار کرد: برای توسعه امنیت نیاز به توسعه قدرت دریایی داریم که این در چند سال اخیر به ویژه در خلیج‌فارس محقق شده است؛ عمق محدود خلیج‌فارس قابلیت‌ها و محدودیت‌های خاصی دارد، به این صورت که ایران برای تولید قدرت در خلیج‌فارس متکی به ساحل است و وجود جزایر متعدد به جهت پدافند غیرعامل، ویژگی‌های خاصی را به وجود آورده است.
آمریکایی‌ها می‌دانند چنانچه جنگی در خلیج‌فارس روی دهد آن‌ها بازنده خواهند بود
سردار جلالی تصریح کرد: قدرت دریایی ایران در خلیج‌فارس موجب شده تا آمریکا ناوگان نیروی دریایی خود را از منطقه خارج کند و حتی پایگاه فرماندهی سنتکام نیز از قطر به آمریکا منتقل شود زیرا در بازی جنگ، آمریکایی‌ها می‌دانند چنانچه هر جنگی در منطقه خلیج‌فارس روی دهد آن‌ها بازنده خواهند بود؛ همچنین زمانی که رژیم صهیونیستی و دولت انگلیس یا بقیه با شرارت تمام در دریاهای دوردست و در تنگه جبل الطارق، در مدیترانه یا جاهای دیگه با اعمال فشار کشتی‌های ما توقیف یا برای آن‌ها مزاحمت ایجاد می‌کنند، قدرت دفاعی و دریایی ما باعث شده آن‌ها وادار به عقب‌نشینی شوند.
وی‌افزود: البته برای اینکه قدرت دفاعی و دریایی کشور بیشتر بروز یابد، نیازمند زیرساخت‌های ساحلی در حوزه دریای عمان و زیرساخت‌های دریایی به صورت دو کارکردی دفاعی و اقتصادی مانند زیرساخت‌های ارتباطی فرودگاهی، راه‌های ارتباطی و خطوط ریلی هستیم تا بتواند صادرات و واردات را تسهیل کند.
سردار جلالی با بیان اینکه اقدام جسورانه گروه ۸۶ توانست بن‌بست‌شکنی کند، اضافه کرد: تاکید می‌کنیم که توسعه امنیت دریایی ضامن توسعه امنیت اقتصادی کشور است؛ بنابراین اگر می‌خواهیم در دریاهای دوردست حضور داشته باشیم طبیعتاً نباید اتکای ما به چند شناور باشد بلکه باید ساخت شناورهای اقیانوس‌پیما را داشته باشیم؛ البته در کنار توسعه زیرساخت‌های دوگانه دفاعی- اقتصادی، تجهیزات، ابزارها و شناورهای اقیانوس‌پیما، نیازمند راهبردهای همگرا نیز هستیم تا بتوان برای کشور اقتدار و افتخار ایجاد شود.
امیر نصیرزاده:«ناوگروه ۸۶» اصل ویژه‌خواری آمریکا را با چالش مواجه کرد
در همین راستا، امیر «عزیز نصیرزاده» جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این همایش ملی، اظهار کرد: این افتخاری که توسط ناوگروه ۸۶ به دست آمد را نباید هیچ‌گاه فراموش کنیم لذا با برگزاری جلسات مختلف باید دستاوردهای این عملیات دریانوردی را تبیین کنیم.
وی با بیان اینکه بر اساس تاریخ همواره منازعات از خشکی به دریا کشیده شده است، افزود: ایده دسترسی جهانی اقیانوسی و سرکوب رقبا موضوعی بود که باعث شد در جنگ جهانی دوم دو کشور آلمان و انگلیس برای تسلط بر دریا با یکدیگر وارد جنگ شوند؛ انگلیس و آمریکا در سال ۱۹۲۲ و بعد از جنگ جهانی اول معاهده‌هایی برای همکاری در دریا منعقد کردند که در جنگ دوم جهانی این معاهده عملی شد به نحوی که می‌توان محاصره دریایی ژاپن را نتیجه این همکاری دانست.
امیر نصیرزاده ادامه داد: بعد از آن آمریکایی‌ها برای اینکه قدرت خود را افزایش دهند، سیاست تسخیر سواحل دیگر کشورها و حفظ سواحل خودی را در پیش گرفتند، سیاستی که همچنان آن را دنبال می‌کنند؛ بنابراین کاری که شما با اقیانوس پیمایی انجام دادید اصل اول نظریه آمریکایی‌ها را برای جهانخواری زیر سؤال بردید زیرا با این اقیانوس پیمایی، دسترسی جهانی دریایی را برای ایران فراهم ساختید، لذا با سیاست‌های تمدن‌سازی و ضد ویژه‌خواری ایران دستیابی به این قدرت اهمیت دارد.
وی اضافه کرد: ما از موقعیت ژئوپلیتیک بسیار با اهمیتی برخوردار هستیم زیرا در نقطه بسیار استراتژیکی قرار داریم و این در حالی است که چنانچه کشور محصور در خشکی بودیم نمی‌توانستیم چنین کارهایی را انجام دهیم؛ امروز عنوان می‌شود که ۱۵۰۰ شغل در دریا وجود دارد به همین جهت توسعه دریانوردی جمهوری اسلامی ایران نباید دچار توقف شود و اصل دوم نظریه آمریکایی‌ها که عنوان می‌کند می‌بایست رقیب‌ها را در ساحل متوقف کنیم باید به چالش کشیده شود.
وی با اشاره به اینکه در دنیا ۹ تنگه مهم وجود دارد که از این تعداد سه تنگه در منطقه ما قرار دارد، گفت: بیشتر فعالیت‌های اقتصادی و انرژی در منطقه ما وجود دارد، حال وقتی قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشته باشیم نمی‌توان از این موقعیت استراتژیک غافل شد؛ ناوگروه ۸۶ دسترسی جهانی را برای ایران فراهم و اصل ویژه‌خواری آمریکا را با چالش مواجه کرد و شرایط را برای افتخار منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ما فراهم ساخت اما با این وجود نباید بگذاریم نه تنها این روند متوقف شود بلکه باید توسعه هم داشته باشد.
حجت‌الاسلام خسروپناه:دانش «ناوگروه ۸۶ ارتش» باید در دانشگاه‌ها تدریس شود
حجت‌الاسلام «عبدالحسین خسروپناه» دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز در دومین روز از همایش ملی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه ۸۶ نداجا، اظهار کرد: مأموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) کار بزرگی بود که دستاوردهای مهمی داشته است.
وی افزود: درخصوص کار بزرگ و عظیم ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش، مستند ارزشمندی که به عنوان مستند «فتح آب» تولید شد که روایتی از این سفر هشت ماهه جهادگران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از دستاوردهای مهم ناوگروه ۸۶ دستاورد علمی است؛ در این سفر بزرگ از ظرفیت‌های عظیم ناو بندر مکران و ناوشکن تمام ایرانی دنا که دارای یک عقبه دانشی است، استفاده شد؛ وقتی می‌گوییم دانش، فقط در ذهن مخاطب نباید علوم مهندسی یا علوم کشتی‌سازی شکل بگیرد، بلکه یک دوره علوم در این دریانوردی و دنیانوردی شکل گرفته است.
دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: دستاورد دیگر خودسازی است، در طول این هشت ماه تمام برنامه‌های معنوی و ارتباط با خدا در این سفر همراه این عزیزان بوده است؛ مقام معظم رهبری در نظریه نظام انقلابی فرمودند: «نظریه نظام انقلابی سه رکن دارد؛ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی»؛ این رکن مهم خودسازی در این سفر نمایان بوده است. خسروپناه اظهار کرد: این کار بزرگ ناوگروه ۸۶ باید تجربه‌نگاری شود، یعنی با کارکنان ناوگروه ۸۶ و دانشمندانی که در طراحی، تجهیزات و ساخت نقش داشتند مصاحبه شود و دانش حکمرانی دریانوردی، دفاعی و امنیتی ناوگروه ۸۶ به دانشی تبدیل شود که در دانشگاه‌های کشور قابل تدریس باشد.
وزیر علوم: اقیانوس پیمایی و دریانوردی یک فناوری ترکیبی است
دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در این همایش ضمن گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی، گفت: مردم ما قدردان رشادت‌ها و ایثارگری‌های شما هستند، هر زمان ما شما را در حال خدمت به مردم می‌بینیم برای شما دعا می‌کنیم چرا که شما از میهن ما دفاع می‌کنید و این وظیفه ماست که برای شما عزیزان و دلاورمردان دعا کنیم.
وی تصریح کرد: امروز به دلیل داشتن سطح بالای علوم و فناوری در جایگاه‌های بالای جهانی حضور داریم و شما عزیزان نشان دادید که ما می‌توانیم در همه میدان‌ها رشد و پیشرفت کنیم.
زلفی گل با اشاره به اهمیت اقیانوس‌ها و دریاها گفت: اقیانوس پیمایی و دریانوردی یک فناوری ترکیبی است یعنی در این فناوری باید از تمامی رشته‌های علمی و تخصصی استفاده شود تا یک اتفاق مبارک رقم بخورد.
وی افزود: ترکیبی بودن بدان معناست که در ساخت یک ناو، رشته‌های مختلف مهندسی حضور دارند و زمانی که ناو می‌خواهد به حرکت درآید نیاز به تمامی تخصص‌ها در خود دارد، پس در توسعه دریانوردی و حرکت در دریاها نیاز به تمامی رشته‌های مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و هنری است. زلفی گل تأکید کرد: کشوری که به دریاها و حضور در اقیانوس‌ها کم توجهی کند در میان قدرت‌های جهانی جایی نخواهد داشت‌.
کنعانی: ماموریت ناوگروه۸۶ ارتش نقطه عطفی در تاریخ دریانوردی کشور بود
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه در دومین روز از همایش ملی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه ۸۶ نداجا که در مرکز همایش‌های‌ کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد گفت: بسیار خرسندم که در روزهای فرخنده و عطرآگین اعیاد شعبانیه و عید چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در جمع افتخار آفرینان غیور نیروهای مسلح به ویژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستم.
وی افزود: ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران همواره به شجاعت‌ها دلاوری‌ها و دستاوردهای نیروی مسلح و به ویژه دریادلان ارتش افتخار و مباهات می‌کند.
کنعانی ادامه داد: ماموریت بی‌نظیر و موفقیت‌آمیز ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن دنا و ناو بندر مکران در ماموریت ۳۶۰ درجه‌ای به دور کره زمین که حدود ۸ ماه به طول انجامید، نقطه عطفی در تاریخ دریانوردی و نیروی دریایی کشور و حضور مقتدرانه و به تعبیر رهبر معظم انقلاب امنیت ساز جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی است.
وی گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه‌بر حراست و حفاظت از مرزهای آبی کشور ماموریت حفاظت از امنیت و منافع جمهوری اسلامی ایران در دریاها و آب‌های بین‌المللی را نیز بر عهده‌دارد؛ شما دریادلان با انجام چنین ماموریتی نشان دادید که نه تنها در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان و دریای خزر بلکه در هر نقطه از دنیا از خلیج عدن تا دریای کارائیب آمادگی دفاعی از منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را دارید.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: هم اکنون وابستگان نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سفارتخانه‌های ما در تعداد قابل توجهی از کشورهای دنیا حضور داشته و عضو مؤثری از تیم دیپلماسی خارجی توسعه محور و صلح‌جویانه جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌روند.
وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه و سفرا و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران نیز با درک اهمیت دیپلماسی دفاعی همواره سعی نموده‌اند که موجبات انجام ماموریت موفق فرستادگان نظامی و دفاعی کشور را فراهم سازند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: در همین راستا بسیار خرسندم که سفرا و نمایندگی‌های سیاسی کشورمان در کشورهای حوزه ماموریت ناوگروه ۸۶ با تلاش حداکثری برای انجام موفق این ماموریت کوشیدند و زمینه ارتقای روابط دوستانه با کشورهای حوزه ماموریت خود را در حوزه دریایی فراهم کرده‌اند. به گزارش ایرنا، کنعانی گفت: اینجانب به نمایندگی دستگاه دیپلماسی و با اغتنام از فرصت، از این جایگاه، بار دیگر آمادگی دستگاه دیپلماسی جهت تسهیل و کمک به توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های دفاعی و تقویت تعاملات خارجی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه را در مسیر کمک به صلح و امنیت بین‌المللی و دفاع از دولت‌ها و ملت‌های مستقل جهان اعلام می‌کنم.