به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 554
بازدید دیروز: 4,231
بازدید هفته: 6,722
بازدید ماه: 121,601
بازدید کل: 23,784,024
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 20 May 2024
الاثنين ، ۱۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
966 - خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و .... ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
 
 خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و ....  
   ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
مجری CNN: ایران حق دارد از آمریکا متنفر باشد
 
تحلیلگر ارشد شبکه سی‌ان‌ان تأکید کرد آمریکا باید این ایده که حکومت ایران سقوط می‌کند را کنار بگذارد. فرید زکریا همچنین سوابق رفتاری آمریکا را علت تنفر ایران از آمریکا توصیف کرد.
او در تحلیلی که از سوی سی‏‌ان‏‌ان منتشر شده، به این پرسش پرداخت که چرا ایران از آمریکا متنفر است. زکریا می‌نویسد: هفت اکتبر، دنیا را تغییر داد. حمله غافلگیرانه حماس در اسرائیل با یک جنگ تلافی‏‌جویانه گسترده و مرگبار در غزه همراه شد. ایالات متحده یک بازیگر اصلی امنیتی در خاورمیانه، با متحدان و دشمنان خود در منطقه، اکنون یک هدف در مقابل خود دارد؛ طی یک حمله پهپادی توسط یک گروه شبه نظامی عراقی، در ماه ژانویه به یک پایگاه آمریکایی در اردن، سه سرباز آمریکایی کشته شدند که آمریکا را به انجام موجی از حملات تلافی‌جویانه علیه نیرو‌های تحت حمایت ایران در سراسر منطقه سوق داد.
واشنگتن همچنین درگیر جــدال با حوثی‌های یمن است که با ایجاد اختلال در کشتیرانی جهانی از طریق یک نقطه ترانزیت کلیدی برای کشتی‌های باری در دریای سرخ، قدرت دریایی ایالات متحده آمریکا را به چالش کشیده است. در نتیجه ترس از یک جنگ بزرگ‌تر در خاورمیانه افزایش یافته است. ایران و به ویژه روابط خصمانه‌اش با آمریکا، به طور قاطع در مرکز قرار دارد. چرا این‌طور است؟ چه چیزی باعث ایجاد تنش بین واشنگتن و تهران شده که اکنون در یکی از پرتنش‌ترین درگیری‌های جهان این مسئله بسیار پررنگ شده است؟ داستان پیچیده‌تر از آن است، همان‌طور که من در گزارش ویژه CNN خود با عنوان «چرا ایران از آمریکا متنفر است» اشاره کردم، همین کافی است که بگوییم رابطه آمریکا با ایران بیش از چهار دهه است که خصمانه و تقابلی بوده است.
مهم نیست که در جهان چه اتفاقی می‌افتد- سقوط کمونیسم، ظهور و سقوط جهادیسم- به نظر می‌رسد این رابطه به نحوی ثابت بماند. چرا؟ و آیا هرگز ممکن است تغییر کند؟ پاسخ پیچیده است، اما عناصر اصلی آن برای بسیاری شناخته شده است. در سال ۱۹۵۳، ایالات متحده و بریتانیا برای حمایت از سرنگونی نخست‌وزیر منتخب دموکراتیک ایران و بالا بردن شاه، پسر حاکم سابق ایران، تبانی کردند. در سال ۱۹۷۹ با وقوع انقلاب اسلامی، شاه سرنگون شد و فرار کرد.
ایالات متحده، شاه را برای درمان سرطان پذیرفت و خشم بسیاری از منتقدان او را در ایران برانگیخت. سپس بحث تسخیر سفارت آمریکا در ایران رخ داد. در سال ۱۹۸۰، رئیس‌جمهور جیمی کارتر دستور عملیاتی را برای نجات آن‌ها داد که با شکست مواجه شد. ایالات متحده بعداً از عراق با اطلاعات حیاتی در جنگ طولانی و خشونت‌آمیز خود با ایران حمایت کرد. دشمنی متقابل بین واشنگتن و تهران ادامه خواهد یافت.
دو ایده وجود دارد که اغلب زیربنای استراتژی آمریکاست که باید از بین برود؛ اول اینکه حکومت ایران سقوط خواهد کرد و ناگهان به یک متحد طرفدار آمریکا تبدیل خواهد شد، همان‌طور که در زمان شاه بود. پیش فرض کردن چنین استراتژی، مسیر درستی برای آینده نیست. علاوه‌بر این، ارزش دارد به تجربیات اخیر آمریکا در مورد تغییر رژیم- در عراق، افغانستان، لیبی و فراتر از آن- توجه کنیم تا متوجه شویم که حتی پس از پایان یک رژیم، اوضاع همیشه به طور پیوسته بهبود نمی‌یابد. در واقع، به روابط واشنگتن با مسکو بیش از سه دهه پس از فروپاشی نظام شوروی نگاه کنید. آن‌طور که خیلی‌ها آرزو داشتند نتیجه‌ای حاصل نشده است.
ایده دوم این است که آمریکا و دولت فعلی ایران می‌توانند با هم دوست باشند. حقیقت این است که ایران کشوری بسیار مغرور و ملی گراست که عمیقاً با احساس عظمت تاریخی خود آغشته شده است. به یاد بیاورید امپراتوری‌ای که پیش ‌روی ایران مدرن بود و یکی از معدود نیرو‌هایی بود که در نبرد با امپراتوری روم قدرت خود را حفظ کرد. در مقاطع مختلف، ایرانیان باستان بر بسیاری از مناطق کنونی جهان عرب حکومت می‌کردند. ایران با وجود نابسامانی و فقر کنونی وارث یکی از تمدن‌های بزرگ جهان است که به معنای غرور است. علاوه‌بر این، انقلاب اسلامی در DNA خود ضدآمریکایی است. سیاستمدارانی که ایران را اداره می‌کنند یک ایدئولوژی دارند که در لایه‌های حکومت نفوذ کرده و این ایدئولوژی به همان اندازه که به اهمیت دین مربوط می‌شود، به اهمیت مقاومت در برابر آمریکا نیز ارتباط دارد.
پس از ۱۱ سپتامبر، ایران گام‌های مهمی برای همکاری با ایالات متحده در افغانستان برای کمک به تشکیل دولت جدید برداشت. اما زمانی که پرزیدنت جورج دبلیو بوش آن‌ها را بخشی از «محور شرارت» نامید، این همکاری‌ها از بین رفت. مهم‌ترین تلاش باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران بود که هر دو از ایجاد یک رابطه جدید صحبت کردند. این یک رابطه دوستانه نبود. همان‌طور که ظریف، وزیر خارجه ایران به من گفت، توافق هسته‌ای ایران نه بر اساس اعتماد، بلکه بر اساس بی‌اعتمادی بود. هر یک از طرفین به دقت از منافع خود در آن سند محافظت کردند. اما امکان یک رابطه کاری را ایجاد کرد و ایران به آن توافق پایبند بود و از برنامه تسلیحات هسته‌ای بیش از چند دهه دور شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، توافق و آن فرصت را از بین برد و سپس در ایران نیرو‌های مخالف توافق و هر نوع نزدیکی با واشنگتن به قدرت رسیدند. آیا واشنگتن و تهران می‌توانند دوباره دلیل مشترک برای همکاری پیدا کنند؟ بعید به نظر می‌رسد. مسیری که هر دو کشور در آن قرار دارند مسیری است که هر دو در آن راحت هستند، به‌رغم این واقعیت که پر از تنش و سوءتفاهم است.
 
 
واردات ۲۳۶میلیون دلار قطعات هواپیما و پهپاد از غرب با وجود تحریم‌ها
 
شبکه صهیونیستی «اینترنشنال» ادعا کرد، در بیش از ده سال گذشته، ۲۳۶میلیون دلار قطعات موتو‌رهای هواپیما و پهپاد به ایران وارد شده که در لیست اقلام ممنوع در تحریم‌های خزانه‌داری ایالات‌متحده علیه ایران هستند. مبدأ بخشی از این واردات، آمریکا و کشورهای اروپایی، از جمله اوکراین است.
وب‌سایت این شبکه در گزارش خود نوشت: صادرات قطعات مذکور از تقریبا صفر در سال ۱۳۹۹ به حدود ۲۶میلیون دلار در هشت ماهه نخست امسال افزایش پیدا کرده است.
جیم مانکوس، معاون واحد تجارت جهانی در بخش تحقیقات وزارت امنیت ملی آمریکا گفت: لاشه پهپادهای ایرانی که در خاورمیانه و اوکراین به دست می‌آیند، حاوی تجهیزات حساس آمریکایی هستند. کارکرد چندگانه قطعات مصرفی در پهپادها، همکاری و برون‌سپاری ساخت پهپادها به شرکت‌های دانش‌بنیان و واسطه‌گری شرکت‌های خارجی برای واردات قطعات همگی باعث شدند تا تلاش‌ها برای جلوگیری از توسعه صنایع پهپادی ایران موفق نباشد.
خردادماه امسال وزارت خزانه‌داری آمریکا یک راهنما درباره صنایع پهپادی جمهوری اسلامی منتشر کرد. این راهنمای ۱۱صفحه‌ای به بازرگانان درباره اقلامی که جمهوری اسلامی در ساخت پهپادهایش از آنها استفاده می‌کند هشدار و توضیح داده بود برخی از آنها می‌توانند شامل تحریم‌های ایالات‌متحده باشند.
پس از آغاز جنگ اوکراین، واردات قطعات موتور وسایط نقلیه هوائی به ایران، تنها در هشت ماه اول امسال (۱۴۰۲) از کل ۱۲ ماه سال ۱۴۰۱ بیشتر بوده است. در هشت ماه اول پارسال، ۲۴میلیون دلار «اجزاء و قطعات موتو‌رهای وسايط نقليه هوایی» به ایران وارد شده و افزایش ۶۱درصدی را نشان می‌دهد. مبدأ ۷۵درصد کل واردات اجزاء و قطعات موتورهای وسايط نقليه هوائی از سال ۱۳۹۱ تا هشت ماه اول ۱۴۰۲، ترکیه، هنگ‌کنگ، امارات متحده عربی و چین بودند.
در این مدت جمهوری اسلامی ۵۲میلیون دلار از ترکیه، ۵۰میلیون دلار از هنگ‌کنگ، ۴۳میلیون دلار از امارات و ۲۸میلیون دلار از چین قطعات موتورهای وسایط نقلیه هوائی وارد کرده است. علاوه‌بر این مبادی اصلی، بسیاری از کشورهای اروپایی هم در بین صادرکنندگان این تجهیزات به جمهوری اسلامی حضور دارند. حدود دو میلیون و ۱۰۰هزار دلار از مجموع واردات این تجهیزات از مبدأ اوکراین بوده است.
در اروپا، بیشترین واردات اجزاء و قطعات موتورهای وسايط نقليه هوائی که در ساخت پهپادها از آنها استفاده می‌شود از آلمان به ایران صادر شده است. پس از آلمان، اوکراین و بعد اسلوونی قرار دارد. بیش از ۵۰هزار دلار از این تجهیزات هم از آمریکا به کشور وارد شده است. این واردات در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۷ انجام شده است.
از طرف دیگر ایران که خود، وارد‌کننده این تجهیزات تا سال ۱۴۰۰ بوده،‌ ناگهان به صادرکننده این کد تعرفه تبدیل شده است. صادرات اجزاء و قطعات موتورهای وسایط نقلیه هوایی، از تقریبا صفر در سال ۱۳۹۹، به حدود ۲۶میلیون دلار در هشت ماه اول سال ۱۴۰۲ رسیده است.
اولین مقصد صادرات قطعات موتورهای وسایط نقلیه هوائی در این مدت ونزوئلا بوده است. حدود ۲۰میلیون دلار از این تجهیزات به ونزوئلا صادر شده که معادل حدوداً ۳۷درصد کل صادرات این ردیف است. پس از آن تاجیکستان با حدود ۱۴ و اتیوپی با حدود ۶میلیون دلار قرار دارند.
فرزین ندیمی، پژوهشگر ارشد انستیتو واشنگتن، آذر۱۴۰۱ در مقاله‌ای در واشنگتن‌پست نوشت: جمهوری اسلامی و ونزوئلا از ابتدای دهه ۲۰۰۰ میلادی همکاری خود را در زمینه هواپیماهای‌ بدون سرنشین آغاز کردند و این همکاری تا آنجا پیش رفت که در سال ۲۰۱۲ جمهوری اسلامی برای ونزوئلا خط تولید پهپاد تاسیس کرد.
در حال حاضر تعداد زیادی شرکت‌های خصوصی هستند که در زمینه صنایع پهپادی فعالند. این شرکت‌ها بعضا خود را دانش‌بنیان معرفی می‌کنند. اتحادیه‌ای هم به نام صنایع هوائی و فضائی ایران وجود دارد که ۳۰۵ شرکت خصوصی در آن عضو هستند.
 
مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در آمریکا
خلبان آمریکایی که غزه را بمباران می‌کرد در پی عذاب وجدان خود را به آتش کشید 
دیروز تصاویری از یک افسر نیروی هوائی آمریکا منتشر شد که مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن دی سی خود را به آتش می‌کشد و همزمان می‌گوید«دیگر در نسل‌کشی غزه شرکت نخواهم کرد. فلسطین را آزاد کنید.» ساعاتی بعد معلوم شد او خلبان نیروی هوائی آمریکاست.
«من آرون بوشنل هستم. عضو نیروی هوائی ارتش آمریکا. دیگر نمی‌خواهم در این نسل‌کشی دست داشته باشم. می‌خواهم یک حرکت اعتراضی بکنم. البته در مقایسه با بلایی که اسرائیل بر سر مردم فلسطین می‌آورد چیزی نیست.» اینها جملاتی هستند که افسر نیروی هوائی آمریکا در حالی که لباس نظامی‌اش را بر تن کرده و به سمت سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن دی سی در حال حرکت است بر زبان می‌آورد. دوربینی هم او را تعقیب و تصاویر و اظهاراتش را ثبت می‌کند. دقایقی بعد تصاویر سوختنش جلوی سفارت این رژیم منتشر شد که می‌گوید: «دیگر در نسل‌کشی غزه شریک نخواهم شد. فلسطین را آزاد کنید.» این تصاویر به سرعت در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد. نیویورک تایمز ساعاتی بعد اعلام کرد، او یک خلبان نیروی هوائی آمریکا بود که بر اثر شدت جراحات وارده، در بیمارستان جان باخت! اظهارات «بوشنل» مثل تصاویر دردآور سوختنش مثل بمب صدا کرد. او صراحتاً می‌گوید، در نسل‌کشی مردم مظلوم غزه نقش داشته و دیگر نمی‌خواهد شریک این جنایات باشد. این یعنی، ارتش آمریکا در جنگ غزه نقش مستقیم دارد و آنچه در روزهای نخست این جنگ گفته می‌شد (مبنی بر این که آمریکایی‌ها اداره امور داخلی و جنگ اسرائیل را به دست گرفته‌اند) صحت دارد. سید حسن نصرالله، دبیرکل محبوب حزب‌الله لبنان در آخرین سخنرانی خود گفته بود، اسرائیلی‌ها می‌خواهند این جنگ تمام شود چون از آن خسته شده‌اند و این آمریکا و دولت بایدن است که نمی‌خواهد جنگ غزه تمام شود. او این را هم گفته بود که جنگ غزه در کنترل آمریکاست.
سَوای این مسئله، اظهارات بوشنل، مهر تأیید دیگری است بر این که، صهیونیست‌ها مُشتی جنایتکارند که در غزه مشغول نسل‌کشی‌اند. این اظهارات می‌تواند از روی فشارهای روانی شدید و عذاب وجدان هم باشد. او 25 سال بیشتر سن ندارد و دیدن و انجام دادن این حجم جنایت و وحشیگری در حق زنان و کودکان و نوزادان ساکن غزه، احتمالاً در توانش نبوده است. نزدیک به 30 هزار نفر در غزه طی کمتر از 150 روز قتل عام شده‌اند که نزدیک به 90 درصدشان غیر نظامی‌اند!
پیش از این نیز گزارش‌های متعددی از داخل سرزمین‌های اشغالی منتشر شده بود که نشان می‌داد، هزاران نظامی صهیونیست به دلیل حضور در چنین فضای سنگین و مشارکت در جنایات وحشیانه دولتمردانشان، دچار انواع و اقسام بیماری‌های روحی و روانی شده و به روانشناس و روانپزشک مراجعه کرده‌اند. 
سازمان ملل: اسرائیل عمداً جنایت می‌کند
خبرگزاری مهر هم به نقل از الجزیره نوشته است که، گزارشگر «حقوق سلامت» سازمان ملل اعلام کرد «جنگ اسرائیل علیه نظام سلامت غزه، جنایت عمدی است.» او با بیان اینکه «نگرانی‌های زیادی در مورد وضعیت رفح داریم» اضافه کرد: «آنچه ما پس از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری دیدیم، بیشتر شدن تنش‌ها بوده است... «آنچه در غزه اتفاق می‌افتد بخشی از تاریخ طولانی معافیت اسرائیل از مجازات در برابر ارتکاب جنایت است... ما از یک فاجعه بزرگ‌تر در غزه به دلیل گسترش اجساد در حال تجزیه و گسترش بیماری‌های همه‌گیر می‌ترسیم و بدون آتش‌بس فوری هم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم... اکنون گرسنگی به سلاحی در جنگ اسرائیل علیه غزه تبدیل شده است و جنگ کنونی بین یک طرف دارای سلاح هسته‌ای و از در طرف مقابل مردمی است که برای آزادی خود تلاش می‌کنند.» هلال احمر فلسطین نیز دیروز وقتی از بازدید یک هیئت سازمان ملل از بیمارستان «امل» در «خان یونس» خبر داد اعلام کرد این هیئت پس از مشاهده ویرانی‌های این بیمارستان، شرایط را «فاجعه‌بار» توصیف کرد. فارس در این رابطه به نقل از الجزیره نوشت: «به گفته این سازمان، این هیئت از نزدیک حجم گسترده تخریب چند طبقه از این بیمارستان در حملات نیروهای اشغالگر را مشاهده کرده است.» هلال احمر فلسطین همچنین از شرایط فاجعه بار داخل بیمارستان از جمله کمبود غذا، آب قابل شرب، اقلام درمانی و پزشکی خبر داد. بیمارستان امل در خان یونس از هفته‌ها پیش در محاصره نیروهای صهیونیستی قرار دارد و هدف مستقیم توپخانه نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی بوده است.
تفاوت حرف تا عمل: زمین تا آسمان
در این بین اظهارات جدید رئیس سیاست خارجه اتحایه اروپا نیز جالب توجه است. «جوزپ بورل» که پیش از این در اظهاراتی نژادپرستانه اروپا را «باغ سبز» و دنیای بیرون از اروپا را «جنگل» توصیف کرده و خواستار جلوگیری از ورود وحشی‌های جنگل به این باغ شده بود، در توصیف شرایط حاکم بر غزه گفته است: «اینجا در غزه در دل یک فاجعه قرار داریم.» این که این سیاستمدار نژادپرست اروپایی واقعاً در حال محکوم کردن صهیونیست‌های نژادپرست به خاطر جنایاتشان در غزه است یا صرفاً موضعی گرفته تا متهم نشود را می‌شود از ادامه اظهاراتش فهمید: «اسرائیل به شکل نامتناسبی به حمله حماس پاسخ داد. با استفاده اسرائیل از گرسنگی به عنوان اسلحه‌ای در غزه، اکنون ما در دل فاجعه‌ای قرار داریم. سازمان ملل مجبور شد کمک‌های بشردوستانه را به حالت تعلیق درآورد، اسرائیل از گرسنگی به عنوان یک اسلحه استفاده می‌کند و این برخلاف قوانین بین‌المللی است...» گفتنی است حتی آمریکایی که مستقیماً در جنگ غزه حضور دارد و عامل اصلی طولانی شدن این جنگ است وقتی درباره جنگ غزه موضع می‌گیرد، حرف و عملش-درست مثل جوزپ بورل- در تضاد است.
 
نفرت‌پراکنی سازمان‌یافته در هند علیه مسلمانان!
رویترز به نقل از یک سازمان حقوق بشری مستقر در واشنگتن از افزایش تبعیض و نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان در هند خبر داده است.
یک گروه تحقیقاتی مستقر در واشنگتن اعلام کرد: «سخنان نفرت‌انگیز ضدمسلمانان در هند در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ نسبت به 
شش‌ماهه اول سال ۶۲ درصد افزایش یافته است. براساس این گزارش جنگ اسرائیل و غزه نقش کلیدی در این تحول اخیر داشته است.» آن طور که رویترز نوشته است، این گروه تحقیقاتی در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد که «دیده‌بان نفرت هند» 668 مورد سخنان نفرت‌پراکنی را در سال 2023 ثبت کرده است که 255 مورد آن در نیمه اول سال رخ داده است. بر اساس این گزارش، حدود 75 درصد یا 498 مورد از این حوادث در ایالت‌های تحت حکومت حزب ملی‌گرای هندو بهاراتیا جاناتا (BJP) به نخست‌وزیری «نارندرا مودی» رخ داده است. ایالت‌های ماهاراشترا، اوتار پرادش و مادیا پرادش بیشترین سخنان نفرت‌انگیز را علیه مسلمانان به خود اختصاص داده‌اند.
بین ۷ اکتبر (15 مهر) – زمانی که جرقه درگیری در نوار غزه زده شد – تا ۳۱ دسامبر (10 دی)، ۴۱ مورد سخنان نفرت‌انگیز علیه مسلمانان هندی رخ داد که به جنگ اشاره داشت. حدود ۲۰ درصد از سخنان مشوق تنفر هم در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ بوده است. به گزارش شفقنا، از زمانی که نارندرا مؤدی و حزبش در هند به قدرت رسیده‌اند عزم گروه‌های افراطی هندو برای سرکوب کردن مسلمانان بیشتر شده است. در چند سال گذشته تعداد زیادی از مسلمانان به بهانه‌های مختلف از جمله ذبح گاو، صدای اذان، حجاب اسلامی یا خارجی بودن کشته یا آواره شده‌اند. گفتنی است، تعریف سازمان ملل متحد از نفرت‌پراکنی این است: «زبان تعصب‌آمیز یا تبعیض‌آمیز نسبت به یک فرد یا گروه بر اساس ویژگی‌هایی از جمله مذهب، قومیت، ملیت، نژاد یا جنسیت.»