به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 687
بازدید دیروز: 4,943
بازدید هفته: 31,289
بازدید ماه: 52,259
بازدید کل: 23,714,079
افراد آنلاین: 12
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 2 May 2024
الخميس ، ۲۳ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
1 ۰۳/۰۲/۱۲
(1 بازدید)


1 ۰۳/۰۲/۱۲
(1 بازدید)


۲۸۴ - استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی: کم شدن متراژ زمین مورد معامله ۱۴۰۲/۱۲/۱۲

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی:

کم شدن متراژ زمین مورد معامله 

  ۱۴۰۲/۱۲/۱۲

کم شدن متراژ زمین مورد معامله 
س) زمینی به مساحت ۱۶۰ متر را در سال ۹۷ فروختم چند مرتبه از خریداران تقاضا کردم زمین را به نام آنها کنم که به دلایل مختلف حاضر نشدند. پس از آن وقتی برای انتقال سند، از شهرداری استعلام گرفتم، متوجه شدم که ۱۰متر از زمین در طرح جدید کسر شده و مساحت زمین ۱۵۰ متر شده است، آیا جبران کمبود متراژ زمین بر عهده فروشنده است؟
ج) اگر در زمان قرارداد این طرح اجرائی شده بوده، مشتری می‌تواند قرارداد را فسخ کند و یا پول متراژ کم شده را با محاسبه تورم پس بگیرد اما اگر پس از قرارداد چنین طرحی اجرا شده است، چیزی به عهده فروشنده نیست.
نماز به همراه اجزای حیوان حرام‌گوشت 
س) کسی که در آپارتمان زندگی می‌کند ولی شارژ نمی‌دهد، آیا بدهکار است؟
ج) اگر آنچه که طبع کار و محل، اقتضا می‌کند یا موافق شروط ضمن عقد است، انجام شود مثل نظافت ساختمان یا هزینه برق راهرو، باید هزینه آن را بدهد و اگر ندهد، بدهکار است.
ساختن طبقه دوم و زیرزمین برای مسجد 
س) مسجدی که از قدیم موقوفه است و از نیت واقف خبر نداریم، آیا می‌توانیم یک طبقه روی مسجد بسازیم یا برای مسجد زیرزمین بسازیم و اجاره بدهیم تا منبع درآمدی برای مسجد باشد؟
ج) احداث طبقۀ فوقانی یا تحتانی در مکانی که مسجد است، به عنوان غیرمسجد شرعا ممکن نیست و طبقات احداثی جدید نیز حکم مسجد را داشته و اجاره دادن آن صحیح نمی‌باشد.
خرید قسطی کالا به واسطه سرمایه دیگری 
س) راننده‌ای قصد دارد که کامیونی بخرد و برای این کار، پول موردنیاز را از شخص دیگری گرفته و خود وکیل او شود تا ابتدا کامیون را برای وی خریداری کند سپس او کامیون را به طور قسطی به راننده بفروشد؛ این معامله چه حکمی دارد؟
ج) اگر راننده به عنوان وکیل از طرف صاحب مال، این معامله را انجام دهد و سپس او هم آن را به خود راننده به طور قسطی بفروشد، در صورتی که قصد آنان حیله کردن برای فرار از ربا نبوده و در هر دو معامله قصد جدّی خرید و فروش داشته باشند، اشکال ندارد.
فرار از ربای قرضی با انجام معامله 
س) من از دوستم درخواست قرض کردم اما او پیشنهاد کرده که خودرو خود را به او بفروشم و او به من پول نقد بدهد و من دوباره فی‌المجلس خودرو خود را از او به قیمت بیشتری بخرم و چکی به مبلغ خرید برای پنج ماه بعد به او بدهم؛ آیا این عمل مشمول حکم ربا می‌باشد یا خیر؟
ج) عمل مذکور که برای حیله و فرار از ربا می‌باشد، جایز نیست.
وطن اتخاذی 
س) پس از ازدواج، ترک وطن کردم اما الان چند سالی است که در وطن قبلی خانه خریدیم و در تعطیلات از محل سکونت به آنجا می‌رویم، اگر بخواهم دوباره وطن قرار دهم شرطش چیست؟
ج) اگر قصد کنید برای همیشه یا سالیان طولانی مقداری از سال را در آنجا زندگی کنید، به طوری که عرفاً گفته شود شما در طول هر سال در دو محل زندگی می‌کنید، آنجا وطن شما محسوب می‌شود.