به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,551
بازدید دیروز: 4,943
بازدید هفته: 35,153
بازدید ماه: 56,123
بازدید کل: 23,717,943
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 2 May 2024
الخميس ، ۲۳ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۵۸۸ - بیانات رهبر انقلاب در خطبه‌هاي نماز عيد فطر ۱۳۷۲ - ذخيره‌ دستاوردهاي ماه رمضان براي سال آينده ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

بیانات رهبر انقلاب در خطبه‌هاي نماز عيد فطر ۱۳۷۲ -

ذخيره‌ دستاوردهاي ماه رمضان براي سال آينده 

۱۴۰۳/۰۱/۲۰

‫بیانات رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر - ایمنا‬‎
 
روز عيد مبارك فطر، روزِ گرفتن پاداش براى مؤمنان و روزى است كه براى پيغمبر اكرم و اوليايش، روز عيد، روز شرف و روز كرامت است. 
روز عيد فطر، روزِ مورد توجّه پروردگار و روز نزول مغفرت و رحمت الهى بر مؤمنان است. اين روز را هم بايد مثل ايّام ماه مبارك رمضان قدردانى كرد. امام مجتبى‌(ع) طبق روايتى در روز عيد فطر، از راهى عبور مى‌كرد. ديد جمعيتى ايستاده‌اند و بازى مى‌كنند و بى‌خيال و بى‌توجّه به اهميت اين روز، با غفلتِ خودشان سرگرمند و مى‌خندند. كنار آن جمعيت ايستاد و فرمود: ان الله جعل شهر رمضان مضماراً لخلقه،، فيستبقون فيه بطاعته الى مرضاته، فسبق قوم ففازوا و قصّر آخرون فخابوا (تحف‌العقول، ص 236)؛ خداوند، ماه رمضان را ميدان مسابقه‌اى براى بندگانش قرار داده است كه در اين ميدان مسابقه، به وسيله‌ اطاعت او، به سوى رضايت او با يكديگر مسابقه بگذارند و از يكديگر پيشى گيرند. در اين ماه رمضانى كه گذشت، عدّه‌‌اى توانستند پيشى بگيرند و از ديگران جلو بيفتند؛ و اينها پيروز و موفّق شدند امّا عدّه‌‌ ديگرى، در همين ماه رمضان كوتاهى كردند. آنها نتوانستند خود را به درگاه رحمت الهى برسانند و مأيوس و نوميد شدند. فالعجب كلّ العجب من الضاحك لاعب فى اليوم الّذى يثاب فيه المحسنون و يخسر فيه المبطلون(كافي، ج 7، ص 682) فرمود: تعجّب است از كسانى كه بى‌خيال مى‌خندند و به لعب مشغول مى‌شوند. در آن روزى كه نيكوكاران خرمن‌هاى ثواب را مى‌چينند و مى‌برند و محرومان، خسارت خود را تحويل مى‌گيرند؛ خسارت‌هاى آنان دامنگيرشان مى‌شود.  روز بزرگى است. مثل روز قيامت است. در اين روز، كسانى كه در ماه رمضان توانسته‌اند رضاى الهى را به دست آورند، پاداش خود را از خداى متعال خواهند گرفت. امروز روزى نيست كه انسان بتواند در آن، به غفلت سركند. سپس در ادامه فرمود: لو كشف الغطاء لعلموا انّ المحسن مشغول بأحسانه، و المسى‌ء مشغول باسائته (تحف‌العقول، ص 236) اگر چشم بصيرت، نافذ مى‌شد و پرده‌ حجاب مادّى از مقابل چشم‌هاى ما كنار مى‌رفت، مى‌ديديم كه نيكان مشغول جمع‌آورى پاداش خودند و به برداشتن ثواب، مشغول و سرگرمند؛ چنان‌که بَدان سرگرم به نتايج كوتاهي‌هاى خودشان هستند.
ذخيره‌ دستاوردهاي ماه رمضان براي سال آينده
ماه رمضان، با همه‌ خيرات و بركاتش، با همه‌ ساعات و لحظات پربارش، با همه‌ وعده‌هايى كه خداى متعال به مؤمنان و نيكوكاران در آن داده بود، سپرى شد. عدّه‌اى از اين ماه، نتيجه‌ها گرفتند؛ پيمانه‌هاى خود را پر كردند و خود را تا آخر اين سال، كه باز به رمضانى ديگر منتهى خواهد شد، بيمه كردند. خوشا به حال آنان.  سعى كنيد نتايج تلاش مبارك خود را در ماه رمضان، براى خود حفظ كنيد. دل‌ها را پاكيزه نگه‌ داريد و مشغول مسائلى كه شما را از خدا دور مى‌كند، نباشید. دلتان را مشغول ياد خدا بخواهيد؛ آن را قدر بدانيد و از نتايج و ثمرات آنچه كه در ماه رمضان به دست آورده‌ايد، سعادت خود را تا آخر سال تأمين كنيد. به فضل الهى، در جمهورى اسلامى ايران، زمينه براى كسانى كه بخواهند خوب باشند و خوب بمانند و خوب زندگى كنند، آماده است. آنهايى كه بخواهند مسلمان زندگى كنند، در فضاى جمهورى اسلامى مى‌توانند مسلمان زندگى كنند و مسلمان بمانند. در بسيارى از كشورهاى دنيا، چنين فضايى وجود ندارد كه در آن، جوان بتواند گناه نكند و كسى كه مى‌خواهد به گناه نزديك نشود، بتواند نزديك نشود. اين فضا، از بركات جمهورى اسلامى است. اين را بايد قدر بدانيم.
* بیانات در خطبه‌هاي نماز عيد فطر - ۱۳۷۲