بسترها و شرایط تاثیرگذاری جنگ نرم (4)
(پرسش و پاسخ)
پرسش:چه عوامل، بسترها و شرایطی موجب میشود جنگ نرم دشمنان تاثیرگذار بوده و به اهداف موردنظر خود برسند؟
پاسخ:در سه بخش قبلی پاسخ به این سؤال به مباحثی همچون:
1- ضعف باورها و سستی ایمان
2- ضعف نفس (تنپروری، تنبلی و افسارگسیختگی)
3- تعصب، قبیلهگرایی و نژادپرستی
4- حرامخواری و درآمدهای نامشروع پرداختیم.
اینک در ادامه دنباله مطلب را پی میگیریم:
قبح حرامخواری و درآمدهای نامشروع در روایات
1- پیامبر اکرم(ص) فرمود: «بیمناکترین چیزی که برا امت خود از آن میترسم، این درآمدهای حرام است». (الکافی، ج5، ص124)
2- صابر یکی از یاران امام صادق(ع) میگوید: از آن حضرت پرسیدم مردی خانه خود را برای فروش شراب اجاره میدهد؟ حضرت فرمود: اجاره آن حرام است. (وسایلالشیعه، ج12، ص126)
5- ناهنجاریهای اخلاقی
الف) فساد اخلاقی: در برخی روایات فساد و ناهنجاریهای اخلاقی که بسترساز نفوذ و تاثیرگذاری در جنگ نرم شیطان است، اشاره شده است، مانند: چشمچرانی، هرزهگری، خلوت کردن با زنان نامحرم، لهوگرایی، حضور در مجالس لهو و لعب و... امام صادق(ع) میفرماید: «نگاه پس از نگاه در دل آدمی شهوت میرویاند و همین برای به پا کردن فتنهای برای صاحبش کافی است».(من لایحضرهالفقیه، ج4، ص18)
امام علی(ع) میفرماید: «بدترین روزهای عمر که تباه میشود، زمان سرگرم شدن به بازیچهها است.»(شرح غررالحکم، ج 2، ص 407) همچنین آن حضرت میفرماید: «جامعهای که شیفته بازی و سرگرم لهو و لعب گردد، هرگز رستگار نخواهد شد.»(همان)
ب) همنشینی با دوستان بد
در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که دوستان ناصالح و فاسد را زمینهساز انحراف انسان معرفی میکند. خداوند میفرماید: «ای کاش با رسول خدا(ص) راهی را برگزیده بودم! ای وای بر من! کاش فلان شخص گمراه و فاسد را به دوستی نمیگرفتم. او مرا از یاد حق گمراه ساخت، بعد از آنکه (یاد حق) به سراغ من آمده بود و شیطان همیشه انسان را تنها و بییاور میگذارد.» (فرقان- 27 تا 29)
امام علی(ع) میفرماید: «از دوستی و همنشینی با انسانهای فاسق و بدکار بپرهیز که شر به شر میپیوندد.» (بحارالانوار، ج 1، ص 624)
6- تحجر و جمود فکری
تحجر و انجماد فکری، زمینهساز نفوذ و تاثیرگذاری عملیات جنگ نرم است. بیداری و خودآگاهی مسلمانان، بیشترین مانع را برای اردوگاه دشمنان اسلام ایجاد میکند، ولی آنجا که تحجر و انجماد فکری باشد، به راحتی میتوانند هدایت فکری و عملی افراد متحجر را در دست گیرند! استعمارگران و استکبار جهانی چه بهرهها و منافعی که در طول تاریخ از این متحجران نبردند! مانند: خوارج نهروان، سازمان منافقین، گروههای سلفی و تکفیری و داعش و انجمن حجتیه و... در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که تحجر و انجماد فکری را ریشه انحرافات و عدم پذیرش حق معرفی میکند. قرآنکریم میفرماید: «بلکه آنها میگویند: ما نیاکان خود را بر آئینی یافتیم و ما نیز به پیروی آنان هدایت یافتهایم.»
(پیامبرشان) گفت: آیا اگر من آئینی هدایتبخشتر از آنچه پدرانتان را بر آن یافتید، آورده باشم (باز هم انکار میکنید)؟ گفتند: (آری) ما به آنچه شما به آن فرستاده شدهاید کافریم!» (زخرف- 22 و 24)
آری مشرکان و کافران هیچ دلیلی بر حقانیت کفر و بتپرستی خود نداشتند، نه عقلی و نه نقلی، بلکه تنها دلیل خود را تقلید کورکورانه از پدرانشان عنوان میکردند. امام صادق(ع) هم انسان بیبصیرت و ناآگاه را رونده در بیراهه دانسته و میفرماید: «هر تلاشگر بدون آگاهی و بصیرت، همچون روندهای است در بیراهه که هرچه تندتر و سریعتر حرکت کند از مسیر و مقصد اصلیاش دورتر میشود» (الکافی، ج 1، ص 43)
7- تحزب و فرقهگرایی
تحزب و فرقهگرایی به این معناست که عدهای از داعیهداران سیاسی، برای کسب قدرت با شعارهای جذاب و عامهپسند بین مردم اختلاف و تفرقه میاندازند و با گفتار و رفتار خویش، ابزار سیاسی و گاه زمینهساز ورود دشمنان اسلام در عرصه جنگ نرم به حساب میآیند. دلبستگی شدید احزاب و فرقهها به راه و رسم خود و وابستگیهای فرقهای و حزبی، موجب جمود فکری، غرقشدن در جهل و گمراهی و دورشدن از مسیر آموزههای وحیانی پیامبران میشوند. از یک سو حقستیزی و از سوی دیگر ایجاد تفرقه و شکستن یکپارچگی از شاخصهای مهم فرقهگرایی است. به همین دلیل دشمنان اسلام، تحزب و فرقهگرایی را زمینهای مناسب برای اجرای اهداف و برنامههای خود در جنگ نرم میدانند!
(ادامه دارد)