به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 180
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 2,117
بازدید ماه: 117,623
بازدید کل: 23,779,420
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۱۱۰ - کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی(ره) در قم آغاز به‌کار کرد ۱۴۰۲/۰۸/۲۴

کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی(ره) در قم آغاز به‌کار کرد 

     ۱۴۰۲/۰۸/۲۴

برگزاری کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی ره‌ در قممشرق نیوز - عکس/ کنگره بین‌المللی علامه سید محمد حسین طباطبایی
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیین افتتاحیه کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی(ره) در محورهای قرآن و حدیث، حکمت عملی، اخلاق و عرفان، حکمت نظری، فقه و اصول، کلام و ادیان از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری جمعی از مراکز علمی، فرهنگی و اجرائی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با حضور حضور طلاب، اساتید و علما آغاز شد.
پیام آیت‌الله جوادی آملی به این کنگره به صورت تصویری پخش شد.
به گزارش رسا، مفسر قرآن کریم در این پیام خاطرنشان کرد: قلب مطهر علامه را طرزي تربيت کرد که با دست پُر روايي، به بارگاه امن قرآن کريم راه پيدا کند و تفسيري ارائه کند که بهره وسيعي از روايات برده است و راهنمايي روايات، عقل را شکوفا کرده است.
وی بیان داشت: مرحوم علامه طباطبايي در اثر انس به اين روايات، طرز درس خواندن، طرز عالم شدن و طرز تعليم و تدوين را به وسيله روايات ياد گرفتند. اين اصولی را که ائمه فرمودند، اول: «طَلَبُ‏ الْعِلْمِ‏ فَرِيضَه»، بعد فرمودند فروع را ياد گرفتن. ممکن است که کسي عمري را به عنوان استاد در حوزه يا دانشگاه شهرت پيدا کند ولي مقلد است، چون حرف ديگران را گرفته است؛ اگر يک حرف تازه است از ديگري است، اگر يک حرف عميق است از کتاب ديگري است، اگر يک لطيفه علمي است از کتاب ديگري است. آن که از درون خودش آب نجوشد مقلد است ولو علوم فراواني ياد بگيرد. اين استخر است چشمه نيست، اين از جاي ديگر گرفته است، از خود نجوشيد؛ اين کافي نيست. فرمود الا و لابد بايد چشمه باشد، از استخر کاري ساخته نيست، چون وقتي آبش تمام شد، تمام شد! اما چشمه که از خود مي‌جوشد مهم است که فرمودند «ينابيع العلم» باشيد.
آیت‌الله جوادی آملی ابراز داشت: عقل عملي را امام اين گونه معرفی فرمود: «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان» انسان بايد به وسيله عقل عملي کاري بکند که محصول حوزه و دانشگاه را که يک عاريه استخري است، به جان خود گره بزند، طوري که جان او از استخر به چشمه تبديل بشود. وقتي به جان گره خورد، مي‌شود عقيده. استاد برجسته درس خارج حوزه گفت: اميدواريم حوزه پربرکت ايران و نجف و ساير مواضع شيعه و دانشگاه‌هاي ايران و غير ايران که دانشگاه‌هاي اسلامي هستند، موفق بشوند پربار بشوند چشمه‌هاي جوشاني بسازند که ديگر ما گرفتار فرعون‌ها نشويم. روزي فرعون در مصر زندگي مي‌کرد که «يُذَبِّحُونَ أَبْناءَکم» در دستگاه او بودند، اينها فقط پسربچه‌هاي نوزاد را مي‌کشتند اما الآن اين اسرائيلي که همان فرعون است نه‌تنها «يذبح أبناء» بلکه «يذبح بنات» و نه تنها «يذبح أبناء و بنات» بلکه «يقتل الآباء و يقتل الأمّهات»؛ فرعون فقط پسربچه‌های نوزاد را مي‌کُشت اما اينها پسر و دختر، پدر و مادر، همه را در غزه يکجا خاک مي‌کنند! اين براي آن است که بشريت، علمي که فراهم کرد به صورت استخر در آمد.
این مرجع تقلید بیان داشت: اميدواريم ذات اقدس الهي نظام ما را، مملکت ما را، کشور ما را، ناموس ما را، جهان اسلام را و مسلمين جهان را در سايه قرآن و عترت حفظ بفرمايد و حوزه و دانشگاه را از استخري بودن به در آورد و به صورت ينابيع علم قرار دهد، تا علم و معرفت همراه با عمل صائب و صالح، از حوزه پربرکت ايران اسلامي و از دانشگاه پربرکت ايران اسلامي به جاهاي ديگر منتقل بشود! آیت‌الله سبحانی نیز در پیامی تصویری به کنگره بین‌المللی چهل‌ودومین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی اظهار داشت: یکی از خدماتشان این است که رساله‌ای دارند در «حرکت جوهریه» ظاهرا هم چاپ شده است. ۷۰ مسئله را در آن رساله حل کرده است. البته عباراتشان، عبارات خیلی مختصری است. در حقیقت، در این راه، راه شیخ‌الرئیس را دارد؛ همان طوری که شیخ‌الرئیس با عبارات کوتاه، مفاهیم عالی را بیان می‌کند.
به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: یکی از خدماتشان در حوزه این است که توانست مسائل روایی را با قرآن تطبیق کند. گاهی در گوشه و کنار حوزه و خارج حوزه، نسبت به بعضی از روایات اظهارنظرهای صحیحی نبود، ایشان آمد بسیاری از روایات را از قرآن درآورد که اگر امام این را می‌فرماید از این نکته عالی استفاده کرده است که توانست بسیاری از روایات را که در نظر بعید به نظر می‌رسید مدرک آنها را از خود آیات بیان کند. همچنین آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم اظهار داشت: در میان همه مباحثی که توسط مرحوم علامه مطرح شده است، مطلب معرفت نفس از همه مهم‌تر است و خود مرحوم طباطبایی به این بحث اهتمام بیشتری داشته است؛ در 32 صفحه ذیل آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ» تبیین معرفت شهودی خود را ارائه کرده و در رساله‌ای نیز به همین موضوع پرداخته و «اقرب طرق الی الله» را معرفت نفس دانسته است.
به گزارش رسا، وی اظهار داشت: علامه طباطبایی از آقای قاضی خاطره‌ای نقل می‌کند که چرا از اهمیت معرفت نفس در کتاب و سنت نیست که آن مرحوم پاسخ می‌دهد کجای قرآن و سنت به این موضوع اشاره ندارد؟ پاسخ به سؤال «من کیستم» بسیاری از موارد را روشن می‌کند و شناخت حضوری نفس مبحث بسیار مهمی است. آیت‌الله آملی لاریجانی از آیت‌الله فیاضی و دست‌اندرکاران کنگره تشکر کرد. آیت‌الله غلامرضا فیاضی، رئیس کنگره علامه طباطبایی نیز در مراسم افتتاحیه این کنگره ضمن تأکید بر اینکه انسان هدایت‌جو، همواره در مقابل حق خاضع بوده و لازم است پای بر هوای نفسش قرار دهد، گفت: اگر انسان در مقابل حق استکبار کند، در مسیر اضلال و گمراهی قرار خواهد گرفت. وی ضمن اشاره به سیره علمای تراز جهان اسلام به‌ویژه شخصیت‌هایی چون علامه طباطبایی تصریح کرد: باید در مسیر خدمت به دین و سربازی مولایمان حضرت ولی عصر همچون اساتیدمان با اخلاص باشیم و در این راه جدیت داشته و درست عمل کنیم.