به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 291
بازدید دیروز: 3,016
بازدید هفته: 7,367
بازدید ماه: 73,440
بازدید کل: 23,735,250
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۷ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 6 May 2024
الاثنين ، ۲۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
1223 - ابعاد قابل دسترسی شخصیت حضرت زهرا(س)(پرسش و پاسخ) ۱۴۰۲/۰۹/۲۶

ابعاد قابل دسترسی شخصیت حضرت زهرا(س)

(پرسش و پاسخ)

موسسه فرهنگی اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی

پرسش:آیا ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) برای بانوان هر دوران قابل پیاده‌شدن و دسترسی می‌باشد؟

پاسخ:ابعاد شخصیت حضرت زهرا(س) بسیار وسیع و گسترده است، که با مطالعه و تحقیق پیرامون محورهای معنوی و الهی، علم و دانش و مبارزات سیاسی و اجتماعی آن حضرت می‌توان به گوشه‌ای از ابعاد شخصیت و فضایل حضرت فاطمه(س) پی برد. نکته کلیدی درباره این ویژگی‌ها و فضایل آن حضرت، قابل دسترسی بودن آنها برای تمامی بانوان تا روز قیامت خواهد بود، چرا که فلسفه الگو بودن آن حضرت دقیقا همین است که مخاطبین و دیگران بتوانند به حضرت زهرا(س) اقتدا کرده و ویژگی‌های شخصیتی و فضایل و کمالات آن حضرت را در وجود خودشان پیاده کنند. بنابراین برخی از ابعاد شخصیتی اخلاقی و انسانی حضرت فاطمه(س) را که قابل دسترسی و پیاده شدن برای همه مخاطبین اعم از زن و مرد نیز می‌باشد، در اینجا به نحو اجمال مطرح می‌کنیم:
ویژگی‌های بارز اخلاقی و انسانی قابل دسترسی
1- پارسایی و قناعت به ثروت اندک و امکانات ناچیز، در عین امکان بهره‌مندی از بالاترین امکانات فاطمه زهرا(س) با وجود مزرعه با ارزشی به نام فدک که پیامبر اکرم(ص) آن را به آن حضرت بخشیده بودند و همچنین درآمد قابل توجهی که امام علی(ع) از محل کار و تلاش خود داشت، حضرت فاطمه(س) می‌توانست زندگی مرفهی را برای خود و همسر و فرزندان فراهم آورد، اما همه درآمد خود را صرف کمک به نیازمندان می‌کرد و خود به یک زندگی ساده توأم با قناعت و پارسایی اکتفا می‌نمود.
2- انفاق و ایثار فراوان در اشیای مورد علاقه و نیاز خویش
یکی دیگر از ابعاد شخصیت اجتماعی حضرت زهرا(س) انفاق و ایثار آن حضرت است. داستان بخشیدن غذا و طعام خود، در عین نیازمندی به مسکین و یتیم و اسیر در مدت سه شبانه‌روز پی‌درپی، در سوره الدهر یا الانسان آمده است.
3- عبادت خالصانه و نیایش به درگاه باری‌تعالی
یکی دیگر از ابعاد کرامتی حضرت زهرا(س) عبادات آن حضرت می‌باشد. عبادت فاطمه(س) از لحاظ کمیت و کیفیت تا بدان حد گسترده است که در تمامی لحظات زندگی او حضور و ظهور دارد. رفتار، گفتار، نگاه، تلاش و نفس‌کشیدن آن حضرت در هر لحظه شب و روز عبادت بود.
4- علم و دانش گسترده براساس محتوای کتاب شریف مصحف فاطمه(س)
یکی دیگر از ویژگی‌ها و امتیازات حضرت فاطمه(س) برخورداری از صحیفه فاطمیه است. شیعه معتقد است این مصحف شریف الهام شده از سوی خدای متعال به زهرای مرضیه است.
5- الگوی کامل پوشش و حجاب اسلامی
جلوه‌هایی بسیار زیبا و دیدنی از رفتار و گفتار اجتماعی آن حضرت در عرصه حجاب و عفاف گزارش شده که می‌تواند سرمشق دختران و زنان ما در زندگی فردی و اجتماعی قرار گیرد.
6- مبارزات سیاسی و اجتماعی در پاسداری از حریم ولایت و امامت
حضرت فاطمه(س) در دوران کوتاه زندگی خویش، پس از هجران رسول خدا(ص) زیباترین جلوه پاسداری از حریم ولایت و امامت را به تصویر کشید. آن حضرت مردم زمانه خویش را خوب می‌شناخت و می‌دانست آنان لیاقت عبرت‌پذیری از سخنان او و جسارت قیام به همراه او را ندارند، اما می‌خواست، برای آیندگان، تزویر و ضلالت را رسوا و حقیقت را برملا و حجت را بر آیندگان تمام نماید. چنانکه فرمود: من با کمال دقت و معرفت شما را از گمراهی، خذلان و تیرگی که ظاهر و باطن شما را فرا گرفته است آگاه ساختم، ولی می‌دانم که خوارید و در چنگال زبونی گرفتار. یاری نکردن وجودتان را فرا گرفته و ابر بی‌وفایی بر قلوبتان سایه گسترده است. چه کنم که دلم خون است، و بازداشتن زبان شکایت از طاقت بیرون. می‌گویم برای اتمام حجت بر مردمان (دلایل الامامه، ص 121) حضرت فاطمه(س) در قیام پرحماسه فرهنگی و سیاسی‌اش لحظه‌ای از افشاگری و روشنگری‌های هدایت‌بخش خویش دست برنداشت. تا به همه مسلمانان طول تاریخ بفهماند که سکوت در مقابل مهاجمان فرهنگی و سیاسی پذیرفتنی نیست و در مقابل بدعت و تحریف اسلام آرام ننشست که برخاست و جوشید و خروشید، افشاگری و روشنگری کرد، چرا که با الهام الهی از آینده خبر داشت و می‌دانست این روشنگری‌ها عاقبت دلهای لایقی را پیدا خواهد کرد و لذا نقش بی‌نظیری را در به ثمر رساندن امامت و محقق‌سازی هدف خلقت ایفا نمود.