وزیر امور خارجه درباره پاسخ ایران به پیشنهاد آمریکا با بیان اینکه طی روزهای آینده، پاسخ مقتضی خود را ارائه خواهیم داد، گفت: این پاسخ بر اساس اصول بنیادین جمهوری اسلامی ایران و در راستای منافع ملت تنظیم خواهد شد.
سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه که در هفتهای که گذشت به قاهره سفر کرد، در گفتوگو با شبکه النیل للأخبار مصر به سؤالاتی درباره روابط ایران و مصر، اوضاع غزه و مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا پاسخ داد.
عراقچی درباره سفرش به مصر و مناسبات دوجانبه گفت: جمهوری اسلامی ایران و مصر، دو کشور بزرگ و تأثیرگذار در منطقه غرب آسیا هستند. همکاری بین این دو کشور در موضوعات مختلف منطقهای میتواند به برقراری ثبات در این منطقه و کاهش تنشها کمک کند، بهویژه با توجه به شرایط حساس کنونی که منطقه با آن روبهرو است و بحرانهای گوناگونی که در این منطقه جریان دارد.
وی افزود: بیتردید، روابط دوجانبه بین دو کشور و نیز مشارکت هر دو کشور در سطح منطقهای، امری بسیار مهم است. این مشارکت همچنین در سطح بینالمللی نیز اهمیت دارد و همکاری ما در زمینه خلع سلاح و نیز در موضوعات جهانی دیگر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. رایزنی و مشورت در این حوزهها بسیار سودمند و مهم است.
روابط ما با کشورهای منطقه در وضعیت خوبی است
این دیپلمات عالیرتبه ایرانی در پاسخ به سؤالی درخصوص روابط ایران با کشورهای عربی و اینکه ایران چگونه در این مسیر حرکت میکند؟ اصول و مبانی که برای توسعه روابط و تحقق ثبات در منطقه بر آن تکیه دارد، چیست؟ گفت: ما کشورهای عربی را کشورهای دوست و همسایه خود میدانیم، و مهمتر از همه، آنها را کشورهای مسلمان و برادر خود تلقی میکنیم. سیاست خارجی دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران بر پایه حسن همجواری و تقویت روابط با کشورهای همسایه و کشورهای این منطقه استوار است.
وی افزود: طبیعتاً ما در این مسیر تلاشهای جدی و گستردهای انجام دادهایم و روابط ما با کشورهای منطقه در وضعیت خوبی قرار دارد.
وزیر خارجه بیان کرد: برای نمونه، رابطه بین ایران و مصر با وجود قطع روابط رسمی دیپلماتیک، اما سطح اعتماد و همچنین میزان همکاری بین دو کشور در مقایسه با گذشته، قابل مقایسه نیست و بسیار افزایش یافته است.
عراقچی ادامه داد: من در دیدارم با رئیسجمهور عبدالفتاح السیسی به ایشان یادآوری کردم که طی ۱۰ ماه گذشته،چهار بار با جناب رئیسجمهور مصر دیدار کردهام. دو دیدار از این چهار دیدار، در جریان نشست مشترک میان رؤسای جمهور ایران و مصر صورت گرفته است.بهنظر من، روابطی که اکنون بین ایران و مصر برقرار است، حتی با وجود نبود روابط رسمی دیپلماتیک، از بسیاری از روابط ما با کشورهایی که با آنها روابط دیپلماتیک داریم نیز گستردهتر و بهتر است.
هیچگونه تمایلی به دستیابی به سلاح هستهای نداریم
رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که آیا میتوان گفت که دستیابی به توافقی شفاف از طریق مذاکرات هستهای میتواند بهطور کامل مانع از هرگونه تهدیدی شود؟ گفت: این مسئله یکی از مهمترین ادعاهایی را که رژیم صهیونیستی مطرح میکند، باطل خواهد کرد. ما کاملاً آگاهیم که رژیم صهیونیستی دهها کلاهک هستهای در اختیار دارد، اما با این حال، ایران را متهم میکند که به دنبال دستیابی به سلاح هستهای است. اما موضع ما کاملاً روشن و شفاف است؛ برنامه هستهای ما، برنامهای صلحآمیز است و هیچ تهدیدی علیه هیچ طرف یا کشوری به شمار نمیآید.
وی ادامه داد: این بهخاطر آن است که برنامه ما یک برنامهی علمی است، مطابق با قوانین بینالمللی و با اهدافی صرفاً صلحآمیز است.
وزیر خارجه گفت: طبیعتاً ما هیچگونه تمایلی به دستیابی به سلاح هستهای نداریم، چراکه این مسئله ریشه در باورهای ما دارد و به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای بازمیگردد که تصریح کردهاند داشتن چنین سلاحی حرام است. و از آنجا که ما یک کشور دینی هستیم، عدول از این فتوا برای ما غیرممکن است.
پاسخ به پیشنهاد آمریکا طی روزهای آتی
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: مذاکرات بین ایران و ایالات متحده آمریکا همانطور که میدانید بهطور غیرمستقیم در حال انجام است، و ما از حمایت مصر در این خصوص بسیار خوشحال هستیم. من نیز بهطور رسمی قدردانی خود را از بدر عبدالعاطی، وزیر امور خارجه مصر، اعلام کردم. بیتردید، ما هر نوع حمایت یا مساعدت مصر در این مسیر را بسیار ارزشمند میدانیم.
وی افزود: ایران و مصر در موضوع سلاح هستهای مواضعی کاملاً همسو دارند.و ما طی پنج دهه گذشته از این ابتکار خاورمیانه عاری از تسلیحات هستهای حمایت کردهایم.ما در این عرصه با مصر مواضع مشترک و همکاری نزدیکی داریم.
وزیر خارجه بیان کرد: در حال حاضر زمان دقیق دور بعدی مذاکرات هستهای بین ایران و ایالات متحده آمریکا مشخص نشده است. سلطنت عمان همچنان بهعنوان کشور میانجی، نقش فعالی در تنظیم و تسهیل این مذاکرات ایفا میکند. اخیراً پیشنهادی از سوی ایالات متحده آمریکا به ما ارائه شده که طی روزهای آینده، ما پاسخ مقتضی خود را به آن ارائه خواهیم داد. این پاسخ بر اساس اصول بنیادین جمهوری اسلامی ایران و در راستای منافع ملت ایران تنظیم خواهد شد. پس از آن، وزیر امور خارجه عمان زمان و مکان دور بعدی مذاکرات را تعیین خواهد کرد.
عراقچی به گروسی چه گفت
وزیر امور خارجه در ادامه گفتوگو با شبکه النیل للأخبار مصر و در پاسخ به سؤالی درباره نشست با وزیر امور خارجه مصر و مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی و اینکه آیا میتوان گفت که این نشست دستاوردهای امیدوارکنندهای داشته است؟ اظهار داشت: با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، در مصر دیدار کردم. البته ایشان با هدف دیگری به قاهره آمده بودند. از حضور ایشان در قاهره بهره بردیم و نشستی سهجانبه برگزار کردیم. هدف این دیدار این بود که در شرایط فعلی چگونه میتوان از ظرفیتها و توانمندیهای فنی آژانس برای پیشبرد مذاکرات و برداشتن گامهای دیپلماتیک بهره گرفت. این نشست، نشستی خوب بود و ما دیدگاههای خود را مطرح کردیم، اما باید بگویم که از گزارش اخیر منتشر شده از سوی گروسی رضایت نداشتیم و از نظر ما، این گزارش منصفانه نبود و نقاط ضعف متعددی داشت.
وی افزود: من، آقای گروسی را نسبت به این موضوع آگاه کردم و به او گفتم که آژانس بینالمللی انرژی اتمی نباید از مسیر فنی و تخصصی خود منحرف شده و نباید به نهادی سیاسی یا ابزاری در دست برخی کشورها و قدرتها تبدیل شود. این نهاد باید نقش بیطرفانه خود را ایفا کند و نباید اجازه دهد که گزارشهایش به ابزار سیاسی در دست برخی کشورها بدل شود.
عراقچی بیان کرد: آقای گروسی به من اطمینان داد که آژانس بر مسائل فنی و تخصصی متمرکز است و اجازه نمیدهد خواستههای سیاسی برخی کشورها در گزارشهایش وارد شود. اما با این حال، هنوز برخی پرسشها در این زمینه باقی است.
یادداشت توضیحی ایران درباره گزارش گروسی به شورای حکام آژانس
ایران در یادداشتی در پی گزارش مدیرکل به شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی، اعلام کرد که اگر کشورهای غربی از صبر ایران سوءاستفاده کرده و در مسیر اشتباه خود پافشاری کنند، مجبور به اتخاذ و اجرای تصمیمات مناسب خواهد شد که مسئولیت، عواقب و پیامدهای آن برعهده این کشورها خواهد بود.
یادداشت توضیحی ایران در مورد گزارش مدیرکل به شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی با عنوان «موافقتنامه پادمانی NPT با جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد.
در یادداشت مزبور آمده است: این یک انتظار کاملاً تثبیت شده است که ارزیابیهای آژانس صرفاً بر اساس منابع تأیید شده، معتبر و غیربحثبرانگیز باشد. اتکا به اطلاعات تأیید نشده برگرفته از منابع آزاد یا اطلاعات ارائهشده توسط طرفهای ثالث شناخته شده برای دبیرخانه، با اصول عینیت، بیطرفی و حرفهایگری که زیربنای مأموریت آژانس هستند، مغایرت دارد.
در بخشی از این یادداشت عنوان شده است: تمام مواد و فعالیتهای هستهای ایران بهطور کامل به آژانس اعلام و توسط آن راستیآزمایی شده است. ایران تمام تلاشهای خود برای کشف منشأ چنین ذراتی در آن مکانها را به کار گرفته است. مقامات امنیتی مربوطه ایران، اخیراً طبق تحقیقات و بررسیهای گسترده، سرنخهای بیشتری کشف کردهاند که تأیید میکند خرابکاری و یا اقدام خصمانه در آلودگی آن مکانها دخیل بوده است. درج برخی موضوعات غیرمرتبط در گزارش، در تضاد با حرفهایگری، عینیت و بیطرفی آژانس است. به عنوان مثال، غنیسازی اورانیوم ۶۰درصدی طبق NPT ممنوع نیست و غنیسازی و ذخایر ۶۰درصدی ایران کاملاً تحت نظارت و راستیآزمایی آژانس است.
غنیسازی و ذخایر ۶۰ درصدی ایران تحت نظارت آژانس است
در این یادداشت با بیان اینکه تمام مواد و فعالیتهای هستهای ایران به طور کامل به آژانس اعلام و توسط آن راستیآزمایی شده، عنوان شده است: ایران تمام تلاشهای خود برای کشف منشأ چنین ذراتی در آن مکانها را به کار گرفته است. مقامات امنیتی مربوطه ایران، اخیراً طبق تحقیقات و بررسیهای گسترده، سرنخهای بیشتری کشف کردهاند که تأیید میکند خرابکاری و یا اقدام خصمانه در آلودگی آن مکانها دخیل بوده است.
این یادداشت میافزاید: درج برخی موضوعات غیرمرتبط در گزارش، در تضاد با حرفهایگری، عینیت و بیطرفی آژانس است. به عنوان مثال غنیسازی اورانیوم ۶۰ درصدی طبق NPT ممنوع نیست و غنیسازی و ذخایر ۶۰ درصدی ایران کاملا تحت نظارت و راستیآزمایی آژانس است.
زنده کردن مجدد ادعاهای قدیمی و بیاساس
در یادداشت ایران آمده است: اول، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی قطعنامه نوامبر ۲۰۲۴ را به عنوان مرجع تهیه این گزارش ذکر کرده است. متأسفانه، قطعنامه مورد بحث در یک اقدام سیاسی توسط سه کشور اروپایی و آمریکا در شورای حکام بدون اجماع و با بیتوجهی کامل به نتایج سفر مدیرکل به ایران تصویب شد. جای تأسف است که مدیرکل در گزارش حاضر هیچ اشارهای به این بیتوجهی به مأموریت خود توسط آن کشورها نکرده است.
این یادداشت میافزاید: کل این گزارش مربوط به وجود ادعایی مقدار محدودی مواد هستهای در چهار مکان ادعایی بیش از دو دهه پیش است که براساس مجموعهای از دادههای جعلی ارائه شده توسط رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. نکته قابل توجه این است که در هیچ جای این گزارش هیچ ابهامی در مورد فعالیتهای هستهای فعلی ایران یا هرگونه انحراف در مواد یا بهرهبرداریهای هستهای آن وجود ندارد.
در این راستا، چند نکته قابل توجه است: تمام ادعاهای مربوط به برنامه هستهای گذشته ایران، طبق قطعنامه نوامبر ۲۰۱۵ پس از انعقاد برجام، رسماً مختومه اعلام شد. بنابراین، اقدامات فعلی آژانس بینالمللی انرژی اتمی در تضاد آشکار با مفاد قطعنامه مورد بحث بوده و تلاشی سیاسی برای احیای ادعاهای اثبات نشده و گمراهکننده محسوب میشود.
آژانس بینالمللی انرژی اتمی در گزارش خود بیان میکند که دو مورد از چهار مکان مورد بحث- یعنی لویزان-شیان و به اصطلاح مریوان- دیگر موضوع باقیمانده محسوب نمیشوند. تأکید بر این دو موضوع و طرح مجدد آنها در گزارش، هدفی جز زنده کردن مجدد ادعاهای قدیمی و بیاساس در قالب یک پرونده اغراقآمیز به منظور بهرهبرداری سیاسی مجدد علیه ایران ندارد.
ورامین و تورقوزآباد
در مورد دو مکان دیگر- ورامین و تورقوزآباد- باید تأکید کرد که ایران توضیحات لازم و اسناد پشتیبان از جمله در دو بازدید اخیر معاون مدیرکل و رئیس امور پادمان از تهران را به آژانس بینالمللی انرژی اتمی ارائه کرده است. جمهوری اسلامی ایران هیچ ماده یا فعالیت هستهای اعلام نشدهای نداشته و در حال حاضر نیز ندارد. این موضوع به ثبت رسیده که اسناد و توضیحات گستردهای در مورد این دو مکان به آژانس بینالمللی انرژی اتمی ارائه شده است، ادعاهای مربوط به آنها به بیش از بیست سال پیش برمیگردد. در حالی که تمام مواد و فعالیتهای هستهای ایران تحت نظارت و راستیآزمایی آژانس بینالمللی انرژی اتمی بوده و هیچ انحرافی مشاهده نشده است، بزرگنمایی این دو موضوع ادعایی و ابراز نگرانی اغراقآمیز در مورد آنها صرفاً بهانهای برای ایجاد یک حس هشدار ساختگی است- به ویژه در منطقهای که رژیم صهیونیستی خارج از تمام معاهدات خلع سلاح و سلاحهای کشتار جمعی باقی مانده و به چنین سلاحهایی مسلح است، در حالی که آژانس و کشورهای مدعی فاقد شجاعت برای انجام هرگونه اقدامی در مورد آن هستند.
آژانس ابزاری برای بازگشایی پروندههای بسته شده قبلی
در ادامه این یادداشت آمده است: اگرچه آژانس بینالمللی انرژی اتمی در گزارش خود ادعا میکند که «این سه مکان، و سایر مکانهای مرتبط احتمالی، بخشی از یک برنامه هستهای ساختار یافته اعلام نشده بودند که توسط ایران تا اوایل دهه ۲۰۰۰ انجام میشد و برخی از فعالیتها از مواد هستهای اعلام نشده استفاده میکردند،» اما در جای دیگری از همان گزارش به صراحت تأیید میکند که «آژانس هیچ نشانهای معتبری از وجود یک برنامه هستهای ساختار یافته اعلام نشده که در حال حاضر در ایران در حال اجراست، پیدا نکرده است و اظهارات بالاترین مقامات ایران مبنی بر اینکه استفاده از سلاحهای هستهای با قوانین اسلامی ناسازگار است را مورد توجه قرار میدهد.» این اذعان آژانس بینالمللی انرژی اتمی نشان میدهد که تحت فشار سیاسی برخی کشورها، آژانس به ابزاری برای بازگشایی پروندههای بسته شده قبلی که اثبات نشدهاند، تبدیل شده است و از این طریق بر ایران فشار وارد میکند.
اقدام گروسی کاملا سیاسی و همسو با منابع برخی کشورهای خاص
در این یادداشت عنوان شده است: موضوع دیگری که در گزارش مطرح شده و کاملا خارج از محدوده وظایف محوله آژانس بینالمللی انرژی اتمی است، غنیسازی اورانیوم ۶۰ درصد است. در این گزارش آمده است: «اگرچه فعالیتهای غنیسازی تحت نظارت پادمان به خودی خود ممنوع نیستند، اما این واقعیت که ایران تنها کشور غیردارنده سلاح هستهای است که اورانیوم غنیشده تا ۶۰ درصد را تولید و انباشت میکند، همچنان مایه نگرانی جدی است و با توجه به پیامدهای بالقوه اشاعه آن، توجه بینالمللی را به خود جلب کرده است.» در این مورد، باید تأکید کرد تا زمانی که فعالیتهای هستهای یک کشور تحت نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی باشد، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. طبق اسناد آژانس، هیچ محدودیتی در سطح غنیسازی وجود ندارد و تنها محدودیت مربوطه، ممنوعیت انحراف چنین فعالیتها یا موادی به سمت اهداف غیرصلحآمیز است.
در این چارچوب، مدیرکل نه حق دارد و نه حتی موظف است که یک فعالیت قانونی را به عنوان یکی از موارد نگرانی تعیین کند. اقدام آقای گروسی در این زمینه کاملا سیاسی و همسو با منافع برخی کشورهای خاص است که باید در قبال آن پاسخگو باشد.
کد اصلاحی 3/1
در ادامه این یادداشت آمده است: یکی دیگر از موارد فرعی مطرح شده توسط آقای گروسی در گزارش، مربوط به کد اصلاحی ۳.۱ است. باید اذعان کرد که پس از خروج آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات سه طرف اروپایی ذیل این موافقتنامه، جمهوری اسلامی ایران- در اجرای قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی- اجرای تعهدات داوطلبانه هستهای خود فراتر از موافقتنامه پادمان ذیل برجام را به حالت تعلیق درآورد. کد اصلاحی ۳.۱ که مربوط به اعلام زودهنگام مؤسسات هستهای است، تکلیف پادمانی محسوب نمیشود و استناد مداوم آژانس بینالمللی انرژی اتمی به آن، هیچ مشروعیتی به آن نمیدهد.
این یادداشت میافزاید: این گزارش همچنین ادعا میکند که «در سالهای اخیر، ایران به گونهای اقدام به لغو انتصاب بازرسان با تجربه کرده است که توانایی آژانس در اجرای مؤثر و کارآمد پادمان را تضعیف میکند.» با این حال، باید توجه داشت که طبق گزارش آژانس بینالمللی انرژی اتمی مندرج در گزارش اجرای پادمان(SIR) در سال ۲۰۲۴، تا ۳۰ دسامبر،۲۰۲۴ در مجموع ۲۷۴ بازرس در بخشهای عملیاتی ایران و دفتر راستیآزمایی استخدام شده بودند که ۱۲۵ نفر از این بازرسان به طور خاص در دفتر راستیآزمایی ایران مستقر بودند.
لغو انتصاب بازرسان حق حاکمیتی ایران
این یادداشت میافزاید: اینکه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدام سیاسی سه کشور اروپایی در شورای حکام، انتصاب برخی از بازرسان را لغو کرد، نباید به عنوان تضعیف ظرفیت یا توانایی آژانس بینالمللی انرژی اتمی در ایران تفسیر شود. بدیهی است که نمیتوان از ایران انتظار داشت که بهطور منطقی به بازرسان چنین کشورهایی اعتماد کامل داشته باشد و لغو انتصاب آنها، حق حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران تحت موافقتنامه پادمان است.
واقعاً جای تأسف دارد که آقای گروسی حضور و کار ۱۲۵ بازرس از کشورهای مختلف فعال در ایران را نادیده میگیرد و کل توانایی آژانس بینالمللی انرژی اتمی را به تعداد انگشتشماری بازرس از سه کشور اروپایی تقلیل میدهد.
۴۹۳ مورد بازرسی در ایران از بین ۶۸۲ بازرسی
در ادامه یادداشت آمده است: تمام موارد فوق در تضاد کامل با این واقعیت است که این گزارش بیان میکند: «ایران به همکاری با آژانس در مورد موضوعات پادمانی معمول ادامه میدهد و آژانس در حال انجام تلاشهای گسترده راستیآزمایی در این کشور در راستای چرخه سوخت هستهای و فعالیتهای مرتبط با آن است.» علاوهبر این، گزارش اجرای پادمان در سال ۲۰۲۴ خاطرنشان میکند: «بر اساس ارزیابی انجام شده، دبیرخانه به این نتیجه رسیده که مواد هستهای اعلام شده در ۳۱ کشور، از جمله ایران، همچنان در فعالیتهای صلحآمیز باقی ماندهاند.»
همین گزارش شامل چندین آمار قابل توجه است. به عنوان مثال، نشان میدهد که در میان ۳۲ کشوری که بدون اجرای پروتکل الحاقی، موافقتنامه پادمانی منعقد کردهاند- که ایران یکی از آنهاست- ۲۱ مورد از ۱۰۰ مؤسسه هستهای پادمانی در ایران واقع شدهاند. از ۶۸۲ بازرسی انجام شده در میان این گروه از کشورها، ۴۹۳ مورد فقط در ایران انجام شده است. از ۲۲۴ راستیآزمایی اطلاعات طراحی، ۱۴۴ مورد منحصراً در ایران انجام شده است. از مجموع ۱۸۹۵ روز بازرس از کل این گروه، ۱۲۶۰ روز فقط در ایران صرف شده است. علاوهبر این، گزارش بیان میکند که ۲۲.۶۲۶.۰۰۰ یورو از بودجه عادی ۳۸.۹۰۵.۰۰۰ یورویی آژانس برای سال ۲۰۲۴ منحصراً در ایران هزینه شده است.
علاوهبر این، ۴.۳۰۰.۰۰۰ یورو از ۲۸.۰۰۰.۰۰۰ یورو کمکهای فرابودجهای یا داوطلبانه آژانس نیز به فعالیتهایی در ایران اختصاص داده شده است.
سکوت کرکننده کشورهای غربیآمریکا و مقامات آژانس
در این یادداشت آمده است: چنین حجم گستردهای از فعالیتهای آژانس در ایران، اگر نشاندهنده همکاری سازنده و جامع ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی نباشد، چه چیزی را نشان میدهد؟ اینکه آژانس هیچ انحراف و هیچ بینظمی در رابطه با نظارتهای پادمانی جاری مربوط به مواد و فعالیتهای هستهای ایران نیافته است و در عین حال تمرکز خود را بر روی موضوعات قبلا مختومه معطوف کرده است، اگر اقدامی با انگیزه سیاسی و تحت فشار برخی کشورها نباشد، چه چیزی را نشان میدهد؟
این یادداشت میافزاید: در طول تاریخ آژانس بینالمللی انرژی اتمی، موارد متعددی از سیاسیکاری و سوءاستفاده سیاسی در این نهاد بینالمللی مشاهده شده است. سکوت کرکننده کشورهای غربی، آمریکا و مقامات آژانس در قبال رژیم صهیونیستی اسرائیل، نمونهای از این سیاسیکاری است.
در یادداشت ایران به صراحت آمده است: جمهوری اسلامی ایران نه به دنبال سلاح هستهای است و نه هیچ ماده یا فعالیت هستهای اعلام نشدهای دارد. ایران تاکنون به تمام تعهدات خود پایبند بوده است. هزینهای که ایران متحمل شده است، به خاطر حفظ عزت، افتخار، پیشرفت و پایداری خود در مواجهه با زور و جاهطلبیهای سلطهجویانه برخی قدرتها بوده است. اگر این کشورها بخواهند از صبر ایران سوءاستفاده کنند و در مسیر اشتباه خود پافشاری کنند، ایران، متناسب با شرایط در حال تحول و اقدامات سایر طرفها، مجبور به اتخاذ و اجرای تصمیمات مناسب خواهد شد که مسئولیت، عواقب و پیامدهای آن کاملا بر عهده آن کشورها خواهد بود.
ترامپ: ایران اورانیوم غنیسازی نخواهد کرد
به گزارش ایسنا، «دونالد ترامپ» رئیسجمهور آمریکا در جمع خبرنگاران با تکرار مواضع خصمانه خود گفت: «ایران اورانیوم غنیسازی نخواهد کرد، در غیر این صورت مجبور خواهیم شد به روش دیگری با این موضوع برخورد کنیم و این چیزی نیست که من میخواهم.»