به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,674
بازدید دیروز: 2,765
بازدید هفته: 15,457
بازدید ماه: 81,530
بازدید کل: 23,743,339
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
چهارشنبه ، ۱۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Wednesday , 8 May 2024
الأربعاء ، ۲۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
تکاپوی غربی‌ها برای مصادره موفقیت‌های دولت رئیسی در فروش نفت ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
تکاپوی غربی‌ها برای مصادره موفقیت‌های دولت رئیسی در فروش نفت   
۱۴۰۲/۰۶/۰۴
کارنامه ضعیف دولت رئیسی در فروش نفت

برخی رسانه‌های غربی در راستای منافع آمریکا و شرکای اروپایی واشنگتن در پی مصادره موفقیت‌های دولت رئیسی در فروش نفت هستند. هدف اصلی این فضا‌سازی رسانه‌ای این است که افزایش فروش نفت ایران که نتیجه دیپلماسی مقتدرانه و چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی است، به حساب برجام و تعامل با غرب نوشته شود. در همین رابطه خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی قابل توجه مدعی توافق و ترتیباتی غیر‌رسمی بین ایران و آمریکا بر سر فروش نفت ایران در بازارهای جهانی شد. این خبرگزاری در این گزارش به قلم گرانت اسمیت، آنتونی دی‌پائولا و بن بارتنشتاین که در روز 25 اوت 3 شهریور منتشر شد عنوان داشت: «در حالی که ایران و ایالات متحده اقدامات دیپلماتیک محتاطانه‌ای را به انجام می‌رسانند، بازگشت به توافق هسته‌ای منقضی شده دور از انتظار است. اما در بازارهای جهانی نفت، یک توافق در حال اجرا است.»
این پایگاه خبری افزود: ماه‌ها دیپلماسی محرمانه بین دو کشور باعث پیشرفت در تبادل زندانیان، رفع انسداد دارایی‌های مسدود شده و احتمالاً غنی‌‌سازی اورانیوم ایران شده است. همچنین به نظر می‌رسد که آنها یک ترتیب غیر‌رسمی در مورد جریان نفت ایجاد کرده‌اند.
بلومبرگ در ادعایی اظهار داشت: مقامات آمریکایی به طور خصوصی اذعان می‌کنند که به تدریج برخی از تحریم‌ها را درخصوص فروش نفت ایران کاهش داده‌اند. تهران تولید خود را به بالاترین سطح از زمان شروع تحریم در پنج سال پیش بازگردانده است. مقامات ایرانی مطمئن هستند که به زودی عملکرد بیشتری خواهند داشت. این رسانه با ‌اشاره به تاثیر قیمت نفت بر کمپین انتخاباتی بایدن گفت: سیل عرضه به کاهش قیمت نفت کمک می‌کند، قیمتی که این هفته در بازار لندن به زیر 85 دلار در هر بشکه کاهش یافت و پس از سال‌ها تورم افسارگسیخته به مصرف کنندگان و بانک‌های مرکزی تسکین داد. پایین نگه داشتن قیمت بنزین- در حال حاضر نزدیک به 4 دلار در هر گالن- ممکن است به کمپین انتخاب مجدد رئیس‌جمهور جو بایدن در سال 2024 کمک کند. هلیما کرافت، رئیس ‌بخش استراتژی جهانی کالا در آر بی‌سی کپیتال مارکتز
(RBC Capital Markets LLC) در نیویورک، گفت: «این بازی سنتی دیپلماسی انرژی است: معامله کردن برای به دست آوردن بشکه‌های بیشتر. منافع اقتصادی آمریکا و ایران در تولید بشکه‌های بیشتر هستند. بلومبرگ به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده همچنان به اجرای دقیق چارچوب محکم نفت و سایر تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد و خاطرنشان کرد که سطح صادرات به طور منظم در واکنش به قیمت‌ها و عوامل دیگر در نوسان است. در ادامه این مطلب آمده است: هیچ یک از این دو کشور انتظار ندارند به‌زودی توافق 2015(برجام) را احیا کنند. بلومبرگ تصریح کرد: با این حال، در هفته‌های اخیر آنها به تفاهم درباره تبادل احتمالی زندانیان و انتقال 6 میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران که در کره جنوبی بلوکه شده است، دست یافته‌اند- تحولاتی که دولت بایدن اصرار دارد به هم مرتبط نیستند.
تولید نفت ایران به بالاترین سطح از سال 2018 رسیده است
بلومبرگ در ادامه مدعی شده است که تنش‌زدایی آزمایشی در حال عبور از تجارت نفت است. واشنگتن همچنان خریدهای بسیاری از مشتریان پیش از تحریم ایران مانند کره جنوبی، ژاپن یا کشورهای اروپایی را تحمل نمی‌کند، اما نسبت به افزایش فروش به چین آرامش دارد.
شرکت اطلاعات بازار کپلر تخمین می‌زند که محموله‌ها به بزرگ‌ترین واردکننده جهان به 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده است که بیشترین میزان در یک دهه گذشته است. وبگاه‌ تانکر ترکرز (که محموله‌های نفتی را ردیابی می‌کند) به عنوان مشاوری دیگر، گفت که صادرات بیش از 2 میلیون بشکه در روز است.
بلومبرگ عنوان داشت: بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در پاریس، تولید ایران در ماه جولای به 3 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین سطح از سال 2018 است.
این رسانه آمریکایی به نقل قولی از وزیر نفت ایران ‌اشاره کرد و عنوان داشت: به گزارش خبرگزاری دولتی ‌شانا، جواد اوجی، وزیر نفت اخیرا به کمیته انرژی مجلس ایران گفت که تهران انتظار دارد تولید خود را در هفته‌های آینده به 3.4 میلیون بشکه برساند. به گفته افرادی که مستقیماً از این موضوع مطلع هستند، این میزان ممکن است تا پایان سال به 3.6 میلیون بشکه افزایش یابد. بلومبرگ اظهار داشت: اگر این کشور به این هدف دست یابد- فقط چند صد هزار بشکه کمتر از ظرفیت 3.8 میلیون بشکه‌ای قبل از تحریم فاصله دارد، حتی اگر توافق رسمی با ایالات متحده نهایی شود، تولید نفت بیشتری برای صادرات نخواهد داشت. آنها در حال نزدیک شدن به سطوح قبل از ترامپ هستند. کرافت گفت: این سؤال وجود دارد که چقدر بیشتر می‌توانند انجام دهند. سؤال این است: «اجرای حداقلی تحریم‌ها» واقعاً در چه مقطعی به معنای «لغو عملی تحریم‌ها» است؟
ایران پس از ترمیم روابط با رقبای منطقه‌ای و تقویت روابط با قدرت‌های پیشرو آسیایی بار دیگر خود را در صحنه جهانی نشان می‌دهد
بلومبرگ تصریح کرد: افزایش فروش یکی از ملموس‌ترین نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد ایران پس از شروع به ترمیم روابط با رقبای منطقه‌ای و تقویت روابط با قدرت‌های پیشرو آسیا، بار دیگر خود را در صحنه جهانی نشان می‌دهد. افزایش عرضه در لحظه‌ای شکننده برای بازارهای جهانی نفت رخ می‌دهد، با رشد اقتصادی چین و کاهش تقاضا برای سوخت، و تلاش‌های همتایان ایران در ائتلاف اوپک‌پلاس برای تقویت قیمت‌ها (صادرات بیشتر نفت ایران) این روند را تضعیف می‌کند.
عربستان سعودی، عضو مهم سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک، کاهش تولید نفت را در تابستان به میزان سنگین یک میلیون بشکه در روز تشدید کرد. با این حال، قیمت‌های آتی برنت از زمان رسیدن به بالاترین سطح شش ماهه در اوایل آگوست، 5 درصد کاهش یافته است.
این رسانه افزود: کریستف رول، تحلیلگر ارشد مرکز سیاست انرژی جهانی دانشگاه کلمبیا، گفت: برای سعودی‌ها، بازگشت ایران به بازار جهانی نفت «در حال حاضر مشکل بزرگی نیست، اما پتانسیل تبدیل شدن به آن را دارد».

 

فردای برجام یادتان نبود «واقع‌بین» باشید؟!

روزنامه حزبی سازندگی دیروز در مطلبی نوشت: «در خصوص عضویت ایران در بریکس بیش از انکار واقعیت توأم با خوشحالی و هیجان یا یأس و بدبینی نیازمند واقع‌بینی هستیم. این مسئله به این معنی است که هم باید این الحاق را دستاورد دانسته و درباره آن رضایت داشته باشیم و هم محدودیت‌هایی که در این موضوع کماکان برای ایران وجود دارد را به خاطر داشته باشیم تا مسئله بزرگ‌نمایی غیرواقعی نشود. از این جهت خبر این عضویت برای ایران مثل یک چاقوی دولبه است که باید دوطرف آن را به دور از هیجان بررسی کرد.»
مدعیان اصلاحات پس از پیوستن ایران به بریکس، مواضعی محتاطانه در پیش گرفته‌اند و از عدم بزرگنمایی و واقع‌بینی و سنجیدن همه جوانب سخن می‌گویند. البته در اینکه هر رخداد خارجی یا داخلی را باید با واقع‌بینی و به دور از هیجان بررسی کرد شکی نیست. اما جالب است که جریان غربگرای مدعی اصلاحات هشت سال پیش پس از توافق موسوم به برجام در روزنامه‌هایشان تیترهای فضایی و محیرالعقولی را در تمجید از این توافق منتشر کردند که مرزهای واقع‌بینی و پرهیز از هیجان‌زدگی را فرسنگ‌ها جابجا نمود!
«فتح‌الفتوح دیپلماسی ایران»‌، «توافق تاریخی»‌، «انفجار امید»‌، «جهان تغییر کرد»‌، «حصر ایران شکست»‌، «خجسته باد این پیروزی»‌، «خورشید درخشان شد » و... تیتر‌های صفحه نخست روزنامه‌های جریان غربگرا پس از امضای برجام بود. توافقی که در آن هیچ تضمینی از طرف مقابل گرفته نشده بود و هنوز آمریکا و اروپا در میدان عمل گامی برای رفع تحریم‌ها برنداشته بودند. اما همین رسانه‌ها به ناگاه «واقع‌بین» و «دوراندیش» شده‌اند و با احتیاط از دستاوردهای پیوستن ایران به بریکس سخن می‌گویند!
آقای نوبخت! با فضا‌سازی رسانه‌ای نمی‌توان «کارنامه بد» را سانسور کرد

آقای نوبخت! دقیقاً کجای کارنامه شما صفحه درخشان بود؟!
روزنامه اعتماد در شماره شنبه 4 شهریور خود در مطلبی به نامه سرگشاده نوبخت به رئیس‌جمهور پرداخته است. نوبخت در اظهارات تأمل‌برانگیز خود در این نامه عنوان داشته است:
«پس از تكرار اظهاري در خصوص عملكرد رشد اقتصادي 0.4درصدي در دولت قبل، با توجه به غيردقيق بودن اين اظهار، مناسب دانستم تا ارقام مستند و دقيق رشد اقتصادي در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم را در يك توييت كوتاه به حضرتعالي اطلاع‌رساني نمايم. نوبخت عنوان داشت: با عنايت به اينكه هرگونه اظهارنظر دقيق و درست در خصوص شاخص‌هاي اقتصادي - به‌ويژه جهت استفاده از آنها براي مقايسه عملكرد‌ها - نه‌تنها بايد به استناد مراجع رسمي و قانوني بوده، بلكه رابطه منطقي و مناسبي براي دوره‌هاي مقايسه نيز وجود داشته باشد. براي دولت‌ها نمي‌توان كارنامه قابل قبولي ساخت؛ زيرا اساسا مردم موفقيت دولت حضرتعالي را با تعهدات اعلام شده در ايجاد سالانه يك ميليون مسكن، يك ميليون شغل، نصف شدن نرخ تورم و يك رقمي كردن آن و... و تلاش موثر براي رفع تحريم‌هاي ظالمانه، داوري خواهند نمود. نوبخت در انتهاي نامه خود به رييس‌جمهور اضافه كرده است: اينجانب با توجه به تجارب ۳۲ ساله تقنيني، پژوهشي و اجرايي، اعتقاد دارم تا زماني كه سايه شوم تحريم‌هاي ظالمانه بالاي سر ملت ايران و فشار هزينه‌هاي آن روي دوش مردم سنگيني مي‌كند، اين نوع مقايسه‌ها، صرفا براي آحاد مردم، آزاردهنده خواهد بود.» گویا اظهارات خلاف واقع برخی مسئولان دولت روحانی پایان نداشته و ندارد. آقایان احتمالا اظهارات خلاف واقع خود درباره خزانه خالی‌، انبارهای غلات خالی ادعایی (که با معجزه دولت روحانی در طی چند روز سریعا ثبت سفارش شد و کشتی‌ها با سرعت نور محموله را بارگیری و خالی کردند) را فراموش کرده‌اند. و مثال‌های متعدد دیگر از اظهارات خلاف واقعی که در زمان مذاکرات باعث شد کشور در برابر غربی‌ها، دست خود را خالی نشان بدهد. فشار تحریم‌های ظالمانه را آقایانی درست کردند که در زمان دولت اصلاحات پرونده هسته‌ای ایران را به‌وجود آورده و با عقب‌نشینی طرف مقابل را وقیح‌تر کردند، آنهایی این فشار را درست کردند که ظرفیت هسته‌ای کشور را به نسیه‌ای که هیچ وقت نقد نشد نابود کردند، ژنرال‌های خودخوانده‌ای که رکورد کاهش صادرات نفتی ایران را در دولت دوازدهم به ثبت رساندند. جناب نوبخت! دولت سیزدهم برای سال‌ها باید مضاعف و جهادی‌تر از همیشه عمل کند تا تنها آوار خرابی‌های دولت دوازدهم‌، بدهی‌ها و تعهدات سنگین دولت شما و نقدینگی سرسام آور دولت یازدهم و دوازدهم را جبران کند. بگذریم که تنها در همین دو سال موفقیت‌های دولت رئیسی در آزاد‌سازی پول‌های بلوکه شده ایران در زمان دولت شما‌،پیوستن به بریکس و ‌شانگهای، افزایش تولید و صادرات نفت و همچنین ارتباطات اقتصادی با آمریکای لاتین، آفریقا و دیگر نقاط جهان که در چشم شما حقیر بودند به کل کارنامه شکست خورده دولت یازدهم و دوازدهم در عرصه دیپلماسی غلبه دارد. این حجم از فرار رو به جلو از سوی مسئولین دولت قبل خنده دار است. آقای نوبخت و دیگر دوستانشان احتمالا فکر می‌کنند مردم سال‌های سخت دولت قبل در دهه 90 را فراموش خواهند کرد. آقای نوبخت! نماد و معیار قضاوت مردم نسبت به دولت‌های متبوع شما ضربه به اعتماد و مشارکت در انتخابات در اولین انتخابات پس از دولت اصلاحات و دولت روحانی بوده است. در پایان دولت اصلاحات انتخابات ریاست جمهوری نهم با مشارکت 59 درصدی و در پایان دولت روحانی انتخابات سیزدهم با مشارکت 48 درصدی برگزار شد.

 

 


 

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۲/۰۶/۰۶، ۱۶:۰۹:٤۶       بازدیدها: 76