به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 7,635
بازدید دیروز: 5,718
بازدید هفته: 7,635
بازدید ماه: 28,605
بازدید کل: 23,690,427
افراد آنلاین: 9
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 27 April 2024
السبت ، ۱۸ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و .... ۱۴۰۲/۱۲/۲۷

خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و ....

  ۱۴۰۲/۱۲/۲۷

فریدمن: نفرت جهانی بی‌سابقه علیه اسرائیل و آمریکا شکل گرفته است
روزنامه‌نگار معروف آمریکایی براساس برررسی‌ها و مشاهدات خود هشدار داد که جایگاه اسرائیل و آمریکا به خاطر جنایت در غزه، سقوط چشمگیری را در سطح جهانی تجربه می‌کند.
توماس فریدمن در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: چند روز گذشته را در دهلیِ‌نو، دبی و عمان گذراندم و حالا حاملِ پیام مهمی هستم که باید به رئیس‌جمهور بایدن و اسرائیلی‌ها برسانم. من شاهدِ فرسایش سریع و فزایندۀ جایگاه اسرائیل در میانِ کشورهای دوست و متحد بودم. سطحی از مقبولیت و مشروعیت که طی چند دهه به سختی ایجاد شده، در حال از دست‌رفتن است و اگر بایدن مراقب نباشد، جایگاه جهانیِ آمریکا نیز همگام با اسرائیل سقوط خواهد کرد. 
تصور نمی‌کنم اسرائیلی‌ها یا دولت بایدن از این وضعیت خرسند باشند. رسانه‌های اجتماعی و ویدئوهای مستند، کشتارِ هزاران غیرنظامیِ فلسطینی- به‌ویژه کودکان- را با تسلیحاتِ ایالات متحده در سراسر جهان بازتاب داده‌اند و خشمی جهانی در بابِ «جنگ غزه» شکل گرفته است. اسرائیل و ایالات متحده نقشی محرک و پیش‌برنده دارند و ازاین‌رو بیشتر مقصر پنداشته می‌شوند. 
خشمِ عظیم و فروخفته‌ای در جهانِ عرب موج می‌زند. در خلالِ گفت‌وگوها در هند با دوستان، رهبران تجاری، مقام‌های رسمی و روزنامه‌نگاران، بارها تحلیل‌های خشمگنانه‌ای شنیدم. این تحلیل‌ها معنادار است؛ چرا که دولت هند، تنها قدرتِ بزرگ در جنوبِ جهان است که از اسرائیل حمایت کرده و پیوسته حماس را نکوهش کرده است.  
حجمِ بالایِ تلفاتِ غیرنظامیان در خلالِ جنگی نسبتاً کوتاه به‌هر‌نحو مشکل‌ساز خواهد شد. قربانیان در تهاجمِ دولتِ اسرائیل بدون چشم‌اندازِ سیاسیِ مشخص، جان خود را از دست داده‌اند و ازاین‌رو تعجبی ندارد که دوستانِ اسرائیل پراکنده شوند و نگون‌بختیِ تیمِ بایدن آغاز گردد. نخست‌وزیرِ اسرائیل، «بنیامین نتانیاهو»، به تلافیِ حملاتِ غافلگیرانۀ حماس، طرحی ارائه داده و گفته است: «اسرائیل قصد دارد هر دو کرانۀ باختری و غزه را به طورِ نامحدود اشغال کند». 
«شکر گوپتا»، سردبیرِ روزنامۀ هندیِ «پرینت» می‌گوید: هندی‌ها احترام بسیار زیادی برای اسرائیل قائلند؛ اما آتشِ جنگی تمام‌نشدنی این عواطف را تحت تأثیر قرار داده. جنگی که نتانیاهو درگیر آن است، به مشروعیتِ اسرائیل آسیب می‌زند و درنتیجه باور به شکست‌ناپذیریِ ارتش، خطاناپذیریِ سرویس‌های اطلاعاتی و عدالت در انجامِ مأموریت‌های نظامی، متزلزل خواهد شد.  هر روز درخواست‌های جدیدی برای محرومیتِ اسرائیل از مسابقاتِ هنری و ورزشی یا رویدادهایِ بین‌المللیِ دانشگاهی مطرح می‌شود. بسیاری از دوستانِ اسرائیل حالا فقط دعا می‌کنند آتش‌بس شود، تا مجبور نباشند به شهروندان یا رأی دهندگانشان- به‌ویژه جوانان – پاسخ‌گو باشند. مردم از سرانِ کشورها می‌پرسند که چگونه می‌توانید در قبالِ این حجم تلفاتِ غیرنظامیِ فزاینده در غزه بی‌تفاوت باشید؟ بسیاری از رهبران عرب که در خفا خواهانِ نابودیِ حماس هستند، در مضیقه‌اند. مردمِ کوچه و خیابان و نخبگان، از آنها می‌خواهند از اسرائیل فاصله بگیرند.  
حالا ترکیبی سمی روبه‌روی ماست‌. عملیاتِ پاک‌سازیِ اسرائیل در غزه مثل چرخ‌گوشت عمل می‌کند و هدفش، کاستن از جمعیت است تا اسرائیل بتواند راحت‌تر، منطقه را در دست بگیرد.  باورش سخت است، اما نتانیاهو آماده است تا مشروعیتِ بین‌المللیِ اسرائیل را که به سختی به دست آمده، قربانیِ منافعِ شخصی‌اش کند. اما نکتۀ مهم‌تر این است که فرصتِ تاریخیِ اسرائیل برای دفعِ شرِ حماس، در حالِ هدر رفتن است؛ زیرا نتانیاهو از پذیرشِ هر چشم‌انداز، برای پیش‌بردِ «راه‌حلِ دو دولتی» امتناع می‌ورزد. 
 این دشوارترین و خودخواهانه‌ترین کاری است که اسرائیلی‌ها اکنون می‌توانند برای خود انجام دهند. اسرائیل امروز در سه جبهه به طور همزمان تضعیف شده. دولتِ اسرائیل درحالِ از دست‌دادنِ روایتی جهانی است. نتانیاهو هنوز برنامۀ روشنی برای خروج از غزه ندارد و با اشغالِ دائمیِ غز، روابطش را با متحدان عرب و دوستانش در جهان پیچیده کرده است. در منطقه نیز آماجِ حملاتِ ایران و نیروهای نیابتیِ در لبنان، سوریه، عراق و یمن است که مرزهای شمالی، جنوبی و شرقی را محاصره کرده‌اند.
اسرائیل با ناتوانی در درکِ اهمیتِ موضوع، چندین دهه دیپلماسی را به خطر انداخته است. وضعیتِ کنونی، دولت بایدن را در موقعیتی غیرقابل دفاع قرار می‌دهد و بی‌شک به کامِ دشمنان است.

 

هشدار سی‌ان‌ان درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا /

ترامپ: من انتخاب نشوم در آمریکا حمام خون به راه می‌افتد

ترامپ هشدار داده است در صورتی که وی در انتخابات برنده نشود در کشور حمام خون به راه خواهد افتاد. همزمان نیز شبکه خبری سی‌ان‌ان  با ارزیابی شرایط داخلی آمریکا و حساسیتی که در این دور از انتخابات ریاست جمهوری این کشور با آن مواجه است در تحلیلی به گمانه‌زنی پیرامون احتمال وقوع جنگ داخلی دراین کشور پرداخت. 
5 نوامبر 2024 میلادی (15 آبان 1403) انتخابات ریاست جمهوری قرار است در آمریکا برگزار شود. بر اساس گزارش‌ها، رقابت بایدن و ترامپ در این انتخابات قطعی شده و این دو نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات پیش رو هستند. جدای از سلطه ثروتمندان و شرکت‌های بزرگ بر انتخابات در آمریکا و این که هر شخصی روی کار بیاید متعهد به حفظ منافع بنگاه‌های بزرگ و نظام سرمایه‌داری خواهد بود انتخابات 2024 ریاست جمهوری این کشور تبدیل به رقابت به نوشته رسانه‌های آمریکایی دو پیرمرد منفور شده شده است. «جایی برای پیرمردها نیست» این چکیده تقریباً تمامی نظرسنجی‌ها در آمریکا طی روزها و هفته‌های اخیر درباره صلاحیت جسمی و ذهنی بایدن و ترامپ برای تصدی دوباره قدرت در آمریکاست. تقریباً اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به 70 درصد از مردم این کشور هر دو نامزد اصلی حزب دموکرات و جمهوریخواه را بسیار پیر و فاقد صلاحیت جسمی و ذهنی برای تصدی دوباره سکان ریاست جمهوری آمریکا می‌دانند. از سوی دیگر روزی نیست که بایدن و ترامپ برای یکدیگر به رجزخوانی نپرداخته و سلامت جسمی و روانی یکدیگر را زیر سؤال نبرد. طی یک سال گذشته بارها ترامپ با تمسخر گاف‌های بایدن وی را دارای زوال عقل خوانده است. وی در یک گام رو به جلو هشدار داده است که در صورتی اگر در انتخابات پیش رو برنده نشود در آمریکا حمام خون به راه خواهد افتاد. اظهاراتی که می‌تواند نشانه‌ای از تشدید فضای دو قطبی در آمریکا و بروز جنگ داخلی در این کشور باشد.طبق گزارش خبرگزاری رویترز، «دونالد ترامپ» روز شنبه در جریان گفت‌وگو با حامیانش در ایالت اوهایو مجدداً به ادعای خود مبنی بر «تقلب در انتخابات ۲۰۲۰» اشاره کرد و گفت: «اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر پیروز نشوم، به معنای پایان دموکراسی آمریکا خواهد بود.» ترامپ در ادامه سخنرانی‌اش افزود: «اگر ما در انتخابات پیروز نشویم، فکر نمی‌کنم انتخابات دیگری در این کشور داشته باشیم.» ترامپ سخنان خود را در شهر دیتون با ادای احترام به هوادارانش آغاز کرد که در حال حاضر به دلیل شورش کنگره ایالات متحده در ششم ژانویه ۲۰۲۱ در زندان به سر می‌برند؛ طرفدارانی که در راستای ادعای ترامپ، به دنبال جلوگیری از پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ بودند و این رئیس‌جمهور سابق آمریکا آنها را «میهن‌پرست و گروگان» می‌خواند. دونالد ترامپ در میانه بخشی از سخنان خود درباره وضع تعرفه بر خودروهای وارداتی و رقابت خارجی برای صنعت خودروسازی آمریکا تأکید کرد: «اگر من انتخاب نشوم، حمام خون در کل کشور به راه خواهد افتاد.»«جیمز سینگر» سخنگوی ستاد انتخاباتی جو بایدن در پاسخ به اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر «حمام خون»، ابتدا «افراط‌گرایی» این رئیس‌جمهور سابق و سپس «عطش او برای انتقام و خشونت سیاسی‌» را محکوم کرد. دونالد ترامپ در قسمت دیگری از سخنرانی‌اش با اشاره به جنگ اوکراین و رئیس‌جمهور این کشور گفت: «زلنسکی یکی از بزرگ‌ترین فروشنده‌های تاریخ است. هربار که او به آمریکا سفر می‌کند، با ۵۰ یا ۶۰ میلیارد دلار خارج می‌شود. من هرگز نتوانسته‌ام این کار را انجام دهم.»
طی روزهای اخیر متقابلاً بایدن هم سلامت ذهنی و عقلی ترامپ را زیر سؤال برده است. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی در یک گردهمایی در شهر واشنگتن دی.سی به کنایه گفت: معرفی دو کاندیدای ریاست جمهوری احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه خبر بزرگ هفته است اما از میان این دو کاندیدا یک نفر بیش از حد سالمند و فاقد سلامت روانی برای ریاست جمهوری است. او ادامه داد: «نفر دیگر خود من هستم.» بایدن در حالی این اظهارات را در یک مراسم ضیافت شام سالانه «بنیاد و باشگاه‌گریدیرون» علیه ترامپ مطرح کرد که رقیب جمهوری‌خواهش نیز پیش از این در سخنرانی‌ها و مطالبش بارها سلامت روانی و جسمانی بایدن را زیر سؤال برده و مورد تمسخر قرار داده بود. جو بایدن تلاش کرد انتقادها از ضعف حافظه و سردرگمی‌هایش مقابل انظار عمومی را رد کرده و در عوض روی گاف‌هایی که ترامپ ۷۷ ساله هم در برابر انظار عمومی داشته، تمرکز کند. به گزارش ایسنا بایدن ۸۱ ساله گفت: «به او این حرف را نگویید، او فکر می‌کند دارد با باراک اوباما رقابت می‌کند، این حرفی است که او زد.» رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به تمسخر گفت که او ظاهراً تا مدت زیادی بعد از آن که از وقت خوابش می‌گذرد، بیدار می‌ماند. بایدن از سوی دیگر گفت در صورتی که ترامپ بار دیگر به کاخ سفید برگردد تهدیدی واقعی علیه دموکراسی آمریکا به وجود می‌آید.
در مسیر جنگ داخلی
شبکه خبری سی‌ان‌ان هم با ارزیابی شرایط داخلی آمریکا و حساسیتی که در این دور از انتخابات ریاست جمهوری این کشور با آن مواجه است، در تحلیلی به گمانه‌زنی پیرامون احتمال وقوع جنگ داخلی دراین کشور پرداخت. به گزارش ایرنا سی‌ان‌ان در تحلیل خود نوشت: درحالی که تنها سه ماه از سال ۲۰۲۴ می‌گذرد به نظر می‌رسد از جریان‌های اصلی و فرعی سیاسی در آمریکا، خشونت‌های سیاسی ناگواری از آنها پیش‌بینی می‌شود، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از هم اکنون یکی از پرسروصداترین پیشگویی‌های سیاسی را مطرح کرده و هشدار داده است چنانچه اتهامات جنائی علیه وی منجر به شکست او در انتخابات ۲۰۲۴ شود، «بلوایی در کشور» به پا خواهد شد. این گزارش می‌افزاید: امروزه، حتی رویه‌های سیاسی به ظاهر پیش پا افتاده نیز می‌تواند به خشونت منجر شود، به‌طور مثال حذف موانع مرزی و سیم خاردار‌ها در ایالت تگزاس بنابر دستور دادگاه عالی آمریکا که جانب دولت بایدن را در این ماجرا گرفت و فرماندار ایالت تگزاس در مقابل اقدام به ایجاد پادگان‌های مرزی برای مقابله با موج مهاجران کرد، برخی از دولتمردان آن‌ را نشانه‌ای از یک جنگ داخلی می‌دانند. تهدیدهایی که از سوی وزارت امنیت داخلی آمریکا برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی و به آن پرداخته، یکی از این موارد تهدید چرخه انتخاباتی است که می‌تواند به خشونت آفرینی احتمالی در آمریکا منجر شود. سی‌ان‌ان از قول باربارا والتر نویسنده کتاب «جنگ‌های داخلی چگونه آغاز می‌شوند چگونه آنها را متوقف ساخت» آورده است: بیش از آنکه هرکدام از ما بدان باور داشته باشیم، به (وقوع) جنگ داخلی (در آمریکا) نزدیک هستیم، چراکه بامجموعه‌ای مسموم از تندروهای سیاسی و قطبی شدن و فرقه‌گرایی اجتماعی و فرهنگی، استقبال افکار عمومی از تئوری‌های توطئه، وفور سلاح (نزد افراد عادی در آمریکا) و شبه نظامیان مسلح و عدم اعتماد به دولت لیبرال و دموکراتیک غربی را مواجه‌ایم. تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی در ادامه تحلیل خود که چرا آمریکا در آستانه یک جنگ داخلی قرار دارد‌، به وقوع اختلافات و درگیری‌های فرقه‌ای اشاره کرد و نوشت: «استیون سیمون» و «جاناتان استیونسون» دو نفر از کارکنان سابق «شورای امنیت ملی» آمریکا با دانشی عمیق نسبت به وقوع درگیری‌های فرقه‌ای در ایرلند شمالی و منطقه خاورمیانه می‌گویند وضعیت به گونه‌ای است که آمریکا به راحتی می‌تواند وارد یک جنگ داخلی شود. در همین حال به نوشته «استفان مارکه»، روزنامه‌نگار کانادایی در کتاب خود به نام «جنگ داخلی بعدی» وقوع جنگ داخلی در آمریکا را اجتناب ناپذیر می‌داند.وی می‌گوید که آمریکا به پایان کار خود نزدیک می‌شود اما پرسش این است که چگونه؛ به عقیده او آمریکا در حال رفتن به سمت نوعی درگیری فرقه‌ای است، درگیری که معمولاً در کشورهای فقیر با سابقه خشونت در آنها سابقه داشته و نه در پایدارترین دموکراسی و بزرگ‌ترین اقتصاد جهان».

عقب‌نشینی تل‌آویو از لفاظی علیه مقاومت

/ اسرائیل: خواهان جنگ با حزب‌الله نیستیم

در حالی که حملات بی‌وقفه مقاومت لبنان به شمال فلسطین اشغالی در حمایت از مردم غزه ادامه دارد و هنوز زمان زیادی از تهدیداتِ توخالی وزیر جنگ رژیم آپارتاید نمی‌گذرد که گفته بود «لبنان را به عصر حجر باز می‌گردانیم»، 
سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با عقبگردی کامل تأکید کرد: «تل‌آویو خواهان جنگ با لبنان نیست.»
مردادماه سال جاری بود که «یوآو گالانت»، وزیر دفاع رژیم آپارتاید اسرائیل، به حزب‌الله و دولت لبنان هشدار داد[!] که حمله به این کشور واکنشی شدید و عواقبی هولناک در پی خواهد داشت. یوآو گالانت تأکید کرده بود: «اگر جنگ شود لبنان را به عصر حجر بازمی‌گردانیم.» باری، بعد از این سروصداها حملات حزب‌الله به مرزهای شمالی اراضی اشغالی همچنان ادامه داشت، حتی در یکی از روزهای جنگ حزب‌الله 100 موشک را بر سر صهیونیست‌ها کوبید! حالا «حسن کعبیه»، سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه رژیم آپارتاید اسرائیل، با عقبگردی کامل از آن مواضع روز شنبه گفت: «از موقعی که حزب‌الله حملات خود را آغاز کرد، اعلام کردیم و مکرراً اظهار داشتیم که ما خواهان گسترش دامنه جنگ از غزه تا لبنان نیستیم.» کعبیه در ادامه گفت: «تنها خواسته ما اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل است و برای ازسرگیری نشست‌های سه‌جانبه در الناقوره آماده‌ایم و مشکلی با هر راه‌حل مرتبط با صلح نداریم.» کعبیه درباره پیشنهاد فرانسه برای حل اختلافات مرزی با لبنان توضیح داد مرزهای زمینی از نظر بین‌المللی میان فلسطین اشغالی و لبنان مورد توافق است، هیچ‌گونه نفوذی از مرزهای زمینی چه از طرف تل‌آویو و یا طرف لبنانی صورت نگرفته است.
حمله حزب‌الله به ۵ پایگاه صهیونیستی
خبر دیگر آنکه حزب‌الله عصر روز شنبه در بیانیه‌ای از حمله به ۵ پایگاه ارتش صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر داد. به گزارش ایسنا، حزب‌الله لبنان اعلام کرد پایگاه صهیونیستی «الرمثا» در بلندی‌های اشغالی کفرشوبا در شمال فلسطین اشغالی را هدف حمله موشکی قرار داده و تلفاتی قطعی به اشغالگران وارد کرده است. مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد پایگاه صهیونیستی «رامیم» در شمال فلسطین اشغالی را با دو موشک «برکان» هدف حمله قرار داده است. حزب‌الله در بیانیه‌ای دیگر از حمله با تسلیحات موشکی به پایگاه البغدادی و اصابت دقیق به هدف مورد نظر خبر داد. مقاومت اسلامی لبنان افزود: امروز همچنین پایگاه «المالکیه» را هدف حمله خمپاره‌ای دقیق قرار داده است. حزب‌الله در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد پایگاه اسرائیلی «السماقه» را با تسلیحات موشکی هدف قرار داده است.
مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد صبح روز یک‌شنبه گروهی از نظامیان صهیونیست را در شهرک الوزانی هدف قرار داد. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد در حمایت از ملت پایدار فلسطین در غزه و در پشتیبانی از مقاومت شجاع و شرافتمند آن مقاومت اسلامی ساعت ۲:۲۰ دقیقه بامداد روز یک‌شنبه گروهی از نظامیان دشمن را در مقابل شهرک الوزانی با سلاح مناسب هدف قرار داد که دقیقاً به اهداف مورد نظر اصابت کرد. در این باره خبرنگار شبکه المیادین در جنوب لبنان گزارش داد جنگنده‌های رژیم صهیونیستی اطراف شهرک الخیام را هدف قرار دادند.
قواعد درگیری با آمریکا و انگلیس را یمن وضع کرد
خبر دیگر از مقاومت یمن است. وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در سخنانی از وضع قواعد جدید درگیری برای مقابله با آمریکا و انگلیس خبر داد. سرلشکر «محمد ناصر العاطفی»، وزیر دفاع یمن، در سخنرانی خود در مانور نظامی «الیوم الموعود» گفت: «ما با زور قواعد درگیری جدیدی را تحمیل می‌کنیم که آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، صهیونیست‌ها و کسانی که در مدار آنها هستند، بهای سنگینی را خواهند پرداخت.» وی افزود: یمن توانایی گرفتن حقوق خود و برخورد با جامعه بین‌المللی را دارد که تنها به قدرتمندان احترام می‌گذارد و نبرد «فتح موعود» و «جهاد مقدس» در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی» به پیروزی ختم می‌شود و ناگزیر منجر به تغییرات ژئوپلیتیکی همراه با نظم نوین جهانی خواهد شد. العاطفی تصریح کرد: یمنی‌ها جنگ‌طلب و متجاوز نیستند، اما جنایات وحشیانه‌ای که در غزه شاهد آن بودیم، مردم آزاده ازجمله ملت یمن را بر آن داشت تا موضع خود را اعلام کنند. ورود یمن به نبرد با رژیم منفور و غاصب صهیونیستی و محاصره کردن آن در دریا، تصمیمی حاکمیتی، ملی، اسلامی و انسانی است. وی با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح یمن همچنان مانع از عبور کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و یا عازم بنادر آن می‌شود، گفت: آنچه باید همه درک کنند؛ این است که نبرد ما با دشمن صهیونیستی علنی است و همچنان به محاصره دریایی آن ادامه می‌دهیم. العاطفی همچنین تأکید کرد: عملیات نیروی دریایی یمن علیه کشتی‌های نظامی و تجاری آمریکا و انگلیس متوقف نخواهد شد. وی در ادامه پایان دادن به نفوذ آمریکا و انگلیس در آب‌های یمن تأکید کرد و گفت: ما به واشنگتن، لندن و هرکسی که با آنها همسو است، تفهیم می‌کنیم که حاکمیت بر دریاها و آب‌های سرزمینی ما قابل چشم‌پوشی نیست.گفتنی است، یگان‌های نیروهای ویژه منطقه نظامی مرکزی یمن مانور نظامی را تحت عنوان «روز موعود» برگزار کردند. در این مانور نحوه مقابله با نفوذ نیروهای دشمن با عملیات هلی‌برن در مناطق مختلف یمن را شبیه سازی کرد. این مانور با شرکت هزار رزمنده و یگان‌های مهندسی، ضد زره، تک تیرانداز، توپخانه و انواع خودروها برگزار شد.
آمریکایی‌ها با عقوبت سختی مواجه خواهند شد
«محمد علی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی، یمن شنبه شب در واکنش به تداوم تجاوز‌های نظامی آمریکا به این کشور هشدار داد که این کشور با عقوبت سختی مواجه خواهد شد. وی گفت: «نمی‌توان از آمریکا که در اراضی و آب‌های ما ویرانی ایجاد می‌کند، با گل استقبال کرد؛ بلکه باید با کشتار و عقوبت مواجه بشوند. ما از این منطقه به آمریکایی‌ها هشدار نظامی می‌دهیم و تأکید می‌کنیم که روحیه بالای ما، آنها را مغلوب خواهد کرد.» محمد علی الحوثی اضافه کرد: «کوه‌ها و دشت‌های یمن توسط شما آمریکایی‌ها قابل اشغال نیست و این قهرمانان و مردان ما هستند که از آنها محافظت می‌کنند و شما فقط شکست خواهید خورد.» وی درباره رزمایش نظامی «یوم الموعود» که حمله زمینی احتمالی آمریکا و انگلیس به این کشور و مقابله با این تجاوز شبیه سازی شده است گفت: این رزمایش از هیچ پدید نیامد، بلکه برگرفته از فرهنگ قرآنی بود که توسط قهرمانان ما انجام گرفت.
شبکه خبری المسیره شامگاه شنبه گزارش کرد جنگنده‌های آمریکا و انگلیس چهار مرتبه منطقه الطائف در جنوب استان ساحلی الحدیده یمن در دریای سرخ را هدف قرار دادند. سحرگاه روز جمعه نیز تجاوزگران آمریکایی-انگلیسی سه حمله به منطقه ساحلی عبس در دریای سرخ در استان حجه در شمال غرب یمن انجام دادند. 
این حملات ساعاتی پس از آن انجام شد که تجاوزات آمریکایی-انگلیسی استان الحدیده همجوار را با ۱۱ حمله هدف قرار دادند.

 

ورود اسرائیل به بحران سیاسی، امنیتی و روانی

 هاآرتص: نتانیاهو درباره وخامت اوضاع چیزی نمی‌گوید او درباره پیروزی داستان‌سرایی می‌کند

مقامات، کارشناسان و رسانه‌های صهیونیستی اذعان دارند که علی‌رغم افسانه‌سرایی نتانیاهو درباره پیروزی، رژیم صهیونیستی شکست سختی در جنگ غزه متحمل شده و این رژیم وارد یک بحران راهبردی سیاسی‌، امنیتی و روانی شده است. 

با گذشته بیش از 5 ماه از جنگ غزه رژیم اسرائیل در همه عرصه‌های سیاسی، نظامی، امنیتی و شناختی متحمل شکست سختی شده است. این رژیم به هیچ‌یک از اهداف اعلامی خود در جنگ (نابودی حماس و آزادی اسرا) دست پیدا نکرده است. به اذعان رسانه‌های غربی اسرائیل حتی به نابودی حماس نزدیک هم نشده است. اقتصاد این رژیم در معرض فروپاشی قرار دارد، تل‌آویو جنگ شناختی را در جهان به مقاومت باخته است و بنا به گفته رسانه‌های غربی 95 درصد افکارعمومی جهان روایت حماس از جنگ را پذیرفته و رژیم اسرائیل را جنایتکار و کودک‌کش می‌دانند. در داخل نیز اختلافات بین دولت‌، ارتش، احزاب سیاسی و نهادهای امنیتی درباره کم و کیف ادامه جنگ روز به روز شدیدتر می‌شود. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم اذعان کرد که این رژیم گرفتار یک بحران راهبردی خطرناک چه در غزه و چه در لبنان شده است. در این گزارش آمده است که تل‌آویو وارد این بحران شده و به سمت جنگ فرسایشی طولانی در هر ۲ جبهه حرکت می‌کند.‌ هاآرتص همچنین در این گزارش تأکید می‌کند که این بحران به دلیل عملکرد نتانیاهو که تمام دغدغه‌اش باقی ماندن در قدرت و فرار از چنگال قانون بوده 
رو به وخامت گذاشته است. این روزنامه نوشت: نتانیاهو چیزی به اسرائیلی‌ها درخصوص وخامت اوضاع امنیتی و سیاسی نمی‌گوید بلکه درخصوص پیروزی‌ها و دستاوردهای خود افسانه می‌گوید.
اعتراف به شکست تمام عیار
ژنرال ارشد و ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی هم با اذعان به شکست تمام عیار این رژیم در برابر مقاومت فلسطین، اذعان کرد که «اگر نتوانیم گروگان‌ها را زنده آزاد کنیم، این جنگ در افکار عمومی، به عنوان بدترین شکست ثبت خواهد شد»  «در جنگ با حماس شکست خوردیم، هم‌پیمانان خود را از دست می‌دهیم، هدف نابودی حماس از دستور کار ما خارج شده است و دیگر نمی‌توانیم گروگان‌ها را بازگردانیم»؛ اینها بخشی از اعتراف «اسحاق بریک» ژنرال ارشد و ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی به شکست این رژیم در برابر مقاومت فلسطین است. به گزارش فارس بریک با انتشار یادداشتی در روزنامه صهیونیستی «معاریو» نوشته است «برای مدت زمان طولانی نمی‌توانیم به مردم دروغ بگوییم. رخدادهای غزه و حزب‌الله لبنان به زودی‌گریبان ما را خواهد گرفت و حقیقت با تمامی ابعاد پنهانش، برملا خواهد شد». وی با بیان اینکه «جبهه داخلی اسرائیل، به هیچ عنوان، آماده جنگ منطقه‌ای نیست»، تأکید کرد: «این جنگ، هزاران بار سخت‌تر و خطرناک‌تر از جنگ در نوار غزه است. هر روز سربازان ما در غزه‌، به خاطر تله‌های انفجار و منازل بمب‌گذاری شده، کشته و زخمی می‌شوند». بریک «هرتزی‌هالیوی» رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل را فردی می‌داند که از واقعیت به دور است و تأکید دارد: «این، بدترین رسوایی از زمان تشکیل ارتش اسرائیل است. رئیس ستاد مشترک نیز شکست خورده است. وی به جای اینکه استعفا کند، تصمیم گرفته است نسل شکست خورده‌ای را تقویت کند که همان ژنرال‌های تحت امرش هستند و شریک این شکست محسوب می‌شوند». این ژنرال اسرائیلی با اعتراف به اینکه «ما هیچ‌گاه اهداف جنگ را که نابودی حماس و آزادی گروگان‌هاست، 
محقق نخواهیم کرد»، درباره جنگ زمینی ارتش اسرائیل علیه غزه نیز نوشته است: «این جنگ، یک مانور بود که مردم اسرائیل از آن استقبال کردند، ولی نتوانست به نتیجه‌ای برسد که همه، آرزوی آن را داشتند. وزیر دفاع (جنگ) و رئیس ستاد مشترک، این جنگ را با دید تاکتیکی مدیریت کردند، نه راهبردی. با جنگ‌های صرفاً تاکتیکی نمی‌توان پیروز شد». وی در پایان یادداشت خود تأکید کرد: «اگر نتوانیم گروگان‌ها را زنده آزاد کنیم، این جنگ در افکار عمومی، به عنوان بدترین شکست ثبت خواهد شد».
بزرگ‌ترین بحران روانی
مقامات این رژیم همچنین به بی‌سابقه‌ترین بحران روانی نیروهای خود از سال ۱۹۷۳ تاکنون اذعان دارند به گزارش خبرگزاری مهر «لوسیان لئور» رئیس بخش بهداشت روانی ارتش در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی هآرتص اذعان کرد که حدود ۱۷۰۰ نظامی تحت درمان‌های روانی قرار گرفته‌اند. وی گفت که ۱۵ درصد از این نیروها قادر به بازگشت به شرایط خدمت در ارتش نبودند و ۸۵ درصد به ارتش بازگشته‌اند. وی همچنین اذعان کرد که حدود ۱۰۰۰ نظامی به علت شوک شدید، نیازمند درمان روانپزشکی بودند که ۷۵ درصد از آنها به محل کار خود بازگشته‌اند. «لئور» پیش‌بینی کرد که تعداد نظامیان نیازمند به مداوای روانشناسی بعد از جنگ افزایش پیدا خواهد کرد. پیش از این منابع مطبوعاتی رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که حدود ۳۰۰۰ نظامی و نیروی ذخیره صهیونیست از ابتدای جنگ در غزه در معرض درمان‌های روانپزشکی قرار گرفته‌اند. این در حالی است که آمار واقعی مشکلات روانی در ارتش اسرائیل فراتر از این اعداد ارزیابی شده و ارتش چند هفته پیش اعلام کرد که حدود ۳۰ هزار نظامی با بخش روانپزشکی تماس گرفته و خواستار حل مشکلات روانی خود شده‌اند. ارتش در بیانیه‌ای در همین رابطه اعلام کرد که حدود ۲۰۰ نظامی به علت مشکلات روانی ناشی از جنگ، از خدمت معاف شده‌اند. از سوی دیگر با خروج بسیاری از روانشناسان و روانپزشکان از سرزمین‌های اشغالی، بخش روانشناسی در تل‌آویو با بحران عمیقی مواجه شده است.
تشدید اختلافات داخلی
طولانی شدن تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و افزایش آمار نظامیان صهیونیست به هلاکت رسیده در این باریکه در کنار عدم تحقق اهداف از پیش اعلام شده باعث شده است اختلافات و درگیری‌ها میان مقامات رژیم صهیونیستی از یک‌سو و میان تل‌آویو و واشنگتن از سوی دیگر افزایش پیدا کند.در همین خصوص شبکه المیادین به نقل از رسانه‌های عبری زبان گزارش داد که در سایه همین اختلافات، کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شنبه شب تشکیل جلسه نداده است. به گزارش مهر این رسانه‌ها تأکید کردند که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نپذیرفته است که با «یوآو گالانت» وزیر جنگ، «بنی گانتز» وزیر جنگ سابق و «گادی آیزنکوت» عضو ارشد کابینه جنگ این رژیم دیدار و صحبت کند. 
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز به نقل از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی نوشت: ما احساس می‌کنیم نتانیاهو قصد دارد اتخاذ تصمیم‌های سخت را به تعویق بیندازد. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از مسئولان تیم مذاکره‌کننده این رژیم گزارش داد: نتانیاهو وقت را تلف می‌کند. «گدعون ساعر» عضو کابینه امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی هم تهدید به خروج از این کابینه درصورت مخالفت با عضویت وی در کابینه جنگ کرد. وی به شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت: اگر طی چند روز آتی عضو کابینه جنگ نشوم، استعفا خواهم داد. اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی درباره نحوه مدیریت جنگ غزه اختلاف نظر دارند و در حالی که آیزنکوت و گانتس خواهان در اولویت قرار دادن آزادی اسرای صهیونیست حتی به قیمت توقف جنگ هستند، نتانیاهو، گالانت و درمر خواهان تداوم جنگ هستند.رسانه‌های اسرائیلی چند روز پیش با تایید تشدید تنش در کابینه جنگ در بحبوحه جنگ غزه گزارش داده بودند که نتانیاهو در حالی بررسی لغو این کابینه و توزیع وظایف آن در کابینه بزرگ‌تر است. 
برای آزادی می‌جنگیدم!
رئیس سابق سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) هم در اعتراف جالبی به اشغالگری اسرائیل گفته است اگر فلسطینی بود برای آزادی می‌جنگید. به گزارش ایسنا، «عامی ایالون» رئیس سابق سرویس شاباک در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر فلسطینی بودی و در نوار غزه یا کرانه باختری زندگی می‌کردی، آیا با اسرائیل می‌جنگیدی یا خیر؟» گفت: برای دستیابی به آزادی خود با اسرائیل می‌جنگیدم و برای رسیدن به این آزادی دست به انجام هر کاری می‌زدم. «ایالون» درباره «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی و «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی این رژیم که به افراط‌گری معروف هستند هم گفت: به طور حتم هر دو آنها تروریست هستند.

عصبانیت صهیونیست‌ها از افول توان آمریکا در مقابل ایران

با گذشت دو سال از آغاز جنگ اوکراین و همچنین درگیری در نوار غزه، آمریکایی‌ها احساس می‌کنند از فشار به ایران غافل شده‌اند و نمی‌توانند همزمان در چند جبهه فعالیت کنند. این مسئله نگرانی صهیونیست‌ها را نیز برانگیخته است.
آمریکایی‌ها دیگر مانند قبل نمی‌توانند همزمان در چند جبهه فعالیت مؤثر داشته باشند. حضور کشورهای غربی در جنگ اوکراین و به دنبال آن، حمایت از اسرائیل در جنگ غزه باعث شد، آمریکا و متحدینش تا حد زیادی از پرداختن به برنامه هسته‌ای ایران فاصله بگیرند.
در همین خصوص چند روزی است مراکز فکری و نخبگان غربی و صهیونیستی در اقدامی مشترک، در تلاش برای فضاسازی جهت افزایش فشار روی ایران، به بهانه برنامه هسته‌ای کشورمان هستند.
عدم وجود برنامه مشخص دولت بایدن در قبال ایران و همچنین اقدامات غیرمنتظره ترامپ در صورت پیروزی احتمالی او در انتخابات، باعث شده است مؤسسات غربی و صهیونیستی به تکاپو افتاده تا اقدامات به باور خودشان نسنجیده رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، باعث کاهش یا از دست رفتن اهرم فشار غرب علیه ایران نشود.
سرهنگ «اران لرمن»، نایب‌رئیس مؤسسه «اورشلیم برای استراتژی و امنیت» در گزارشی می‌نویسد: ایران ذخایر اورانیوم خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است. در چنین شرایطی اسرائیل، جامعه اطلاعاتی، تشکیلات دفاعی و سیاست خارجی کشورها، موظفند زنگ خطر را به صدا درآورده و دوباره به چالش‌های ناشی از برنامه هسته‌ای ایران توجه کنند. البته اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل متحد برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران همراهی نکنند، تل‌آویو می‌تواند از نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه، در راستای اقدامات ضدایرانی خود استفاده کند و تغییر نگرش ایالات متحده و اروپا نسبت به تهران را افزایش دهد. در حال حاضر نشانه‌های قابل توجه از چنین تغییری، در بیانیه ماه مارس و نوامبر سال ۲۰۲۳ کشورهای اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه مشاهده می‌شود.
در ادامه این گزارش آمده است: حمایت ایران از روسیه، باعث تشدید تنش‌ها در اوکراین شد؛ اما دولت بایدن به تلاش‌های خود برای رسیدن به یک برنامه جامع اقدام مشترک جدید ادامه داد. ایالات متحده با آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران، در ازای آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در تهران موافقت کرد. این موضع آشتی‌جویانه ممکن است دیگر قابل دفاع نباشد؛ تنش‌ها در حال افزایش است. حملات علیه نیروهای آمریکا در عراق و سوریه با واکنش نظامی این کشور، علیه اهداف سپاه پاسداران و شبه نظامیان مرتبط با آن مواجه شد. ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده در ۴ دسامبر، حملات ارتش یمن به کشتیرانی بین‌المللی را به طور مستقیم به ایران نسبت داد و کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا، در چندین عملیات برای مقابله با این حملات شرکت کردند.
در ادامه این ادعا آمده است: علاوه‌بر این تنش‌ها، هشدار اسرائیل مبنی بر خطر برنامه هسته‌ای ایران هم افزایش یافت. این یک تهدید است که باید با ترکیبی از تحریم‌های تهاجمی و تهدیدهای نظامی معتبر با آن برخورد کرد.
این کارشناس صهیونیست در انتهای گزارش خود می‌نویسد: اسرائیل باید در ایجاد مشروعیت لازم برای اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران، از طریق ارتباط با سایر کشورهای ذی‌نفع فعالیت کند. اما در صورت عدم همراهی کشورها، باید این کار را به تنهائی انجام دهد.
در حالی صهیونیست‌ها مدعی نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران هستند که در چند ماه گذشته بارها مردم غزه را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کرده‌اند. در چنین شرایطی که رژیم صهیونیستی با بحران مشروعیت روبه‌روست تلاش دارد تا با طرح ادعاهای ضدایرانی، اذهان جهانی را منحرف کند. هر چند از پیش مشخص است که این سناریو محکوم به شکست است.

 


 

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۲/۱۲/۲۸، ۰۸:۰٤:۵۳       بازدیدها: 61