به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,771
بازدید دیروز: 9,496
بازدید هفته: 1,771
بازدید ماه: 67,844
بازدید کل: 23,729,655
افراد آنلاین: 67
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۱۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 4 May 2024
السبت ، ۲۵ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
4597 - در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی نیوز آمریکا : امیرعبداللهیان: پرواز ریزپرنده‌ها در حد اسباب‌بازی بود ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی نیوز آمریکا :
امیرعبداللهیان: پرواز ریزپرنده‌ها در حد اسباب‌بازی بود  
  ۱۴۰۳/۰۲/۰۱

‫امیرعبداللهیان: مبنای قضاوت ما رفتار آمریکاست؛ پرواز ریزپرنده‌ها در حد  اسباب‌بازی بود - ایرنا‬‎

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پیش از ترک نیویورک‌، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه انتخابات ایالات متحده آمریکا در پیش است، ایران ترجیح می‌دهد با چه کسی مذاکره کند؟ بایدن یا ترامپ؟ پاسخ داد: مردم آمریکا باید بپسندند. هر انتخابی مردم آمریکا بکنند مربوط به خود جامعه آمریکا است. ما در سیاست خارجی خودمان اصول شناخته‌شده‌ای داریم. برای ما تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد. تفاوت واقعی را باید در رفتار آمریکا جست‌وجو کرد. ما بر اساس رفتار آمریکا قضاوت خواهیم کرد. اگر رفتار آمریکا مبتنی بر عدم مداخله و احترام به مردم ایران و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران باشد، هر آنچه را که مردم آمریکا انتخاب بکنند مورد احترام خواهد بود.
امیرعبداللهیان در پاسخ به این سؤال که واقعا برای ایران، تفاوتی میان بایدن و ترامپ وجود ندارد؟ افزود: اینکه روش‌های آقای بایدن و آقای ترامپ ممکن است در اعمال سیاست خارجی‌ متفاوت باشد یک واقعیت است. اما ما در دوره آقای بایدن هم پیشرفت چشمگیری در مسائل روی میز بین ایران و آمریکا از جمله در موضوع JCPOA (برجام) شاهد نبودیم. ما حسن نیت زیادی در این رابطه نشان دادیم. اما سیاست تحریم‌های حداکثری ترامپ را به شکل دیگری آقای بایدن ادامه داد. لذا قضاوت ما بر مبنای اینکه چه حزبی در آمریکا حاکم خواهد بود و چه فردی رئیس‌جمهور خواهد بود نیست. قضاوت ما بر مبنای رفتار کاخ سفید و دولتمردان آمریکا است. اگر با احترام با ایران و ایرانی برخورد بشود، پاسخ ما متقابل و توأم با احترام خواهد بود.
پرواز دو یا سه کواد کوپتر در حد اسباب‌بازی است و ارزشی ندارد که کسی بخواهد به ما اطلاع دهد
وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره ساقط کردن ریزپرنده‌ها در اصفهان ایران و ادعاها مبنی بر حمله اسرائیل گفت: ادعایی که در رسانه‌ها مطرح شده، بر اساس اطلاعاتی که داریم، دقیق نیست. بلکه رژیم اسرائیل به دنبال فضاسازی است. اگر رژیم اسرائیل اقدامی روی کشور من انجام بدهد و برای ما ثابت بشود، پاسخ ما فوری، حداکثری و پشیمان‌کننده خواهد بود.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: چیزی که سیستم پدافند ما سیستم هوشمندی است. به محض اینکه هر ۲ یا ۳ ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان ظاهر شدند، مورد هدف قرار گرفته و ساقط شدند. آمادگی نیروهای مسلح ما صد درصدی است. چیزی که اتفاق افتاد، هیچ حمله‌ای نبود. پرواز دو یا سه کوادکوپتر بود که در حد اسباب‌بازی است که کودکان ما در ایران از آن استفاده می‌کنند و ارزشی نداشت که کسی بخواهد به ما اطلاع بدهد.
حماس ایده‌های منطقی روی میز قرار داده است
امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: حماس ایده‌های بسیار منطقی روی میز قرار داده است. جاه‌طلبی‌های نتانیاهو و رژیم اسرائیل باعث شده که طرح‌هایی که ماه‌هاست توسط برادران ما در قطر و مصر دارد دنبال می‌شود و به عنوان واسطه ایده‌ها را دنبال می‌کنند، با شکست مواجه شود. بخش عمده‌ای از علت به نتیجه نرسیدن، مطالبات حداکثری و نگاه اشغالگرایانه رژیم اسرائیل نسبت به بخش‌هایی از غزه است.
تقدیر ایران از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی در اقامه دعوی علیه رژیم صهیونیستی
در تماس تلفنی خانم نالدی پاندرو، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان (در نیویورک)، آخرین تحولات روابط دوجانبه و اوضاع منطقه غرب آسیا به‌ویژه پس از پاسخ مشروع جمهوری اسلامی ایران به حمله نظامی اخیر رژیم صهیونیستی به سفارت کشورمان در دمشق، مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.
در این تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد متعاقب این که شورای امنیت سازمان ملل متحد پاسخ مناسبی مبنی بر محکومیت حمله رژیم اسرائیل به سفارت کشورمان نداد و برخی کشورهای عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، انگلستان و فرانسه) باعث عدم محکومیت این جنایت اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل شدند، ایران درصدد بر آمد بر اساس قاعده دفاع مشروع و حق ذاتی دفاع از خود، دو پایگاه نظامی و اطلاعاتی رژیم اسرائیل را که در این حمله نقش داشتند، هدف قرار دهد.
در این مکالمه تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از ابتکار تاریخی دولت آفریقای جنوبی در اقامه دعوی علیه رژیم صهیونیستی به‌دلیل نسل‌کُشی در دیوان بین‌المللی دادگستری تمجید نمود.
متقابلا خانم پاندرو ضمن تشکر از اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان، بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه تاکید نمود.
وی افزود سفر جناب آقای دکتر رئیسی به آفریقای جنوبی در برنامه‌های سیاسی سال ۲۰۲۴ آفریقای جنوبی قرار دارد.
ارسال هشدارهای متعدد از خاک آمریکا به اسرائیل
وزیر امور خارجه ایران عصر چهارشنبه به وقت محلی با استقبال امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نخستین سفر خود به نیویورک در سال جدید شمسی ۱۴۰۳ وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد؛ بامداد شنبه به وقت محلی به سومین سفر خود پس از آغاز جنگ اسرائیل در غزه است.
امیرعبداللهیان چهار روز پس از عملیات نظامی تنبیهی «وعده صادق» در پاسخ به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سوریه، برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین وارد نیویورک شد.
وزیر خارجه ایران در همان بدو ورود در نیویورک، به چندین روز ادعاهای مقامات آمریکا مبنی بر عدم مطلع شدن از پاسخ ایران به اسرائیل سخن گفت و تاکید کرد: از زمانی که در جمهوری اسلامی ایران تصمیم برای هشدار و تنبیه لازم رژیم اسرائیل گرفته شد، آمریکا را مطلع کردیم. پس از عملیات نیز، ساعت تقریبا دو و نیم بامداد یکشنبه (هفته گذشته) پیام دیگری را به ایالات متحده آمریکا ارسال کردیم که بگوییم به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم.
وزیر خارجه ایران ادامه داد: از شورای امنیت قویا انتظار می‌رود با تصویب یک قطعنامه جامع، قاطع و تحت فصل هفتم منشور ملل متحد، نسبت به این موارد اقدام کند:
۱- برقراری آتش‌بس فوری، کامل، بی‌قید‌و‌شرط و دائم در تمام مناطق غزه از جمله در رفح؛ و حتی کرانه باختری؛
۲- رفع کامل محاصره انسانی غزه؛
۳- تبادل انسانی اسرا؛
۴- موظف ساختن رژیم به خروج فوری، کامل و غیرمشروط تمامی نیروهای نظامی و ادوات و تجهیزات آنها از غزه و ضرورت بازگشت امن مردم به مناطق و اماکن خود؛
۵- اعمال تحریم جامع و فوری تسلیحاتی علیه رژیم اسرائیل؛
۶- حمایت از قرار موقت الزام‌آور دیوان بین‌الملل دادگستری و فراهم ساختن زمینه محاکمه و مجازات تمامی آمران، عاملان و حامیان جنایات اسرائیل به دلیل ارتکاب نسل‌کشی، کشتار هدفمند خبرنگاران، کارکنان نهادهای مردمی خدمات رسانی، کاربرد مکرر سلاح‌های غیرمتعارف از جمله بمب‌های فسفری و تهدید مکرر مقامات رژیم اسرائیل به استفاده از بمب هسته‌ای در غزه.
او در نخستین دیدارش در نیویورک، با «یان بورگ» وزیر امور خارجه مالت که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را در ماه‌آوریل برعهده ‌دارد، با هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی توسط رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد.
امیرعبداللهیان در دیدار با همتای اردنی خود، ایمن الصفدی با تاکید بر عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران برای کمک به تقویت صلح و ثبات در منطقه افزود: پاسخ نظامی به حمله اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود و در صورت ارتکاب هرگونه اقدام ماجراجویانه بعدی از سوی رژیم اسرائیل، این بار پاسخ ایران قاطع، فوری و حداکثری خواهد بود. وی در دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه مواضع نظامی رژیم متجاوز اسرائیل را در چارچوب دفاع مشروع و حقوق بین‌الملل تشریح کرد و گفت: با وجودی که ایران قادر بود این عملیات را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت کشورمان در دمشق صورت گرفته بود.
وزیر امور خارجه ایران در دیدار با احمد عطاف وزیر خارجه الجزایر نیز از نقش این کشور راستای کمک به توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین ارائه قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد قدردانی نمود و رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه مزبور را به شدت محکوم کرد. امیرعبداللهیان در دیدار با خانم «میریانا اسپولیاریک» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تور ونسلند» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه نیز گفت: عامل اصلی ثبات و امنیت در منطقه، توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری و برقراری آتش‌بس پایدار است. (بنیامین) نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل) از کنترل خارج شده است و باید مهار گردد.
امیرعبداللهیان در مصاحبه با شبکه خبری
سی‌ان‌ان آمریکا نیز گفت: وقتی می‌گوییم پاسخ حداکثری، یعنی اگر رژیم اسرائیل خطا کند، پاسخ فوری، قاطع و پشیمان‌کننده حداکثری در سرزمین‌های اشغالی خواهیم داد. ما در همین عملیات اخیر هم از پیش به آمریکا اعلام کردیم که پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار نخواهیم داد، مگر در شرایطی که آمریکا در حمایت از رژیم اسرائیل، خود را در کنار جنگ این رژیم قرار بدهد. در این صورت، هیچ تعارفی نخواهیم داشت و منافع آمریکا نیز نمی‌تواند مصون بماند. امیرعبداللهیان سرانجام در پایان برنامه‌های سفر کوتاه خود به نیویورک در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: در دیدار با آقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، ایده‌هایی که می‌تواند توسط او و در هماهنگی با همه کنشگران اصلی موضوع غزه در دست پیگیری قرار گیرد، بحث و تبادل نظر کردیم. او در مورد این ایده‌ها حرفی نزد اما تاکید کرد: در دیدارها به ویژه با دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سعی کردیم آنها را به این ترغیب کنیم که برای حل ریشه‌ای بحران در منطقه، آنچه ضروری است، تمرکز بر راه‌حل سیاسی و توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل در غزه است و باید یک بسته سیاسی که همه ابعاد از جمله تبادل اسرا، عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر از غزه، ارسال گسترده کمک‌های انسانی را مورد توجه قرار دهد در دستور کار دبیرکل سازمان ملل قرار گیرد.
درخصوص ایده‌های در دست پیگیری توسط دبیرکل سازمان ملل درباره غزه گفت‌وگو کردیم
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران جمعه شب به وقت محلی در جمع خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما درباره سفر کوتاه خود به نیویورک گفت: در نشست‌های دو روز گذشته‌، بخشی از هدف اصلی سفرمان حضور در نشست مقامات عالی‌رتبه شورای امنیت سازمان ملل بود. تبیین مواضع کشورمان درخصوص تحولات غزه و از جمله درخصوص اقدام دفاع مشروعی که بر روی دو پایگاه نظامی رژیم اسرائیل که از آنجا سفارتخانه ما هدف قرار گرفته شده بود، توانستیم با دیدارهایی که داشتیم و نیز در چارچوب سخنرانی در شورای امنیت، ابعاد آن و پیامدهای هرگونه تکرار ماجراجویی جدید اسرائیل را مورد توجه قرار دهیم.
وی تصریح کرد: در دیدار با آقای آنتونیو گوترش ایده‌هایی که می‌تواند توسط دبیرکل سازمان ملل و در هماهنگی با همه کنشگران اصلی موضوع غزه در دست پیگیری قرار گیرد، مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم.
 رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی‌نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست شورای امنیت پیرامون وضعیت خاورمیانه و فلسطین و نیز رایزنی‌های دیپلماتیک در نیویورک به سر می‌برد‌، با خانم میریانا اسپولیاریک ایگر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار با قدردانی از تلاش‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درخصوص فلسطین و غزه، شرایط انسانی مردم مظلوم فلسطین را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.
کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه به وقت محلی هنگام خروج از یکی از نشست‌های خود مورد سؤال یکی از این خبرنگاران قرار گرفت. این خبرنگار با صدای بلند از وزیر خارجه ایران در حالی که با هیئت همراه خود در حال حرکت بود، پرسید: «درباره حمله شب گذشته نظری ندارید؟» امیر عبداللهیان که معمولا در برابر چنین سؤالات و فضاسازی‌های رسانه‌ای سکوت پیشه می‌کند و به آرامی از مقابل خبرنگاران عبور می‌کند، این بار هم سکوت کرد اما یکی از همراهان وزیر امور خارجه ایران در جواب این خبرنگار با کنایه گفت: « کدام حمله؟!»