به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 6,176
بازدید دیروز: 5,979
بازدید هفته: 19,823
بازدید ماه: 40,793
بازدید کل: 23,702,614
افراد آنلاین: 9
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 29 April 2024
الاثنين ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
کنعانی: اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی را هدف قرار داد ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
کنعانی:
اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی را هدف قرار داد 
  ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
‫اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی را مورد هدف قرار داد/ به دنبال  تنش در منطقه نیستیم /حمله به کنسولگری ایران در دمشق با چراغ سبز آمریکا بود‬‎
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درخصوص اقدام اخیر ایران علیه رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: اینکه موضع آمریکایی‌ها چیست و چه تحلیلی می‌توان از مواضع دیپلماتیک آنها داشته باشیم زودهنگام است، اما باید گفت که جمهوری اسلامی ایران قدرتی امنیت‌آفرین است و اقدام ایران در حمله به برخی مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی در راستای اعمال حق ذاتی دفاع مشروع ذیل ماده منشور ۵۱ ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به‌ویژه تجاوز اخیر آنها علیه مقر دیپلماتیک ایران در دمشق صورت گرفت.
وی گفت: دستگاه دیپلماسی و نیروهای مسلح ایران در رخداد اخیر و در واکنش مشروع نسبت به اقدام تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی به روشی کاملا حرفه‌ای و منطقی و مسئولانه عمل کردند، ما هشدارهای لازم را قبل از اقدام نظامی داده بودیم و پس از اتمام حجت دیپلماتیک، مقتدرانه وارد عمل شدیم.
اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی را هدف قرار داد
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران به دنبال توسعه تنش در منطقه نیست و پایبند به موازین و قوانین بین‌المللی است و برای ایجاد بازدارندگی و تنبیه هر متجاوزی همواره عمل خواهد کرد. اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی را هدف قرار داد.
کنعانی افزود: با توجه به عدم اقدام از سوی شورای امنیت و رفتاری غیرمسئولانه از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در ایجاد بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران با استفاده از حقوق ذاتی خود در قالب دفاع مشروع و منطبق بر قوانین بین‌المللی عمل کرد.
وی ادامه داد: انتظار می‌رود دیگران و از جمله آمریکا واکنش منطقی و مسئولانه ایران را مورد توجه قرار دهند و به‌ جای الفاظ و مواضع غیرمنطقی، قدردان اقدام ایران در راستای حفط ثبات و امنیت منطقه‌ای باشند.
رژیم صهیونیستی اهمیتی به قطعنامه‌های شورای امنیت نمی‌دهد
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: شورای حقوق بشر سازمان ملل دو قطعنامه مصوب درخصوص رژیم صهیونیستی داشته یکی قطعنامه ممنوعیت صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی است و یکی قطعنامه درخواست آتش‌بس که هر دو هم مهم بود و جمهوری اسلامی ایران از هر دو قطعنامه حمایت می‌کند.
وی ادامه داد: رژیم آپارتاید صهیونیستی به عنوان بازیگری ماجراجو با حمایت نامحدود آمریکا تاکنون اهمیتی به قطعنامه‌های شورای امینت و شورای حقوق بشر نداده و به جنایات جنگی و نسل‌کشی خودش ادامه می‌دهد. درخصوص ممنوعیت ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی هم، ایران اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را مثبت ارزیابی می‌کند.
کنعانی افزود: ایران تصویب این قطعنامه را تایید بین‌المللی دیگری بر ماهیت تروریستی رژیم صهیونیستی قلمداد می‌کند و امیدواریم برخی کشورهای اروپایی و آمریکا به قطعنامه‌های شورای حقوق بشر پایبند باشند و با مفاد این قطعنامه همراهی داشته باشند. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: کشورهای اروپایی باید توجه داشته باشند که اقدام ایران کاملا مشروع و منطقی بوده و به ‌جای مواضع غیرمنطقی باید قدردان اقدام ایران در راستای ایجاد صلح و امنیت منطقه‌ای باشند و باید خودشان را بازخواست کنند و به افکار عمومی جهان پاسخگو باشند که در برابر هفت ماه تجاوزات رژیم صهیونیستی چه اقدامی انجام دادند. عاقلاته‌ترین کاری که این دولت‌ها می‌توانند انجام دهند این است که در کنار کشورهایی که نقشی سازنده در ایجاد صلح و امنیت انجام می‌دهند، قرار بگیرند.
وی افزود: کشورهای اروپایی باید به ‌جای قرار گرفتن در کنار رژیم صهیونیستی تجاوزگر، از شکیبایی و خویشتنداری ایران طی ماه‌های گذشته قدردانی کنند.
ایران متعهد به آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز مبتنی بر قوانین بین‌المللی است
کنعانی تصریح کرد: مقدمات خوبی برای آغاز مجدد فعالیت‌های دیپلماتیک جمهوری آذربایجان در ایران به عمل آمده و گفت‌وگوهای خوبی در سطوح رؤسای جمهور دو طرف بوده است. این اتفاق نظر مشترک وجود دارد که همزمان با رشد دیگر زمینه‌های همکاری از جمله اقتصادی، همکاری‌های سیاسی و دیپلماتیک دو کشور نیز رو به رشد باشد و ما شاهد فعالیت مجدد دیپلماسی جمهوری آذربایجان در ایران باشیم. سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان داشت: جمهوری اسلامی ایران متعهد همیشگی به آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی بوده و همیشه در این چارچوب عمل کرده است. بر اساس اطلاعاتی که دارم تعلق کشتی توقیف شده به رژیم صهیونیستی محرز است. وی گفت: با توجه به نقض مقررات بین‌المللی کشتیرانی از سوی کشتی مورد نظر و عدم پاسخ مناسب به مسئولان ایران این کشتی توقیف شد و برحسب ضرورت از سوی مراجع ذی‌صلاح جزئیات بیشتری در اختیار قرار خواهد گرفت. کنعانی بیان کرد: اقدام مشروع و قانونی ایران علیه اقدام تحریک‌آمیز، جسورانه و ناقض قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران در دمشق و به منظور تنبیه متجاوز صورت گرفت و انتظار این است که این اقدام ایران مورد تایید جامعه جهانی قرار گیرد.
در مصاحبه‌های آقای گروسی رگه‌های سیاسی بودن بیش‌ از رگه‌های تخصصی و حرفه‌ای شده است
کنعانی تصریح کرد: اخیرا مصاحبه‌های آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زیاد شده و رگه‌های سیاسی بودن بیش ‌از رگه‌های تخصصی و حرفه‌ای شده است و این کمکی به وی و آژانس نمی‌کند و انتظار می‌رود که آقای گروسی متعهدانه و حرفه‌ای و در چارچوب وظایف ذاتی خودش عمل کند. من اطلاعی درخصوص سفر گروسی به تهران ندارم. سازمان انرژی اتمی به عنوان سازمان ذی‌ربط در جریان است. در چارچوب ارتباطات مستمری که وجود دارد در بازه زمانی که اقتضا کند سفر گروسی هم می‌تواند به تهران انجام شود.
حمله به کنسولگری ایران در دمشق با چراغ سبز آمریکا بود
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: پیام‌هایی که در بازه زمانی اخیر میان ایران و آمریکا رد و بدل شد درخصوص اقدام جسورانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران در دمشق بود و انتظار می‌رفت که آمریکا در راستای قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های وین این اقدام را محکوم کند، ولی آنها از این امر اجتناب کردند و مانع از صدور بیانیه شورای امنیت در محکوم کردن این اقدام رژیم صهیونیستی شد و ما اعلام کردیم که آمریکا در این رابطه مسئول است.
کنعانی افزود: معتقدیم اگر چراغ سبز آمریکا نبود رژیم صهیونیستی جرات اقدامی علیه کنسولگری کشورمان در دمشق را نداشت. بنابراین آمریکا در این موضوع مسئول است. پس از اعلام تصمیم ایران به طرف‌های بین‌المللی دولت آمریکا جدی‌تر وارد شد تا مانع از اقدام مشروع ایران شود.
وی گفت: یا باید آمریکا مسئولیت خودش را در این ارتباط مشخص می‌کرد یا باید اقدامی بازدارنده در برابر رژیم صهیونیستی انجام می‌داد. بنابراین تبادل پیام‌ها در این بازه زمانی میان دو طرف در این ارتباط بود.
ایران نسبت به حفظ و ثبات منطقه‌ای کاملا حرفه‌ای عمل کرده است
کنعانی گفت: احضار کاردار ایران در اردن در واکنش با خبرهایی بود که در برخی از رسانه‌های ایران در ارتباط با اردن صورت گرفته است و نقش اردن در رهگیری برخی از پرتاب‌های ایران به سمت اراضی اشغالی بوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: این یک موضوع نظامی است و مراجع نظامی در این مورد اظهارنظر خواهند کرد و تا الان هیچ‌گونه اطلاعی را بنده دریافت نکردم. جمهوری اسلامی ایران نسبت به حفظ و ثبات منطقه‌ای کاملا حرفه‌ای عمل کرده است.
وی افزود: اردن از جمله کشورهایی است که در طول سالیان متمادی از ناحیه اقدامات جنایت‌آمیز متاثر بوده است. شایسته است که اقدام مشروع ایران در تنبیه متجاوز مورد تایید و حمایت کشورها از جمله کشورهای منطقه‌ای و کشورهای عربی و اسلامی قرار گیرد.
کنعانی بیان داشت: روابط ما با اردن، روابط دوستانه است و گفت‌و‌گوهایی بین وزرای دو کشور طی ماه‌های گذشته درخصوص نحوه مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و پایان به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در فلسطین وجود داشته است.
حضور نیروهای آمریکا برای منطقه امنیت‌آفرین نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درخصوص سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا و اهمیت موضوع خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی و به‌خصوص نیروهای نظامی آمریکا از عراق و منطقه، اظهار داشت: آنچه که می‌توانم بگویم این است که سوابق دهه‌های گذشته نشان‌ داده که حضور نظامی آمریکا در هیچ کجای منطقه امنیت‌ساز نبوده و رفتار آمریکا هیچ کجا امنیت‌آفرین و در چارچوب منافع منطقه نبوده است. ملت، دولت و مجلس عراق نیز در ماه‌های گذشته خواسته و دیدگاه خودشان را نشان‌ دادند و خواستار زمانبندی جهت خروج نیروهای نظامی آمریکا هستند. ما به خواست ملت و دولت عراق احترام می‌گذاریم و معتقدیم حضور نیروهای آمریکا برای منطقه امنیت‌آفرین نیست.
کنعانی بیان کرد: جای تاسف است که دولت انگلیس در حالی که چشم خود را بر جنایات آشکار رژیم صهیونیستی و اقدامات تنش‌زا و تهدید‌آمیز این رژیم می‌بندد اقدام مشروع ایران در دفاع از خود را غیرقابل پذیرش تلقی می‌کند.
وضع هرگونه تحریم جدید سازنده نخواهد بود
وی ادامه داد: اقدام ایران کاملا مشروع و پس از مدت‌ها خویشتنداری در برابر حملات رژیم صهیونیستی انجام داده است و این نشان‌دهنده رفتار کاملا مسئولانه و حرفه‌ای ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: توصیه ما به همه حامیان رژیم صهیونیستی این است که قدردان ارزش اقدام مسئولانه و متناسب ایران باشند و به جای انتخاب الفاظ نامناسب در ارتباط با ایران رژیم غاصب را از شرارت بیشتر که تبعات و آثار غیرقابل محاسبه آن بیش از همه برای همین رژیم خواهد بود برحذر بدارند.
به گزارش ایرنا، کنعانی درباره اقدام برخی دولت‌های غربی درخصوص توافق هسته‌ای با ایران و قصد تحریم ایران گفت: رویکرد آنان مسئولانه نبوده و به ایران بدهی دارند. اما درخصوص هرگونه تحریم جدید اگر قصدی داشته باشند سازنده نخواهد بود و کمک به روابط دوجانبه نخواهد کرد. ایران در موضوع هسته‌ای مسئولانه عمل کرده و تعهدات خودش را مبتنی بر توافق هسته‌ای و پادمان ادامه خواهد داد. در ارتباط با سیاست‌های اقتصادی اروپا، ایران مایل به ارتقای روابط بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک است.

 


 

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۳/۰۱/۲۸، ۰۹:۵۱:۰۵       بازدیدها: 35