رئیس قوه قضائیه در دیدار با معلمان نمونه و وزیر آموزش و پرورش: معلمان میتوانند کمککار دستگاه قضائی در پیشگیری از وقوع جرم باشند ۱۴۰۴/۰۲/۱۶
رئیس قوه قضائیه در دیدار با معلمان نمونه و وزیر آموزش و پرورش:
معلمان میتوانند کمککار دستگاه قضائی در پیشگیری از وقوع جرم باشند
۱۴۰۴/۰۲/۱۶
رئیس قوه قضائیه گفت: ما در قوه قضائیه اهتمام ویژهای بر مقوله پیشگیری از وقوع جرم داریم که در این عرصه خطیر و مهم، معلمین و مسئولان آموزشوپرورش میتوانند کمککار ما باشند.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجتالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژهای، طی سخنانی در دیدار با جمعی از معلمان نمونه کشوری به همراه وزیر و معاونین آموزشوپرورش، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره کلیه شهدا و شهدای معلم، به ویژه شهیدان مطهری و رجایی، با تبیین و تشریح اهمیت و جایگاه نظام آموزش و تعلیم و تربیت و نقش ارزنده معلم در این نظام، اظهار داشت: معلم، جایگاهی پرمنزلت دارد و به همان میزان دارای مسئولیت نیز میباشد.
محسنی اژهای افزود: من همواره به زیرمجموعه خودمان در دستگاه قضائی و کلیه قضات کشور تاکید میکنم که بعضاً نوع رفتار شما با طرفین دعوا، اثرات مهمتری از حُکم صادره از ناحیه شما دارد؛ درخصوص معلمین گرانقدر هم به نظرم این قاعده حکمفرماست و نوع رفتار و منش او در داخل و بیرون از مدرسه بسیار بر فرآیند تربیتی دانشآموزان اثرگذار است.
وی در ادامه با اشاره مسائل مطرح شده از سوی معلمین نمونه کشوری و مسئولان آموزشوپرورش گفت: ما در قوه قضائیه آمادگی کامل داریم که طی سلسه جلساتی تخصصی با مسئولان آموزشوپرورش، به طراحی الگو و شیوهای برای تقویت همکاریها و تبادل دادهها میان آموزشوپرورش و دستگاه قضائی مبادرت ورزیم.
رئیس عدلیه در ادامه با تبیین و تشریح آن دسته از مسئولیتهای قوه قضائیه که معلمین نیز میتوانند در پیشبرد و تمشیّت آنها مؤثر باشند، گفت: ما در قوه قضائیه اهتمام ویژهای بر مقوله پیشگیری از وقوع جرم داریم و مجدانه راهبردهای پیشگیرانه را برای جلوگیری از وقوع جرم و بزهدیدگی در دستور کار قرار دادهایم؛ در این عرصه خطیر و مهم، معلمین و مسئولان آموزشوپرورش میتوانند کمککار ما باشند و ما دست یاری به سوی آنها دراز میکنیم.
محسنی اژهای بیان داشت: نظام آموزشوپرورش کشور با بهرهمندی از حدود ۱۶ میلیون دانشآموز و بیش از یک میلیون کادر مدرسه و حدود
۳۰ میلیون خانواده دانشآموزان، یک نظام متکثر و موسّع است؛ برای اعضای چنین نظام متکثر و موسّعی، قطعا مسائل حقوقی و قضائی پیش میآید؛ فلذا ما در قوه قضائیه این آمادگی را داریم که با ایجاد سازوکارهای تخصصی و اختصاصیِ «حل اختلاف» ویژه آموزشوپرورش، تا آنجا که ممکن است از تشکیل پروندههای قضائی برای اعضای جامعه آموزشوپرورش جلوگیری به عملآوریم و مسائل حقوقی و قضائی آنها را غالباً در قالب صلح و سازش و مصالحه مرتفع کنیم.
تاکید بر استفاده از ظرفیت جامعه فرهنگیان در مراجع قضائی
وی اظهار داشت: ممکن است برای معلم یا اولیاء دانشآموزی، مسئلهای کیفری پیش آید و برای او وفق قانون، مجازات تجویز شود؛ در اینجا اعضای نظام آموزشوپرورش میتوانند بستر اِعمال ارفاقات قانونی برای آن عضو جامعه و قشر خود را فراهم آورند و با حضور در ندامتگاه، بهگونهای با آن عضوِ خاطی یا مجرم جامعه خود گفتوگوی ارشادی کنند که زمینه تنبّه و ندامت او ایجاد شود و چنانچه واجدشرایط باشد، با ارفاقات قانونی مواجه شود.
عفوی که مانع ایجاد سابقه کیفری برای دانشآموزان و دانشجویان شد
رئیس قوه قضائیه گفت: در سال ۱۴۰۱ فضائی ایجاد شد که منجر به تشکیل حدود ۹۰ هزار پرونده گشت؛ متهمان و محکومان این پروندهها از اقشار مختلفی بودند؛ در میان آنها بعضاً معلم و دانشآموز و دانشجو نیز بود؛ چنانچه برای همه آنها حکم محکومیت صادر میشد، یا پرونده قضائی شکل میگرفت بستر سوءاستفاده دشمنان فراهم میآمد؛ در اینجا ما از حوزههای علمیه، بسیج، دانشگاهیان و معلمین کمک گرفتیم و با حضور آنها در ندامتگاهها، قاطبه محکومین سال ۱۴۰۱ متنبه و ارشاد شدند و بستر برای عفو آنها فراهم شد؛ حتی در آن سال، پروندههای کثیری که هنوز به مرحله صدور حکم نرسیده بودند، مختومه شدند؛ البته ما منکر نبودیم که ممکن است افرادی که اظهار تنبّه و توبه کردهاند، مجدداً به ارتکاب اقدام مجرمانه و خطای قبلی خود مباردت ورزند، اما نمیتوانستیم به صرف یک احتمال، از بستری که برای بازاجتماعی کردن افراد زیادی فراهم شده بود، چشمپوشی کنیم. قابل ذکر است که در آن جریانات، مجرمینی که جنایت کرده بودند و اقدامات تشکیلاتی انجام داده بودند، قضیه جداگانهای داشتند و با آنها برخورد قانونی صورت گرفت و مشمول عفو و ارفاقات نشدند.
محسنی اژهای بیان داشت: معلمین و اعضای نظام آموزش و پرورش کشور میتوانند کمککار قوه قضائیه در امر بازاجتماعی کردن و اصلاح مجرمین و زندانیان باشند.
برگزاری بزرگترین محفل انس با قرآن جهان اسلام با مشارکت ۳۰ هزار مدرسه
پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، وزیر آموزش و پرورش طی سخنانی اظهار داشت: شهادت میدهم که حمایتهای بیشائبه رئیس قوه قضائیه در جلسات مهم کشوری و در شوراهای مختلف، پشتوانه بزرگی برای نظام تعلیم و تربیت بوده است.
علیرضا کاظمی افزود: ما وظیفه خود میدانیم که از حمایتهای رئیس قوه قضائیه در دو حوزه تامین نیروی انسانی و همچنین پاداش خدمت معلمان، قدردانی کنیم.
کاظمی با بیان اینکه آموزش و پرورش، سنگ بنای توسعه کشور و اساس و منشأ هر تحولی در جامعه محسوب میشود، گفت: مدرسه، قلب نظام تعلیم و تربیت است و قلب این مدرسه را «معلمان» تشکیل میدهند.
وی با بیان اینکه ما باید بپذیریم که امنیت، اقتصاد، فرهنگ، هویت و انسجام ملی ما در گرو میزان توجه به نظام تعلیم و تربیت است، عنوان کرد: متاسفانه میزان توجه ما به نظام آموزش و پرورش، به میزان انتظاراتمان از آن نیست.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در سال تحصیلی جاری بیش از ۶۰۰ هزار دانشآموز در اعتکاف شرکت کردند و بیش از یک میلیون نفر نیز داوطلبانه عازم اردوهای راهیان نور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس شدند.
کاظمی ادامه داد: ما در سال تحصیلی جاری توانستیم بزرگترین محفل انس با قرآن در جهان اسلام را با مشارکت ۳۰ هزار مدرسه در یک ساعت مشخص، برگزار کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در سطح مدارس، همکاریهای بسیار خوبی با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه داشتهایم و در آینده نیز آماده هر نوع همکاری با دستگاه قضا در حوزههای مختلف هستیم.
در این نشست تعدادی از معلمان نمونه نیز به بیان نظراتشان پرداختند.
تاریخ خبر: ۱٤۰٤/۰۲/۱۷، ۰۶:۲۶:۵۱ بازدیدها: 49